انتخاب سرپرست برای شهرداری تهران در حالی صورت گرفت که پیش از آن مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران از شهردار منتخب شورای پنجم (پیروز حناچی) درباره تمایلش برای ادامه فعالیت تا زمان طی شدن فرآیند صدور حکم علیرضا زاکانی به عنوان شهردار پایتخت سوال کرد و وی ماندن در مسوولیت را دشوار دانسته بود. بر این اساس جاوید با ۲۱ رای به عنوان سرپرست شهرداری انتخاب شد.

علیرضا جاوید علاوه بر نزدیکی با قالیباف، قرابتی نیز با مهدی چمران دارد و به نظر می‌رسد همین دو عامل در کنار سابقه فعالیت وی در شهرداری تهران از دوره حضور احمدی‌نژاد در این نهاد زمینه‌ساز معرفی وی به عنوان گزینه شهرداری تهران بوده است.

اجرای طرح تفصیلی شهر تهران در اوایل دهه ۹۰ با حضور جاوید در کسوت معاونت شهرسازی و معماری در شهرداری تهران کلید خورد و از این رو اظهارات او درباره تهران و پیچ و خم‌های اداره آن حاوی پیام است.

او در نخستین سخنان رسمی خود در صحن شورای شهر ششم پس از انتخاب به عنوان سرپرست شهرداری تهران با اشاره به حضور پیوسته خود در شهرداری تهران طی ۱۸ سال گذشته و تجربه فراز و نشیب‌های بسیار، گفت: اگر نتوانیم آن‌گونه که باید خدمت پایداری را ارائه دهیم شاید ناخواسته موجب آزردگی ذهنی و عملیاتی در محل سکونت و فعالیت شهروندان شویم.

وی با بیان اینکه تامین منابع برای هزینه‌کرد در شهرداری از پیچیدگی‌های اداره شهر است و این نهاد را از سایر دستگاه‌ها متمایز می‌کند، به کمبود منابع در شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: شهرداری مستقیما منابع مورد نیاز برای هزینه‌کرد را باید تامین کند. وی با اشاره به مطرح شدن موضوع ایجاد «آرامش» در شهر تهران در برنامه نامزدهای شهرداری تهران، به اهمیت این مقوله پرداخت و گفت: معمولا در شهرداری «آسایش» را مطلوب ارزیابی می‌کنیم اما از حوزه مهم‌تر و هدف اصلی که آرمان دینی همه ما در دین مبین اسلام است و وظیفه اخلاقی و فردی هر مدیری است، حوزه «روان» شهر است.

بر اساس طرح جامع تهران حدود ۹۵ درصد حوزه کمی و زیرساخت‌ها تامین شده و مابقی نیز تامین خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد که در این دوره مدیریت شهری شاهد تحول مثبتی در حوزه آرامش روان شهروندان باشیم.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، هفته آینده قرار است مجلس به استعفای علیرضا زاکانی که اکنون به  عنوان شهردار پایتخت انتخاب شده است، رسیدگی کند و در صورت قبول استعفا از سوی نمایندگان، در گام بعدی وزیر کشور باید حکم شهردار تهران را صادر کند. تا آن زمان سکان اداره بلدیه در اختیار علیرضا جاوید خواهد بود.