به گزارش خبرگزاری شهر، مجتبی یزدانی با بیان اینکه در طول دوره اخیر مدیریت شهری ۹۱ بوستان به بهره‌برداری رسیده است، افزود: قبل از انقلاب ۷۵ بوستان در تهران وجود داشت اما در حال حاضر ۲۳۰۰ بوستان در تهران وجود دارد. سال ۸۹ چیزی بالغ بر ۱۵۴ هکتار به بوستان‌های تهران اضافه شد. در سال ۹۶ نیز بالغ بر ۲۳ بوستان به مساحت ۳۴ هکتار، سال ۹۷ نیز ۲۴ بوستان به مساحت ۶/ ۲۶ هکتار، سال ۹۸ در مجموع ۱۹ بوستان به مساحت ۶۸ هکتار و سال گذشته ۲۳ بوستان به مساحت ۴/ ۵۳ هکتار به بهره‌برداری رسید.

یزدانی در توضیح اجرای کمربند سبز در راستای حفظ ذخایر زیستی و تقویت شبکه اکولوژیکی شهر تهران نیز گفت: طرح بزرگ احداث کمربند سبز پیرامون شهر تهران به مساحت ۵۰ هزار هکتار از سال ۱۳۶۶ توسط سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران آغاز شده و تاکنون بیش از ۴۳ هزار و ۸۰۰ هکتار آن به اتمام رسیده است. این طرح از اولویت‌های سازمان بوستان‌ها و فضای سبز بوده و بر اساس برنامه پنج ساله سوم شهرداری تهران، توسعه سالانه به میزان حداقل هزار هکتار باید محقق شود.

به گفته وی، تا سال ۱۳۹۶ بالغ بر ۳۹ هزار و ۱۳۲ هکتار از این طرح به اتمام رسیده بود که با افزایش چهار هزار و ۷۲۰ هکتار طی سال‌های اخیر، این میزان به ۴۳ هزار و ۸۵۲ هکتار رسیده است. در سال جاری نیز توسعه ۱۲۵۰ هکتار جنگل‌کاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران در دست اقدام است.

معاون خدمات شهری شهرداری تهران درباره وضعیت سرانه فضای سبز در شهر تهران و مناطق آن نیز توضیح داد: بر اساس مطالعات و بررسی‌های وزارت راه و شهرسازی، سرانه متعارف و قابل قبول فضای سبز شهری در شهرهای ایران بین ۷ تا ۱۲ مترمربع برای هر نفر است. مطالعات طرح جامع شهر تهران سرانه استاندارد فضای سبز شهری برای هر نفر در پایتخت را معادل ۱۰ مترمربع تعیین کرده، اما قانون هوای پاک که در سال ۹۶ به تصویب هیات دولت رسیده، سرانه فضای سبز شهری برای هر نفر در شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر جمعیت را معادل ۱۵ مترمربع تعیین کرده است.

وی افزود: البته بنا بر شاخص‌های تعیین شده از سوی سازمان ملل متحد، این عدد برای هر نفر ۲۰ تا ۲۵ متر مربع است. با اقدامات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در زمینه توسعه بوستان‌ها و قطعات فضای سبز، سرانه فضای سبز شهر تهران در حال حاضر به‌طور متوسط بالغ بر ۴۳/ ۱۶ مترمربع است.

یزدانی افزود: در این میان مناطق مرکزی شهر که عمدتا جزو محدوده بافت فرسوده پایتخت محسوب می‌شوند با کمبود سرانه فضای سبز مواجه هستند. بررسی‌ها نشان می‌دهد، در مناطقی همچون ۱۰، ۱۷، ۷، ۸، ۱۱ و۱۲ به دلیل بافت فشرده و متراکم مسکونی و ریزدانه شهری، کمبود پهنه سبز، هزینه سنگین تملک عرصه‌ها برای توسعه فضای سبز و... مدیریت شهری در زمینه توسعه سرانه فضای سبز با مشکل مواجه است. در حال حاضر از میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران، منطقه ۱۰ با حدود ۶۴/ ۲ مترمربع سرانه فضای سبز برای هر شهروند در رتبه آخر و منطقه ۲۲ با داشتن سرانه بیش از ۶۲ مترمربع در رتبه نخست برخورداری از سرانه فضای سبز قرار دارد.