براساس این گزارش، کیفیت هوای تهران طی مرداد ماه امسال ۲۶ روز در شرایط قابل قبول و ۵ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

بالاترین شاخص میانگین آلودگی هوای ثبت شده طی مردادماه سال جاری مربوط به ۵ مرداد بود که شاخص آلاینده ازن ۱۴۲ و در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت.

آمار شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نشان می‌دهد کیفیت هوای تهران طی مرداد ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تعداد روزهای آلوده کمتری را ‌داشت چراکه کیفیت هوای تهران طی مرداد سال گذشته ۱۷ روز قابل قبول، ۱۳ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها بود.

آلاینده ازن طی مرداد ماه سال ۱۳۹۸ نیز هوای تهران را طی پنج روز آلوده کرد و در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داد.

براساس این گزارش کیفیت هوای ‌پایتخت از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه دو روز پاک، ۱۲۴ روز قابل قبول، ۲۸ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز ناسالم برای همه گروه‌ها بود این در حالی است که طی مدت مشابه سال گذشته هوای ‌پایتخت ۱۵ روز در شرایط ‌پاک، ۱۰۰ روز در وضعیت قابل قبول، ۳۸ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار داشت یعنی هوای ‌پایتخت طی پنج ماه نخست سال گذشته ۴۰ روز و امسال ۲۹ روز آلوده بود.

به گزارش «ایسنا» ازن آلاینده ثانویه‌ای است که پیش‌سازهای آن VOC‌ها یا همان ترکیبات آلی فرار و ناکس هستند. این آلاینده‌ها با تابش شدید و مستقیم نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند. خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای ازن هستند. همچنین استفاده از سوخت‌های غیر‌استاندارد در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد.

علاوه بر این آلاینده ازن سبب کاهش عملکرد ریه و افزایش علائم تنفسی مانند سرفه، تنگی نفس، تشدید آسم و سایر بیماری‌های ریوی می‌شود. ازن در مرگ ومیر زودرس نیز تاثیرگذار است.

در این گزارش آمده است: شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول (سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

همچنین از کاهش دمای تهران و افزایش غلظت «ازن» در ‌پایتخت در روز اول شهریور ماه خبر داده شده است.