Untitled-2

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، مراجعه به فایل‌های اجاره در تهران نشان می‌دهد تمایل موجران به دریافت رهن بیشتر به جای اجاره ماهانه افزایش پیدا کرده است؛ موضوعی که می‌تواند نشانگر تلاش صاحبخانه‌ها برای سرمایه‌گذاری در بازارهایی مثل طلا و سکه و همچنین سپرده‌گذاری نزد بانک‌ها باشد. در واقع افزایش بازدهی سکه، ارز و طلا در هفته‌های اخیر موجران را به عرضه املاک خود به صورت «رهن کامل» در بازار اجاره ترغیب کرده است.

بر اساس بررسی «دنیای اقتصاد» و پیمایش وب‌سایت‌های اینترنتی عرضه آگهی‌های اجاره آپارتمان، در حال حاضر بیش از یک‌سوم فایل‌های بازار، به صورت رهن کامل عرضه شده است. نکته دیگری که در بازار اجاره مشهود و به صورت مستقیم با به تعویق افتادن یک ماهه بازگشایی مدارس در ارتباط است، ادامه تلاش مستاجران برای جست‌وجو در بازار با وجود نزدیک شدن به پایان فصل نقل و انتقالات ملکی است.

اگرچه در ماه‌های گذشته دولت تلاش کرده با تقویت مستاجران از طریق تسهیلات ودیعه مسکن، از ادامه کوچ آنها به مناطق حاشیه‌ای جلوگیری کند، اما همچنان تعداد فایل‌های اجاره در مناطق حاشیه شهر بیشتر است که نشان‌دهنده میزان جذابیت این بخش از بازار اجاره و کشش کمتر مستاجران نسبت به مناطق برخوردارتر با توجه به سطوح خارج از استطاعت اجاره‌بها در این مناطق است؛ نکته‌ای که در بازار فروش آپارتمان‌های تهران هم به چشم می‌خورد و واسطه‌های ملکی نیز این مطلب را تایید می‌کنند.

به گفته واسطه‌ها، بخشی از متقاضیان خرید آپارتمان نیز با صرف نظر کردن از جست‌وجو در مناطق مرکزی شهر، به سمت حومه متمایل شده‌اند و با وجود رکود کلی حاکم بر بازار، به افزایش معامله در مناطق حومه‌ای کمک کرده‌اند.