به گزارش خبرگزاری «ایسنا»، کیفیت هوای تهران طی سه ماه تابستان امسال ۷۱ روز در شرایط قابل قبول (سالم) و ۲۲ روز در شرایط آلوده قرار داشت که در این میان سهم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ۲۱ روز و سهم هوای ناسالم برای همه افراد جامعه (وضعیت قرمز) ی یک روز بود.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلاینده «ازن» ۱۷ روز و ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون پنج روز آلاینده شاخص هوا و علت اصلی آلودگی هوای ‌پایتخت طی تابستان امسال بودند؛ هرچند که غلظت ذرات معلق کوچک‌تر از ۵/ ۲ میکرون طی چهار روز دیگر از تابستان امسال نیز از حد مجاز فراتر رفت، اما به دلیل اینکه طی آن چهار روز آلاینده ازن شاخص بالاتری نسبت به ذرات معلق داشت، به عنوان آلاینده اصلی هوا اعلام شد.

تیر امسال با ثبت ۱۴ روز نارنجی و قرمز، آلوده‌ترین ماه تابستان امسال بود. همچنین آلوده‌ترین روز طی تابستان سال جاری در ۱۸ تیر ثبت شد که شاخص کیفیت هوا با مقدار ۱۶۲ واحد ثبت شد و هوای ‌پایتخت به دلیل غلظت بالای ازن، برای همه شهروندان ناسالم شد. البته این تنها روز از تابستان امسال بود که شاخص کیفیت هوای ‌پایتخت در محدوده ناسالم برای همه افراد جامعه قرار گرفت.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی تابستان امسال تهرانی‌ها ۵۶ روز هوای قابل قبول، ۳۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز هوای ناسالم برای همه افراد جامعه را تجربه کردند و در تمام این روزهای آلوده به استثنای ۲ روز، آلاینده اصلی هوا ازن بوده است. ازن آلاینده ثانویه‌ای است که پیش‌سازهای آن ترکیبات آلی فرار و اکسیدهای نیتروژن هستند. این آلاینده‌های اولیه، با تابش شدید و مستقیم نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند. خودروهای دیزلی، موتورسیکلت‌های فرسوده و بخارات بنزین پیش‌سازهای ازن به شمار می‌آیند. همچنین استفاده از سوخت‌های غیراستاندارد در نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها می‌تواند در افزایش غلظت ازن نقش داشته باشد. هرچند آلاینده ازن در فصل گرم سال و در پی تابش مستقیم نور خورشید تولید می‌شود اما در پی پیش‌بینی پاییز گرم و کم بارش در سال جاری، حسین شهیدزاده - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران- گفته است که این وضعیت آب و هوایی می‌تواند طی ‌پاییز امسال تاثیر منفی بر کیفیت هوای پایتخت نسبت به سال‌های قبل بگذارد؛ طوری که اگر دمای هوا طی ‌پاییز مشابه دمای تیر و مرداد باشد، امکان دارد آلاینده ازن در مهر نیز تولید شود، اتفاقی که قبلا نیفتاده است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک با نماد رنگ سبز، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول و سالم (زرد)، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌های جامعه (قرمز)، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا بسیار ناسالم (بنفش) و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک با نماد رنگ زرشکی است.