به گزارش «ایسنا»، علی امام با تاکید بر اینکه در شکل کنونی توزیع ایستگاه‌های خطوط هفتگانه، مناطق پرجمعیت و متراکمی از قبیل ۹، ۱۵، ۱۷، ۱۸ و ۲۰ از یک تا حداکثر ۳ ایستگاه برخوردار هستند، گفت: همچنین منطقه ۲۱ حتی یک ایستگاه مترو هم ندارد.

وی ادامه داد: اساسا پهنه غربی پایتخت از لحاظ دسترسی به ایستگاه‌های مترو وضعیت مناسبی ندارد و این امر عمدتا به خاطر آن است که مبنای اولیه تعیین مسیر خطوط و جانمایی ایستگاه‌های فعلی، نخستین طرح جامع حمل‌ونقل ریلی پایتخت است که پیش از پیروزی انقلاب تهیه شده و آن زمان نه جغرافیای تهران به شکل امروزی بود و نه گسترش مناطق شهری و میزان رشد جمعیت به میزان کنونی پیش‌بینی می‌شد.

مدیرعامل شرکت متروی تهران با بیان اینکه با احداث چهار خط جدید حدود ۱۲۵ ایستگاه به شبکه متروی تهران اضافه می‌شود، افزود: کافی است تجسم کنید محدوده‌ای مثل منطقه ۲۲ در منتهی‌الیه غربی تهران، با ساخت و راه‌اندازی کامل خطوط ۹ و ۱۰ صاحب ۱۶ ایستگاه جدید خواهد شد. منطقه ۲۰ نیز به ۶ ایستگاه جدید مجهز شده و مناطقی مانند ۹، ۱۵، ۱۷ و ۲۰ هر یک به ۵ تا ۹ ایستگاه جدید دسترسی پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: به تعبیر دیگر با احداث چهار خط جدید، پراکندگی ایستگاه‌ها در مناطق مختلف شکل متعادل‌تری پیدا می‌کند و البته دسترسی به اقصی نقاط پایتخت با حمل‌ونقل عمومی پاک، ایمن و سریع امکان‌پذیر خواهد شد.  

امام با یادآوری اینکه پیش‌شرط اصلی احداث ۱۲۵ ایستگاه و ۴ خط جدید در افق ۲۰ سال آینده، مساله تامین به موقع منابع مالی است، خاطرنشان کرد: در این صورت طی سه برنامه هفت‌ساله و با اولویت‌بندی قطعات مختلف در هر خط، می‌توان شکل جدیدی به جریان حمل‌ونقل عمومی در پایتخت بخشید. در نقطه مقابل، بی‌تفاوتی نسبت به اجرای خطوط جدید، صرفا باعث افزایش هزینه‌های احداث خطوط در سال‌های آتی خواهد شد. در واقع چهار خط جدید شامل خطوط ۸ تا ۱۱ باید ساخته شود و در ضرورت ایجاد خطوط جدید، شک و شبهه‌ا‌ی وجود ندارد. در عین حال عملیاتی شدن این برنامه نیازمند تصمیم قاطع برای تامین مالی پروژه مترو است.