8 copy

 

به گزارش «دنیای اقتصاد»، گفته می‌شود انگیزه موجران منطقه یک از اعلام رهن و اجاره پیشنهادی بالاتر از محدوده مورد انتظار این است که سطح قیمت اجاره‌‌‌بها را به هر شکل ممکن بالا نگه دارند و با وجود اینکه قرار است املاک خود را در نیمه دوم سال اجاره دهند، اما از سطح قیمت‌ها در نیمه اول سال تبعیت کنند و حتی در اعلام قیمت پیشنهادی، افزایشی نسبت به تابستان را در نظر گرفته‌‌‌اند. این در حالی است که در عرف بازار اجاره، قیمت‌ها در پاییز و زمستان نه تنها نسبت به تابستان افزایش پیدا نمی‌‌‌کند، ‌‌‌ بلکه حتی ممکن است قدری کاهش در اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی با توجه به کاهش تقاضای جابه‌‌‌جایی در نیمه دوم سال، نسبت به نیمه اول سال اعمال شود.

اما آنچه در فایل‌‌‌های موجود منطقه یک به عنوان گران‌‌‌ترین منطقه بازار مسکن چه در بخش اجاره و چه خرید مشخص است، این است که اجاره‌‌‌بهای پیشنهادی بسیاری از فایل‌‌‌های موجود از میانگین ارزش اجاری املاک در قراردادهای تابستان بیشتر است. به عنوان مثال ارزش اجاری آپارتمان‌‌‌های محله قیطریه پس از تبدیل مبلغ ودیعه به اجاره ماهانه از طریق فرمول «هر یک میلیون تومان ودیعه معادل 30 هزار تومان اجاره» در حال حاضر حدود 9 میلیون تومان است. این در حالی است که در فایل‌‌‌های موجود، آپارتمان بدون امکانات جانبی لوکس واقع در یک ساختمان دو واحدی 23 سال ساخت در میدان کتابی قیطریه به صورت رهن کامل به مبلغ یک میلیارد و 900 میلیون تومان عرضه شده است که پس از تبدیل مبلغ ودیعه به اجاره مشخص می‌شود اجاره این واحد ماهانه 12 میلیون تومان اعلام شده است.

در مورد سایر محله‌‌‌ها نظیر نیاوران، ولنجک و ... نیز این نوع اعلام قیمت صادق است و در بسیاری از فایل‌‌‌های موجود بازار اجاره آبان ماه، قیمت‌های اعلامی بالا به نظر می‌‌‌رسد. به گفته واسطه‌‌‌های ملکی فعال در بازار اجاره، اغلب واحدهای مذکور خالی است و مالک نیز عجله‌‌‌ای برای اجاره آنها ندارد.