هوای شهر تهران در حالی برای چندمین روز متوالی در وضعیت ناسالم قرار گرفته است که رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، دیروز از اعزام بیش از ۳هزار خودروی دودزا در تهران به تعمیرگاه در یک ماه گذشته خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از سه میلیون خودروی دودزا در تهران جریمه شده‌اند.

به گزارش «ایسنا»، سردار محمدحسین حمیدی در رابطه با اتوبوس‌ها و کامیون‌هایی که دیزل هستند و سهم زیادی در آلودگی دارند، افزود: ۶۰۰۰ هزار دستگاه اتوبوس شخصی و دولتی در سطح شهر تهران فعالیت دارند و کار انجام می‌دهند که میانگین عمر آنها ۱۳ سال است، در حالی که ۱۰ سال حداکثر عمر آنهاست و تمام اتوبوس‌های ما در شهر تهران که دیزل مصرف می‌کنند فرسوده هستند.

حمیدی با بیان اینکه اکثر کامیون‌های پیمانکاران و بخش‌های دولتی دیزل مصرف می‌کنند و فرسوده هستند و مشکلات متعددی در این خصوص دارند، گفت: تعداد زیادی از این خودروهایی را که دارای نقص فنی هستند همکاران بنده متوقف و با اخذ پلاک و فک آنها به پارکینگ منتقل کرده‌‌اند؛ ولی ما نمی‌توانیم تاکسی را مدام متوقف و به پارکینگ منتقل کنیم؛ چرا که باید سرویس عمومی بدهد و مسافران را جابه‌جا کند. حمیدی اضافه کرد: سه میلیون و ۱۱۵ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال تاکنون در بحث آلودگی هوا در سطح شهر تهران جریمه شده‌اند که ممکن است البته یک خودرو چندین بار جریمه شده باشد.

وی گفت: در آبان ماه امسال ۳۲۳۶ دستگاه خودروی دودزا متوقف و با اخذ پلاک به تعمیرگاه اعزام شده‌اند که پس از بازگشت توسط همکاران بنده بازدید و اگر مشکل آن حل شده بود اجازه تردد را به آن می‌دهیم.

رئیس پلیس راهور تهران در ادامه از تردد ۴ میلیونی موتورسیکلت‌ها در پایتخت خبر داد و گفت: موتورسیکلت‌ها به تنهایی سه برابر و اگر دچار نقص باشند تا ۷ برابر هم از دیگر خودروها بیشتر آلایندگی ایجاد می‌کنند. وی گفت: ما حدود ۴ میلیون موتورسیکلت در سطح شهر تهران داریم که اغلب در سن فرسودگی هستند و هر موتورسیکلت سه برابر خودروی سواری آلودگی دارد این در حالی است که کشورهای توسعه‌یافته دنیا این سیستم از موتورسیکلت‌ها را استفاده نمی‌کنند و از موتورسیکلت‌های برقی و موتورهایی که آلودگی نداشته و خیلی محاسن دیگری دارند، استفاده می‌شود. وی گفت: صنعت ما نیز باید به این سمت و سو بیاید ولی الان ۱۰ درصد اقدامات برای برقی شدن و استفاده از موتورسیکلت‌های پاک در حال به جریان افتادن است و هنوز ۹۰ درصد جای کار و اقدام دارد تا ناوگان موتورسیکلت نیز پاک و از حالت آلایندگی دربیاید. هر موتورسیکلت ۳ تا ۷ برابر بیشتر از دیگر خودروها آلودگی ایجاد می‌کند و ۶۵ درصد از سهم آلایندگی منابع متحرک هستند.

رئیس پلیس راهور تهران بزرگ با بیان اینکه آلودگی هوا ارتباط خیلی نزدیکی با ترافیک دارد از سهم ۶۵ درصدی آلایندگی منابع متحرک مانند تاکسی، سواری و وانت‌ها که عمدتا بنزینی هستند در آلایندگی هوای شهر تهران و سهم عمده موتورسیکلت‌ها در این خصوص خبر داد و گفت: ۳۵ درصد از کل مجموع آلاینده‌های محیط زیست در بحث آلودگی هوا مربوط به منابع ساکن مانند خانه‌ها و کارخانه‌ها است و ۶۵ درصد یا به نوعی تا ۸۰ درصد آلودگی مربوط به منابع متحرک و وسایل نقلیه متحرک مانند موتورسیکلت و سواری‌ها و کامیون‌ها است که در سطح شهر در حال ترددند.

سردار حمیدی گفت: در این بین از ۶۵ درصد سهم آلایندگی منابع متحرک سهم تاکسی، سواری و وانت‌ها که عمدتا بنزینی هستند ۱۹ درصد، اتوبوس‌هایی که سوخت دیزلی مصرف می‌کنند ۱۸ درصد و ۱۶ درصد هم سهم کامیون‌ها است و موتورسیکلت‌ها به تنهایی سه برابر و اگر دچار نقص باشند تا ۷ برابر هم از دیگر خودروها بیشتر آلایندگی ایجاد می‌کنند.

وی ادامه داد: در شهر تهران ۸۲ هزار دستگاه تاکسی داریم که ۴۱ هزار دستگاه از آنها فرسوده هستند که این یعنی حدود نصف این ناوگان فرسوده است که مسوولان در مقطعی اقدام به نوسازی این ناوگان کردند ولی این فرآیند متوقف شد، چرا که تولید داخل پاسخگوی نیاز نیست و الان نه تنها در شهر تهران بلکه در شهر‌های دیگر هم برای نوسازی دچار مشکل هستیم و ۵۰ درصد از تاکسی‌ها که در حال تردد هستند در سن فرسودگی‌اند. وی در ادامه با بیان اینکه برگه معاینه فنی خودروهای دودزا باطل می‌شود، گفت: پلیس با سیستمی که در اختیار دارد خودروهای دودزای دارای برگه معاینه فنی را بررسی کرده و در صورت نقص، برگه معاینه فنی آنها باطل می‌شود.حمیدی درباره ابطال برگه معاینه فنی خودروهای دودزا توسط سیستم در اختیار پلیس راهور گفت: درباره بازدید و کنترل خودروهایی که دارای معاینه فنی هستند نیز اقداماتی صورت گرفته است چرا که تا قبل از این خودروهایی که معاینه فنی اخذ می‌کردند دیگر کنترل نمی‌شدند و نظارتی بر آنها نبود.

وی ادامه داد: سامانه‌ای طراحی شده و هم‌اکنون در اختیار پلیس است به نام سامانه متحرک معاینه فنی که معاینه فنی خودروها را بررسی می‌کند و تاکنون با این سامانه ۹۷۵ دستگاه که معاینه فنی گرفته بودند، معاینه فنی آنها را باطل اعلام کرده‌ایم واین سامانه پرتابل است و در اختیار پلیس قرار دارد.