به گزارش «دنیای اقتصاد»، طرح «الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه بین‌المللی تهران به مجتمع نمایشگاهی شهر آفتاب» در حالی روز گذشته در صحن شورای شهر بررسی و تصویب شد که اختلاف نظر در این رابطه سابقه حدود ۱۸ ساله دارد. این موضوع برای نخستین‌بار در سال ۸۳ به دنبال قفل معابر محدوده نمایشگاه بین‌المللی در پی برگزاری یک نمایشگاه پربازدید در حوزه خودرو رخ داد. در آن زمان قفل ترافیکی معابر تحت تاثیر برگزاری نمایشگاه به یک رخداد بی‌‌سابقه منجر شد و شهروندان ناگزیر به ترک و رها کردن خودروهای خود در میان بزرگراه شدند. در پی این ماجرا تفاهم‌‌نامه‌‌ای منعقد و مقرر شد در نمایشگاه بین‌المللی دیگر رویدادهای پربازدید برگزار نشود و محلی در خارج از شهر تهران به این قبیل نمایشگاه‌ها اختصاص پیدا کند. به این ترتیب ایده ساخت مجتمع شهرآفتاب در حاشیه جنوب تهران متولد شد و فاز نخست این پروژه با هزینه‌‌ای بالغ بر هزار میلیارد تومان به قیمت نیمه اول دهه ۹۰ تکمیل و بهره‌‌برداری شد.

با وجود این و به رغم اتفاق نظر کارشناسان و مسوولان درباره ضرورت انتقال نمایشگاه‌های پربازدید به خارج از شهر تهران برای مهار ترافیک سنگین شبکه بزرگراهی به ویژه در محدوده شمال و غرب پایتخت، این مجتمع نمایشگاهی مهجور ماند. مقاومت در برابر تن دادن به انتقال نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب بیش از هر چیز با این استدلال صورت می‌گیرد که این مجتمع تکمیل نشده است. بر اساس تازه‌‌ترین برآوردها تکمیل فازهای دوم و سوم شهر آفتاب به اعتباری بالغ بر ۶هزار میلیارد تومان نیاز دارد که از توان بودجه شهرداری خارج است و برنامه روشنی برای تامین آن تعریف نشده است. با وجود این اما و اگرها مدیران شهری معتقدند شهر آفتاب همین حالا نیز آمادگی میزبانی از بازدیدکنندگان نمایشگاه‌های پربازدیدی  را که در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در محدوده بزرگراه شهید چمران برگزار می‌شود دارد.

هرچند مقصود از این تصمیم مهار ترافیک بزرگراهی در ایام برگزاری نمایشگاه‌های پرازدحام است، اما مصوبه شورای شهر حاوی موضوع تازه‌‌ای نیست و پیش‌‌تر بارها سیاستگذاران ترافیکی خواستار انتقال محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی شده بودند که نتیجه‌‌بخش نبوده است. این حرف تکراری این‌بار در بسته‌‌بندی مصوبه شورای شهر مطرح شده اما در همان نقطه اول با واکنش مسوولان وزارت صمت روبه‌رو شده است. گفته شده مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی با رئیس شورای شهر تهران تماس گرفته و خواستار برگزاری جلسه مشترک با کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران شده است. در مذاکرات اعضای شورای شهر نیز گلایه‌‌مندی اعضای شورا از این اظهارنظر مسوولان شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مبنی بر اینکه تصمیم‌گیری در این خصوص در حیطه وظایف شورای شهر نیست، مطرح شد و با این وجود طرح مذکور برای انتقال تدریجی نمایشگاه‌ها به شهرآفتاب سرانجام به تصویب رسید.