به گزارش خبرگزاری فارس، سید‌مناف هاشمی از برگزاری جلسه‌‌ای توسط مجموعه‌‌ای با عنوان هیات اندیشه‌‌ورزی مقابله با آلودگی هوا خبر داد که طی آن موضوع کاهش آلودگی هوا با استناد به قوانین بالادستی مربوط به هوای پاک، سیاست‌های مقام معظم رهبری و اصل پنجاهم قانون اساسی که در همین رابطه است، مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است. وی با اذعان به اینکه طی ۴۰ سال گذشته موضوع آلودگی هوا متولی مشخصی نداشته است، گفت: در این جلسه قرار شد کار مطالعاتی و نیاز مالی پروژه‌های بهبود کیفیت هوا به صورت کامل بررسی شود و ما آن را به دولت و شورای شهر اعلام کنیم.

وی همچنین با انتقاد از اینکه دولت نقش خود  را در کاهش آلودگی هوا ایفا نمی‌کند، گفت: قرارداد تامین ۶۳۰ واگن توسط دولت برای متروی تهران از چهار سال گذشته در جریان بوده و هنوز زمینه اجرای آن فراهم نشده است. ارزش این قرارداد ۲۰ هزار میلیارد تومان است و ۱۵ درصد آن باید به صورت پیش‌‌پرداخت توسط دولت تامین شود تا فاینانس این قرارداد به جریان بیفتد اما در بودجه پیشنهادی ۱۴۰۱ ردیفی برای این موضوع پیش‌‌بینی نشده است.

به گزارش «دنیای اقتصاد»، با توجه به اینکه مهلت کمی برای پیش‌‌پرداخت قرارداد مذکور باقی مانده است، در صورتی که در بودجه کل کشور اعتباری برای این پیش‌‌پرداخت در نظر گرفته نشود و از آنجا که پرداخت این رقم از استطاعت بودجه فعلی شهرداری تهران خارج است، احتمال لغو این قرارداد که وعده آن بیش از چهار سال است به شهروندان داده شده، زیاد است.