Untitled-2

 

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، تقریبا در اغلب مناطق شهر تهران اعلام قیمت‌های پیشنهادی خانه‌‌‌های نوساز با فاصله زیاد از سطح قیمت مسکن در آخرین معاملات انجام شده هر محله به روال چند هفته اخیر در بازار مسکن تبدیل شده است. سازنده‌‌‌ها و فروشنده‌‌‌های واحدهای نوساز و اغلب کلید نخورده بازار مسکن همواره تندترین قیمت‌های پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند و در نهایت این قیمت پای میز مذاکره قدری تعدیل می‌شود تا معامله سر بگیرد؛ اما آنچه اکنون در بازار رخ داده با روال همیشگی متفاوت است.

در حال حاضر قیمت‌های پیشنهادی فروش واحدهای نوساز با قیمت مورد انتظار بر اساس معاملات قطعی به حدی فاصله دارد که با یکی دو مرحله تخفیف پای معامله، باز هم قیمت به اصطلاح «پرت» تلقی می‌شود. قیمت‌های پرت در هر دو محدوده شرق و غرب بازار مسکن رواج دارد و به نظر می‌رسد مالکان در این مناطق تلاش می‌کنند فاصله قیمت املاک خود با خانه‌‌‌های شمال شهر را با اعلام قیمت‌های حبابی کاهش دهند.

به عنوان مثال قیمت یک واحد 95 مترمربعی در محدوده پونک، همیلا مترمربعی 68‌میلیون تومان اعلام شده است. این در حالی است که میانگین قیمت معاملات در این محله حول و حوش 51‌میلیون تومان است. همچنین قیمت پیشنهادی آپارتمان نوساز 132 مترمربعی در تهرانپارس مترمربعی 70‌میلیون تومان فایل شده و این در حالی است که میانگین قیمت معاملات در کل منطقه تهرانپارس حدود 34‌میلیون تومان و در تهرانپارس غربی که با تقاضای بیشتری همراه است، حدود 40‌میلیون تومان است.

فعالان بازار مسکن معتقدند بعید به نظر می‌رسد معاملاتی با قیمت‌های پیشنهادی تا این اندازه پرت صورت بگیرد، مگر در مورد املاک استثنایی با امکانات ویژه نظیر 2 و 3 پارکینگ و تجهیزات داخلی فراتر از عرف مصالح داخلی مورد استفاده سازنده‌‌‌ها؛ اما روشن است که حساب خانه‌‌‌های لوکس و خاص با عموم آپارتمان‌‌‌های بازار مسکن جداست.