احتمال کاهش ساعات طرح ترافیک تهران

این عضو شورای شهر گفت: اگر شرایط تهران و آمار مبتلایان کاهش نیابد قطعا باید بین بد و بدتر یکی را انتخاب کرد و آن هم کاهش ساعات طرح ترافیک است هرچند می‌دانیم کاهش ساعت طرح، افزایش ترافیک در سطح شهر به‌ویژه مناطق مرکزی را به همراه خواهد داشت.

همچنین چهارمین جلسه ستاد کرونا در شهرداری تهران با هدف پیگیری مصوبات جلسات گذشته در خصوص حمل‌ونقل عمومی و نیز تصمیم‌گیری در خصوص نحوه حضور ناظران مدیریت بحران در مترو برگزار شد.  بر اساس این گزارش، در این جلسه قرار شد از ورود واکسن گریزان به مترو جلوگیری شود.

بر همین اساس، مسافران واکسن‌‌‌گریز یا کسانی که مبتلا به کرونا هستند کد ملی و نامشان از طریق سامانه «ایران من» برای شرکت بهره‌برداری مترو ارسال خواهد شد به عبارتی با اتصال این سامانه به سامانه فروش بلیت مترو این افراد امکان تردد در مترو را نخواهند داشت. اما برخی از شهروندان و کارشناسان معتقدند که کاهش ساعات اجرای طرح ترافیک در کاهش آمار مسافران مترو و پیشگیری از کرونا موثر است. البته این مساله همیشه با انتقادات و نظرات مخالفی هم همراه بوده است. برخی معتقدند کاهش ساعات طرح بی‌فایده و غیر‌موثر و برخی می‌گویند این راهکار اثر بخش است.

در حال حاضر طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۰۷:۳۰ تا ۱۷ اجرا می‌شود و یکبار خروج از محدوده‌های ترافیکی از ساعت ۱۴:۳۰ به بعد رایگان است. البته در روزهای پنج‌شنبه تنها محدوده کنترل آلودگی هوا از ساعت ۰۷:۳۰ تا ۱۳ اجرا می‌شود. به گفته اعضای شورای شهر تهران و مسوولان ستاد مقابله با کرونا حدود نیمی از فوتی‌های کرونا مربوط به پایتخت است و با مقابله با ویروس کرونا و پیشگیری از انتقال آن آمار مبتلایان و فوتی‌های کشور کاهش می‌یابد.

مقامات شرکت بهره‌‌‌برداری مترو تهران درباره تاثیر طرح ترافیک بر مسافران مترو تهران معتقدند: کسانی که مترو سوارند جنس سفر آنها با کسانی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند متفاوت است و تنها بخش اندکی از آن افراد همپوشانی دارند. بر اساس بررسی‌های انجام شده در دو سال اخیر کاهش طرح ترافیک تاثیر چندان و مستقیمی در مقابله با کرونا نداشته است. به اعتقاد آنها، نباید صورت مساله که همان حمل‌ونقل عمومی است را پاک کرد و باید هر چه بیشتر اهتمام داشت تا این ناوگان توسعه یابد و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی هر چه بیشتر قابل اجرا باشد.  این در حالی است که برخی اعضای شورای شهر تهران نیز می‌‌‌گویند اگر شرایط کرونا بدتر شود باید تصمیمات جدید اتخاذ کرد.