تخلیه گاز تهران در زلزله منتظر مصوبه شورای شهر

به گزارش «ایسنا» و به نقل از معاونت پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت کلان‌شهر تهران، پایتخت، ۴ پروژه با جایکا ژاپن در زمینه شناسایی مخاطرات اجرایی اجرا کرده و قرارداد اجرایی‌سازی پروژه پنجم نیز در ماه گذشته با جایکا به امضا رسیده است.

بر اساس اظهار مسوولان مربوطه، اولین گام روش‌های ارزیابی احتمال خطر (Risk Assessment) شناسایی مخاطرات و اولویت‌بندی مخاطرات است. به طوری که در ۲۰ سال گذشته اگر می‌خواستیم با ژاپن در این زمینه مطالعاتی را اجرایی کنیم، شاید با این قدرت نمی‌توانستیم بگوییم که زلزله ریسک و مخاطره اول شهر تهران است از این رو باید دست به دست هم دهیم تا شناخت ما از این مخاطره بزرگ در تهران تکمیل شود.

معاونت پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت کلان‌شهر تهران اعلام کرد: در این راستا سامانه تخمین خسارت را در شهر تهران راه‌اندازی کردیم که به صورت سناریو پایه به ما اعلام می‌کند که اگر زلزله‌‌‌ای بالاتر از ۲/ ۷ ریشتر در تهران رخ دهد، چه اتفافاتی در شهر تهران می‌‌‌افتد. بر اساس آخرین اطلاعات استخراجی از این سامانه در صورت بروز زلزله‌‌‌ای به بزرگای بیشتر از ۲/ ۷، حدود ۵۵‌درصد GDP ایران تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت.

معاونت پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اولین اقدام اجرایی شده در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران در این زمینه را تهیه نقشه پهنه‌بندی گسل‌‌‌های شهر تهران عنوان کرد که از سال ۸۵ آغاز و تا سال ۸۸ تدقیق شده است و گفت: در نهایت این نقشه‌‌‌ها در سال ۱۳۹۵ به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی رسید ولی این نقشه کافی نبود و از آنجا که شناسایی گسل‌‌‌های شهر تهران یک اقدام مستمر است از این رو مطالعات «دیرینه لرزه‌شناسی»شهر تهران را آغاز کردیم که به زودی نتایج آن ارائه خواهد شد.

این گزارش، با بیان اینکه تهیه این نقشه‌ها باید منجر به ضوابط ساخت در پهنه‌های گسلی شود، می‌‌‌افزاید: بازگذاری‌‌‌هایی که در شهر تهران صورت می‌گیرد باید متناسب با مخاطرات باشد و بر این اساس کمیته‌ای تشکیل شد و ضوابط ساخت در پهنه‌‌‌های گسلی شهر تهران تهیه و در کمیته‌ای که استانداردهای ۲۸۰۰ را تدوین می‌کردند، مورد بررسی قرار گرفت و بخشی از خروجی این ضوابط در ویرایش استاندارد ۲۸۰۰ در نظر گرفته شد و در سال ۹۹ به عنوان دستورالعمل ساخت‌وساز در پهنه‌های گسلی به تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی کشور رسید.

در این گزارش همچنین آمده است: زمین لغزش به عنوان یک مخاطره مستقل است ضمن آنکه بر اساس بررسی‌ها بعد از رخداد زلزله در تهران به عنوان یک مخاطره ثانویه، رخ خواهد داد. در بررسی فتوژئولوژی که در شهر تهران انجام شد، تاریخچه‌‌‌های زمین لغزش‌‌‌های شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته و بر اساس آن نقشه‌‌‌های خطر زمین لغزش شهر تهران در مقیاس یک پنجاه هزارم تهیه شده که این نقشه‌‌‌ها به شهرداران مناطق ارسال شده است.همچنین در سال ۸۴، نقشه رقومی موقعیت قنوات شهر تهران تهیه شد و به تدریج با تفسیرهایی که در عکس‌‌‌های هوایی در مقیاس یک ده‌هزار انجام شد، این نقشه‌ها تدقیق شد و این طرح همچنان ادامه دارد.

این در حالی است که فرونشست زمین در حال تبدیل شدن به یکی از مخاطرات اصلی تهران است. معاونت پیشگیری و کاهش خطر سازمان پیشگیری و مدیریت کلان‌شهر تهران در این باره اعلام کرد: این پدیده متاسفانه از جنوب غرب تهران آغاز شده و آنومالی‌‌‌هایی را از خود نشان داده است و در حال ورود به سمت جنوب شرق و مرکز تهران و منطقه ۱۷ تهران است.

در این راستا در سال ۸۹ کارگروهی میان همه دستگاه‌های مرتبط با فرونشست تهران تشکیل و در آن یک برنامه ۲۸‌بندی به امضای اعضای این کارگروه رسیده و به هیات دولت ارسال شده ولی متاسفانه این برنامه در هیات دولت متوقف شده است. اقداماتی نیز نظیر تزریق آب به سفره‌‌‌های زیرزمینی چند سال است که متوقف مانده است.