22

در میان فایل‌‌‌های فروش موجود در بازار آپارتمان‌‌‌های مسکونی شهر تهران، تقریبا در اغلب مناطق شهر خانه‌‌‌های نقلی و سالخورده فروشی وجود دارد. مالکان بسیاری از این واحدها سرمایه‌گذارانی هستند که در فاصله سال‌های 97 تا 99 نسبت به خرید سرمایه‌‌‌ای آپارتمان اقدام کردند و اکنون که یک سال از ثبات قیمت در بازار مسکن می‌‌‌گذرد، تصمیم به خروج از این بازار گرفته‌‌‌اند.

برای خرید یک واحد آپارتمان نقلی در تهران بودجه‌‌‌ای بین 800‌میلیون تا حدود 2‌میلیارد تومان لازم است. البته قیمت‌های زیر یک‌میلیارد تومان مربوط به جنوبی‌‌‌ترین محله‌‌‌های پایتخت نظیر مناطق 17 تا 20 است؛ مناطقی که تعداد فایل فروش در آنها بسیار اندک است و بازار مسکن در آنها در رکود بسیار سنگین به سر می‌‌‌برد. قیمت‌های بیش از 2‌میلیارد تومان نیز در برخی محله‌‌‌های متوسط به بالا وجود دارد اما تعداد آپارتمان‌‌‌های نقلی در این محله‌‌‌ها کم است.

در مناطق چهار و پنج نیز تعداد آپارتمان‌‌‌های نقلی فایل شده زیاد نیست اما تقریبا در اغلب مناطق مصرفی دیگر از قبیل مناطق 7 تا 14 آپارتمان‌‌‌های میانسال و سالخورده تا 60 مترمربع پرتعداد است و دامنه انتخاب خوبی برای خانه اولی‌‌‌ها در این مناطق وجود دارد.