با توجه به این موضوع، مساله انتقال پادگان‌‌ها به خارج از شهرها که موافقت فرمانده کل قوا یعنی مقام معظم رهبری را نیز به همراه دارد، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ پادگان‌‌ها در بافت مرکزی کلان‌شهرها گستردگی و وسعت زیادی را به خود اختصاص داده‌‌اند که می‌توان با انتقال‌‌ و آزاد‌سازی این اراضی، بسیاری از سرانه‌های خدماتی مورد نیاز مردم را تامین و معابر را برای استفاده شهروندان بازگشایی کرد.  از این حیث تفاهم بر سر انتقال پادگان قدیمی لشکر ۷۷ خراسان-همان لشکری که تاکنون شکست نخورده و نام پیروز دارد و حصر آبادان را شکسته است- و تایید آن از سوی شورای عالی معماری وشهرسازی، ازآنجاکه یکی از گره‌های قدیمی مشهد را باز می‌کند، بسیار اهمیت دارد.  اما به سرانجام رسیدن داستان انتقال پادگان ارتش در مشهد و دریافت تاییدیه شورای عالی معماری وشهرسازی برای این انتقال حدود ۱۷ سال به طول انجامیده است. طی این ۱۷ سال، شهرداران بسیاری تلاش کردند تا گره از انتقال پادگان ارتش گشوده و راه را برای توسعه این محدوده مهم از شهر باز کنند اما هر بار بنا به هر دلیلی این موضوع به سرانجام نمی‌‌رسیده است. انتقال پادگان اراضی ارتش از قلب مشهد، از این حیث بسیار اهمیت دارد که بازگشایی مسیرها باعث دسترسی آسان‌‌تر قسمت شرقی به فضاهای درمانی اصلی مشهد در هسته مرکزی و همچنین اتصالات شرقی -غربی شهر می‌شود.  مدت‌ها بود آمبولانس‌‌های حامل بیمار، فضای پادگان را دور می‌‌زدند تا به بیمارستان‌‌های قائم یا امام رضا دسترسی پیدا کنند که از این پس مسیر برای آنان هموارتر خواهد شد.

مدیریت شهری آماده بازگشایی مسیر پادگان است

 عبدالله ارجایی، شهردار مشهد درباره این اتفاق می‌گوید: بعد از ابلاغ مصوبه از سوی شورای عالی معماری و شهرسازی کشور برای آن مشاور انتخاب خواهیم کرد و پس از انجام اقدامات مقدماتی خیابان‌‌ها و معابر را که در نقشه طراحی شده اجرا می‌کنیم. وی می‌افزاید: در نظر داریم در ۳۰ هکتار از اراضی ارتش که باغ قدیمی نیز در آن قرار دارد فضای سبزی را احداث و تجهیز کنیم، همچنین اماکن فرهنگی و تاریخی که در پادگان قرار دارد نیز در اختیار شهرداری قرار می‌گیرد و ما این اماکن را برای استفاده در اختیار مردم قرار خواهیم داد.  شهردار مشهد با بیان اینکه آستان قدس و ارتش در قسمت‌‌های انتفاعی اختیاراتی دارند که باید قسمت خودشان را مدیریت کنند، اظهار می‌کند: برای بخشی که در اختیار ما قرار خواهد گرفت مقدمات کار انجام شده و این آمادگی را داریم که اگر همین فردا اجازه دهند، موانع را‌ برداریم.

ارجایی تصریح می‌کند: پادگان دو بخش در قسمت جنوبی دارد که این محوطه مستطیلی‌شکل سبب انسداد گذر شهری شده و مخصوصا دسترسی‌‌های شرقی- غربی آن قسمت از شهر را کاملا مسدود کرده است؛ یعنی کسی که می‌خواهد از قسمت شرق به غرب حرکت کند، باید پادگان را دور بزند که این امر آلودگی هوا و مصرف بنزین را افزایش می‌دهد. وی ادامه می‌دهد: در قسمت غربی پادگان نیز چند بیمارستان مهم وجود دارد که برخی مواقع آمبولانس‌‌ها و خودروهای آتش‌نشانی دچار مشکل می‌شوند. شهردار مشهد با اشاره به مشکلی که برای انتقال پادگان ارتش وجود داشت می‌گوید: در طول ۱۷ سال گذشته روی حق‌السهم به توافق نرسیده بودیم، اما اکنون با توافق بین سه طرف یعنی ارتش، آستان قدس رضوی و شهرداری این اتفاق رخ داده است.

 تلاش می‌کنیم درخت‌های قدیمی موجود در فضای سبز پادگان تثبیت و تقویت شود، اما ممکن است تعداد محدودی از این درخت‌ها جابه‌‌جا شوند.شهردار مشهد با بیان اینکه خیابان‌‌های این پادگان شهری نیست و عرض کمی دارد که باید آسفالت و بهسازی شود، اظهار می‌کند: طبق طراحی‌‌های انجام شده به مرور پنج معبر شرقی-غربی با ظرفیت بالا در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. ارجایی در پایان وعده بازگشایی گره بزرگ ترافیکی در این  کلان‌شهر را می‌دهد: هر چند ۲۰۰ هکتار از اراضی پادگان بازگشایی می‌شود اما معتقدیم گره ترافیکی ۹۰۰ هکتار از شهر مشهد تحت تاثیر این انتقال باز می‌شود و زائران و مجاوران حضرت رضا (ع) از ثمرات آن بهره‌‌مند خواهد شد.