با عبور شاخص کیفیت هوای تهران از وضعیت قرمز، دیروز، سه‌شنبه مدارس و ادارات دولتی پایتخت تعطیل شدند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، شاخص کیفیت هوای شهر تهران که در ساعت ۲۱ دوشنبه شب، در وضعیت زرد و روی عدد ۹۷ قرار داشت تحت‌تاثیر ورود جبهه گرد و غبار، از ساعت ۲۲ با رسیدن به عدد ۱۰۵ وارد وضعیت نارنجی و سپس در ساعت ۲۳ با رسیدن به عدد ۱۵۵ وارد وضعیت قرمز شد.

اما از ساعت صفر بامداد روز سه‌شنبه، کیفیت هوای شهر تهران با عبور شاخص از عدد ۳۰۰ و قرار گرفتن روی ۳۳۹ وارد وضعیت خطرناک (قهوه‌‌‌ای) شد. وضعیت قهوه‌‌‌ای نشان‌دهنده شرایط خطرناک برای همه گروه‌‌‌های ساکن در شهر است. در این شرایط شاخص کیفیت هوای تهران به لحاظ آلایندگی بین اعداد ۳۰۱ تا ۵۰۰ قرار می‌گیرد که به دنبال آن شرایط به حدی است که کلیه افراد ساکن در شهر باید از حضور در فضای آزاد خودداری کرده و در حد امکان شهر را ترک کنند.

هوای شهر تهران که از اولین ساعت بامداد روز سه‌شنبه در وضعیت قهوه‌‌‌ای قرار گرفت و برای همه گروه‌‌‌ها خطرناک اعلام شد تا ساعت ۶ صبح دیروز در این وضعیت باقی ماند. حتی در ساعت ۳ بامداد شاخص از عدد ۴۰۰ نیز عبور کرد و به ۴۳۲ رسید و در ساعت ۴ صبح ۴۴۶ گزارش شد. این عدد در برخی از مناطق شهر تهران به ۵۰۰ نیز رسید.

با این حال از ساعت ۷ صبح دیروز، کاهش عدد شاخص شروع شده و در این ساعت شاخص به عدد ۲۶۹ رسید. بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص آلودگی هوای تهران ظهر دیروز به عدد ۲۰۵ رسید و در شرایط بسیار ناسالم برای همه گروه‌‌‌ها (وضعیت بنفش) قرار گرفت. همچنین شاخص کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت منتهی به ۲ بعدازظهر دیروز (زمان تنظیم این گزارش)، عدد ۱۶۳ (وضعیت قرمز و ناسالم برای همه گروه‌‌‌ها) قرار گرفت. به طور کلی تا زمان تنظیم این گزارش، هوای تهران به لحاظ سطح آلودگی در هفت ساعت متوالی در وضعیت خطرناک (قهوه‌‌‌ای)، دو ساعت در وضعیت بنفش (بسیار ناسالم) و دست‌‌‌کم تا ساعت ۲ بعد از ظهر در وضعیت قرمز قرار داشت. در شرایطی که عدد شاخص کیفیت هوا بالاتر از ۳۰۰ باشد شرایط به گونه‌‌‌ای است که باید تمام افراد جامعه از قرار گرفتن در هوای آزاد خودداری کنند.

منشا آلودگی هوای تهران

هوای شهر تهران، روز گذشته در حالی برای چند ساعت پیاپی در وضعیت خطرناک قرار گرفته، ‌‌‌شاخص کیفیت هوا از عدد ۳۰۰ عبور کرده و در برخی مناطق به مرز ۵۰۰ نیز رسید که بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، آلودگی روز گذشته هوای پایتخت ناشی از ورود جبهه گرد و غبار از شمال عراق است.

اما پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از احتمال قوی برای بهبود شرایط هوای تهران در ساعات بعدی است. با این حال، آن طور که کارشناسان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران روز گذشته به خبرگزاری‌‌‌ها اعلام کردند احتمالا جبهه گرد وغبار وارد شده از شمال عراق به تهران که آلودگی بسیار شدید هوا در روز گذشته را موجب شد، تا امروز-چهارشنبه- در تهران ماندگار است.

خبرگزاری فارس، دیروز در جریان گفت‌وگو با معاون فنی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران اعلام کرد: توده گردوغبار که از یکشنبه وارد کشور شده، در بخش‌‌‌هایی از کشور وضعیت بحرانی ایجاد کرده است. این پدیده تا روز چهارشنبه در کشور ماندگار خواهد بود. وی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی‌های انجام شده این توده گرد و غبار در حال خروج از تهران است و تا بعد از ظهر سه‌شنبه به احتمال بسیار زیاد شاخص کیفیت هوا بهبود می‌‌‌یابد گفت: منشأ آلودگی امروز هوای تهران کاملا برون کشوری بوده است.