به گزارش «دنیای‌اقتصاد» قدتاله محمدی، سرپرست سازمان آتش‌‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با یادآوری اینکه ساختمان متروپل در ۱۱ طبقه و یک طبقه منفی در کاربری تجاری، مسکونی و پارکینگ ساخته شده است، خاطرنشان کرد: ۱۶ واحد تجاری در طبقه همکف و دفتر صاحب ملک و نیز چند ملک اداری بهره‌‌برداری شده بود و اگر کل ساختمان افتتاح شده بود، فاجعه انسانی به مراتب بزرگ‌تری رخ می‌داد. وی از سازندگان ساختمان‌های پرخطر به‌عنوان «سوداگران مرگ» یاد کرد و وعده داد: با هماهنگی با دادستانی لیست ۱۲۹ساختمان ناایمن تهران حتما منتشر خواهد شد.

وی افزود: با هیچ فردی تعارف نداریم و وقتی می‌‌دانیم تعداد زیادی از شهروندان ما روزانه وارد ساختمان‌های ناایمن می‌‌شوند، نباید از انتشار اسامی آنها بترسیم. حتما لیست ساختمان‌های نا ایمن را منتشر می‌کنیم و با جان مردم معامله نخواهیم کرد.

در این جلسه جلال بهرامی، معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری تهران نیز با اشاره به اهمیت طرح جامع ایمنی که هشت سال است در حال رفت و برگشت است، گفت: اگر این طرح ابلاغ شود، آتش‌‌نشانان ضابط قانونی خواهند بود و می‌‌توانند برخورد لازم را با موارد تخلف داشته باشند. وی افزود: این طرح هنوز ابلاغ نشده و پیگیری‌‌هایی که توسط سازمان آتش‌‌نشانی انجام می‌‌شود، عموما در حد توصیه است و پشتوانه اجرایی ندارد. وی با بیان اینکه ساختمان‌های پرخطر پس از شناسایی باید موظف به رفع نقص در مهلت مقرر شوند، گفت: باید در صورت عدم اقدام، به‌صورت پلکانی با مالکان این ساختمان‌ها برخورد قانونی صورت گیرد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز به اهمیت ورود دیگر دستگاه‌ها از جمله قوه قضائیه به این موضوع پرداخت.

در این جلسه همچنین مهدی بابایی، رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران با بیان اینکه اخطار به مالکان ۱۲۹ ساختمان پرخطر داده شده است، گفت: هر هفته مالکان سه ساختمان به قوه قضائیه دعوت می‌‌شوند و اخطاریه دریافت می‌‌کنند و مهلتی برای ایمن‌‌سازی ساختمان به آنها داده می‌‌شود؛ در صورت عدم اقدام در مرحله اول آب و برق قطع و در مرحله بعدی آن ساختمان پلمب می‌‌شود. وی گفت: باید سرعت این اقدام بیشتر شود تا ظرف ۶ماه این ساختمان‌ها رفع خطر شود و پس از آن به سراغ ساختمان‌های «میان‌‌خطر» برویم.