شناسایی قدس به‌عنوان «پایتخت همیشگی فلسطین»

این طرح در قالب الحاق یک تبصره به ماده یک «قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین» ارائه شده و پاسخی به تصمیم دولت آمریکا برای به رسمیت شناختن بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت اسرائیل تلقی می‌شود. در ماده واحده این طرح در صورت تصویب مجلس ذکر خواهد شد یک تبصره به شرح زیر به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب ۱۳۶۹ الحاق  می‌شود که در تبصره این ماده واحده آمده است بیت‌المقدس پایتخت همیشگی کشور فلسطین خواهد بود.

پس از اعلام تصویب دو فوریت الحاق این تبصره به ماده یک قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، نمایندگان مجلس فریاد «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آمریکا» سر دادند. به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا تابش نماینده مردم اردکان در مجلس به‌عنوان مخالف دو فوریتی بررسی شدن این طرح گفت که قبلا در قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، پایتختی قدس مصوب شده است و نه دو فوریت و نه اصل طرح الحاق یک تبصره به ماده یک آن قانون موضوعیت ندارد. جهانبخش محبی‌نیا، نماینده مردم تکاب و میاندوآب به‌عنوان موافق این طرح تاکید کرد: این الحاقیه جهت تاکید بر پایتختی بیت‌المقدس برای فلسطین مطرح شده است و من از همه نمایندگان با گرایش‌های مختلف اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌خواهم که دو فوریت آن را جهت حمایت از مردم مظلوم فلسطین تصویب کنند. پس از سخنان مخالف و موافق دو فوریتی بررسی شدن طرح مذکور که عنوان می‌دارد «بیت‌المقدس پایتخت همیشگی کشور فلسطین خواهد بود» وکلای ملت با ۱۸۷ رای موافق، ۱۵ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۳۵ نماینده حاضر در صحن دو فوریت  آن را تصویب کردند. براساس این گزارش، این طرح برای بررسی بیشتر به کمیسیون مربوطه ارجاع شد و طبق آیین‌نامه داخلی مجلس باید ظرف ۴۸ ساعت آینده دوباره در دستور کار پارلمان قرار گیرد. سران کشورهای اسلامی اعلام کردند که قدس شرقی پایتخت فلسطین است، ترکیه و لبنان نیز از اقدام این کشورها در تاسیس سفارتخانه کشورشان در قدس خبر داده‌اند.

قانون سال ۶۹

مجلس شورای اسلامی در سال ۶۹ بیت‌المقدس را پایتخت و مرکز دولت فلسطین اعلام کرده بود. ماده ۷ قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین مصوب ۱۳۶۹ مقرر داشته: «با توجه به سوابق تاریخی، مجلس شورای اسلامی و دولت جمهوری اسلامی ایران بیت‌المقدس را به‌عنوان موطن و مرکز دولت اسلامی‌در تبعید فلسطین به رسمیت می‌شناسد و از تمام کشورهای اسلامی تقاضا دارد این شهر را به‌عنوان مرکز دولت اسلامی در تبعید فلسطین به رسمیت ‌بشناسند.» پیش‌تر جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی سه‌شنبه، ۲۱آذر در واکنش به اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی از سوی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بیانیه‌ای صادر کردند. در بخشی از این بیانیه که محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس آن را قرائت کرد بر این نکته تاکید شده که بیت‌المقدس قبله اول مسلمانان و مام مقدس برای همه امت اسلامی است. با وجود مخالفت‌های گسترده جهانی و منطقه‌ای، رئیس‌جمهوری آمریکا اواسط آذر ماه تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و شروع روند انتقال سفارت این کشور از تل‌آویو به قدس اعلام کرد. کنگره آمریکا در ۲۳ اکتبر ۱۹۹۵ طرح انتقال سفارت آمریکا به قدس را تصویب کرد. دولت‌های مختلف آمریکا از آن زمان تاکنون از اجرای این مصوبه کنگره امتناع کرده‌اند. البته دونالد ترامپ ضمن صدور دستور آماده شدن برای انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس، دستور عدم (waiver) انتقال این سفارتخانه به قدس برای ۶ ماه دیگر را امضا کرد. رئیس‌جمهوری آمریکا در جریان کارزار انتخاباتی خود در سال گذشته وعده انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی را داده بود ولی وی در ژوئن گذشته این اقدام را برای اجتناب از تشدید تنش در منطقه به تعویق انداخت. ترامپ این تصمیم را در شرایطی اتخاذ کرد که مقامات کشورهای مختلف درباره تشدید تنش در منطقه و جهان در پی اعلام قدس به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی هشدار داده‌‌اند. وزارت امور خارجه ایران در واکنش به این تصمیم دولت آمریکا با انتشار بیانیه‌ای انتقال سفارتخانه این کشور از تل‌آویو به بیت‌المقدس اشغالی و اعلام بیت‌المقدس به‌عنوان پایتخت رژیم اشغالگر قدس را به شدت محکوم کرد و آن را نقض آشکار قطعنامه‌های بین‌المللی دانست.

به‌دنبال آن حسن روحانی، رئیس‌جمهوری کشورمان نیز اواخر آذر ماه برای شرکت در نشست اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی به استانبول سفر کرد و مواضع تهران را درخصوص مخالفت با این تصمیم جنجالی اعلام کرد. همزمان با این تحولات، پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» در گزارشی نوشت که محمد بن‌سلمان در دیدار اخیرش با محمود‌عباس از وی خواسته از به گفته او طرح صلح آمریکا حمایت کند. به گزارش «ایسنا»، پایگاه میدل‌ایست‌آی در این گزارش آورده است: محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان طی دیدار روز سه‌شنبه خود با محمود‌عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در ریاض از وی خواست تا با هم‌پیمانان عربستان در لبنان ائتلاف تشکیل داده و از حزب‌الله و مقاومت دوری و از طرح صلح ادعایی تحت نظارت آمریکا حمایت کند. بنا به نوشته این پایگاه محمد بن سلمان به عباس هشدار داده اگر این ائتلاف را در لبنان تشکیل ندهد شخص دیگری (محمد دحلان) برای این منظور هست. این پایگاه انگلیسی به نقل از مسوولان فلسطینی فاش کرد که محمد بن‌سلمان خطاب به محمود عباس گفته که «آمریکا تنها کشوری است که تاثیر واقعی‌ بر اسرائیل می‌گذارد و تنها کشوری است که می‌تواند در هرگونه روند صلحی بر اسرائیل تاثیر بگذارد و هیچ کشور دیگری نمی‌تواند این کار را کند نه اتحادیه اروپا، نه روسیه و نه چین.»