این در حالی است خبرگزاری «رویترز» در گزارشی مدعی شده است دولت ترامپ قصد دارد برای فشار آوردن بر پکن برای مذاکره و دادن امتیاز، تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از واردات کالاهای چینی اعمال کند. در بحبوحه این کش‌وقوس‌های تجاری، دو نهاد معتبر بین‌المللی نیز درخصوص اثرات منفی جنگ‌تجاری هشدار دادند. در این‌باره موسسه اعتبارسنجی «مودیز» هشدار داد احتمالا تنش‌های تجاری میان دو غول اقتصادی دنیا در ادامه امسال تشدید خواهد شد، امری که رشد اقتصادی جهان را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» نیز می‌گوید اثرات منفی تعرفه‌های تجاری بر اقتصاد چین آغاز شده است.

از مذاکره تا تهدیدات بی‌پایان ترامپ

آمریکا و چین تلاش می‌کنند مذاکرات تجاری میان بزرگ‌ترین اقتصادهای دنیا را از سر گیرند. به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد»، دو مقام آگاه به این تلاش‌ها که نخواسته‌اند نامشان فاش شود در گفت‌وگو با «بلومبرگ» می‌گویند نمایندگان استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا و لیو هی، معاون نخست‌وزیر چین، برای یافتن راهی برای از سرگیری گفت‌وگوهای تجاری، مذکرات خصوصی برگزار می‌کنند. به گفته این افراد البته هنوز زمان، موضوعات و چارچوب مذاکره نهایی نشده است، با این حال یک توافق برای گفت‌وگوهای بیشتر میان نمایندگان دو کشور برقرار شده است. به گزارش «بلومبرگ» از آنجایی که دو کشور حاضر به کوتاه آمدن از مواضع خود نیستند، گفت‌وگوهای تجاری میان آمریکا و چین برای هفته‌ها است که به حالت تعلیق درآمده است. یک منبع آگاه دیگر همچنین می‌گوید قرار است این هفته جلسه‌‌ای با حضور مقامات بلند‌پایه آمریکا درخصوص سیاست‌های تجاری مربوط به چین در دولت ترامپ برگزار شود. به گزارش این خبرگزاری، قرار بود موج بعدی تعرفه‌های ترامپ بر ۱۶ میلیارد دلار دیگر از واردات کالاهای چینی از روز چهارشنبه اجرایی شود (به‌عنوان بخشی از ۵۰ میلیارد دلار که ۳۴میلیارد آن در تاریخ ۶ جولای به اجرا گذاشته شد)، البته از آنجایی که دولت ترامپ در حال کار روی فهرست کالاهای مورد هدف است، اجرایی شدن این تعرفه می‌تواند برای هفته‌ها به تعویق بیفتد. در این‌باره چین اعلام کرده است پاسخ این اقدام را با وضع تعرفه بر مقادیر مشابهی از واردات آمریکا خواهد داد.

گمانه‌زنی‌ها درخصوص از سرگیری مذاکرات چین و آمریکا در حالی است که روز سه‌شنبه یکی از مقامات کاخ‌سفید اعلام کرد دولت ترامپ تصمیم دارد تعرفه ۲۵ درصدی بر ۲۰۰ میلیارد دلار از کالاهای وارداتی از چین وضع کند. این تعرفه‌ها که در ابتدا با نرخ ۱۰ درصدی خواهند بود با هدف فشار آوردن بر چین برای دادن امتیازات تجاری طراحی شده‌اند. پیش از این نیز در تاریخ ۱۰ جولای دولت ترامپ اعلام کرده بود که تعرفه ۱۰ درصدی بر هزاران کالا وارداتی از چین وضع خواهد کرد. این کالاها شامل محصولات غذایی، مواد شیمیایی، فولاد، آلومینیوم، اثاثیه منزل، لاستیک خودرو، دوچرخه، محصولات زیبایی و... خواهد بود. به گزارش «رویترز» گرچه این تعرفه‌ها پیش از نظرسنجی از عموم مردم اجرایی نخواهند شد اما تهدید به وضع تعرفه ۲۵ درصدی، تنش‌های تجاری را میان غول‌های اقتصاد دنیا تشدید خواهد کرد. پس از این تهدید آمریکا، اواخر روز چهارشنبه دولت چین اعلام کرد به این اقدام پاسخ خواهد داد. در این‌باره، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت فشار و باج‌گیری در بخش تجارت کارساز نخواهد بود و پکن همواره برای حل مسائل اقتصادی از گفت‌وگو استفاده کرده است. با این حال اگر آمریکا اقدامات بیشتری برای افزایش تنش در این شرایط انجام دهد، چین بدون‌شک اقدام متقابل انجام خواهد داد تا حقوق مشروع خود و منافعش را حفظ کند.

اثرات جنگ‌تجاری نمایان شد

روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از پلیتبورو – کمیته اصلی سیاست‌گذاری حزب کمونیست چین – می‌نویسد اثرات افزایش تعرفه‌ها بر اقتصاد چین آغاز شده است. در بیانیه پلیتبورو آمده است که اقتصاد چین با چالش‌ها و مشکلات جدیدی روبه‌رو است. گرچه در این بیانیه‌ اشاره‌ای مستقیم به تهدیدات تعرفه‌ای ترامپ نشده اما عنوان شده است تغییرات مشهودی در محیط بیرونی اقتصاد چین وجود دارد. بیانیه این کمیته در حالی است که داده‌های رسمی منتشره در اوایل روز سه‌شنبه نشان می‌دهند فعالیت‌ کسب‌وکارهای چینی در ماه جولای متزلزل شده است، آماری که به گزارش‌ «وال‌استریت ژورنال» حاکی از علایم اولیه اثرگذاری تعرفه‌های ترامپ بر اقتصاد چین است.

هشدار تجاری مودیز

موسسه اعتبارسنجی «مودیز» نیز درگزارشی مدعی شده است تنش‌های تجاری میان دو غول اقتصادی دنیا ممکن است در ادامه تشدید شود، امری که بر رشد اقتصادی دنیا اثر خواهد گذاشت. النا دراگر، رئیس کمیته اقتصاد کلان «مودیز» در این رابطه می‌گوید: «از آنجایی که در ادامه سال ۲۰۱۸ سیاست‌های تجاری بیشتری اجرایی خواهد شد، ما انتظار داریم تنش تجاری میان آمریکا، چین و سایر کشورها گسترش یابد. در صورت واکنش بازارهای مالی و کاهش سطح اطمینان، این تنش‌ها، اقتصاد جهانی را از ریل خارج خواهد کرد.» این موسسه در ادامه بیانیه خود می‌نویسد: «محدودیت‌های تجاری ممکن است تا ۲۵/ ۰ درصد رشد اقتصادی آمریکا را در سال ۲۰۱۹ کاهش دهد، امری که منافع ناشی از سیاست‌های مالی انبساطی آمریکا را خنثی خواهد کرد. این نرخ البته در اقتصاد چین بیشتر و بین ۳/ ۰ تا ۵/ ۰ درصد خواهد بود.»