پرونده روس‌گیت مختومه می‌شود متیو جی ویتاکر جانشین جف سشنز

در آن زمان، ویتاکر ۴۹ ساله برای ادامه ماجراجویی‌های خود شروع به نوشتن مطلب علیه مولر در سایت سی‌ان‌ان کرد و حتی او را دیوانه خواند. ۱۵ ماه بعد، این حامی دوآتشه مسوول اصلی کار شد. با یک جشن مختصر در روز چهارشنبه، ترامپ جف سشنز را از دادستانی کل آمریکا برکنار و ویتاکر، رئیس کارکنان سشنز را مسوول دادستانی کل آمریکا کرد و حالا قرار است او با رابرت مولر، بازرس ویژه پرونده دخالت روسیه در انتخابات آمریکا شاخ در شاخ شود.

یکی از مشاوران ترامپ درخصوص این انتصاب می‌گوید: ترامپ، ویتاکر را به این علت منصوب کرده است تا مقابل تحقیقات مخرب رابرت مولر بایستد یا آن را محدود کند و اجازه احضار رئیس‌جمهوری را نخواهد داد. دوستان ویتاکر در این زمینه تاکید کرده‌اند که ویتاکر به‌عنوان مدافع تیم فوتبال دانشگاه هاوکی آیووا، حس وفاداری سرشاری به ترامپ دارد. برنان بیرد، یک دادستان جمهوری‌خواه در آیووا درباره ویتاکر گفت: پیش از این او خیلی دست‌کم گرفته می‌شد. برخی به پیشینه فوتبالی وی نگاه می‌کنند و می‌گویند او فقط یک فوتبالیست بوده که در تیم هاوکی آیووا بازی می‌کرده است و همه فقط در این مورد صحبت می‌کنند. اما او یک تیم مستقل قدرتمند قانونی نیز ساخته بود.

به‌دنبال برچیدن تحقیقات روس‌گیت

یکی از افراد آشنا به این موضوع گفت که تصمیم برای اخراج جف سشنز و جایگزینی ویتاکر، کاری بوده که ترامپ از ماه سپتامبر به‌دنبال آن بوده است. ترامپ تقریبا از همه مشاوران و دوستان خود در مورد این ایده سوال کرد و با آنها بحث و جدل‌های زیادی داشت تا به این تصمیم برسد. احتمالا این برای نخستین‌بار نبوده که ترامپ به‌دنبال به‌کارگیری ویتاکر بوده است. ترامپ به‌عنوان دادستان کل از ویتاکر انتظار دارد پرونده روس‌گیت را هرچه زودتر مختومه کند. مک‌گان پیش‌تر یکی از برجسته‌ترین طرفداران این ایده بود. همچنین لئونارد لیو، معاون اجرایی جامعه فدرالیستی که به‌طور مرتب به ترامپ مشاوره حقوقی می‌دهد جزو طرفداران انتصاب ویتاکر بود. ویتاکر همچنین همکاری بسیار خوبی با جان کلی، رئیس کارکنان کاخ سفید دارد. نیک ایرس رئیس کارکنان مایک پنس نیز از طرفداران ویتاکر به حساب می‌آید.

از روی اظهارات عمومی ترامپ هم می‌شد حدس زد که وی طرفدار ویتاکر است. در برنامه‌ «دوستان و فاکس» که رئیس‌جمهوری آمریکا در آن شرکت کرده بود، درخصوص ویتاکر گفت: می‌توانم به جرات بگویم که ویتاکر بسیار عالی است. منظورم این است که وی را شخصا می‌شناسم. البته ترامپ همواره از او ستایش نکرده است و داستان تعریف و تکذیب‌ها مجددا شروع شد. روز جمعه پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اینکه ویتاکر دادگاه‌ها را شاخه نامرغوب حکومتی خوانده و پس از آنکه مشخص شد وی به شرکتی مشاوره حقوقی می‌داده که با جریمه ۲۶ میلیون دلاری به‌دلیل تقلب مواجه شده است، ترامپ پیش از ترک آمریکا به مقصد فرانسه در یک اظهارنظر عجیب گفت: من مت ویتاکر را نمی‌شناسم.

از اوایل اکتبر ویتاکر به سمت دادستانی کل بسیار نزدیک شده بود، زیرا در آن زمان رابطه سشنز با دونالد ترامپ بسیار کمرنگ شده بود و وی به‌دنبال استعفا بود. سشنز حتی نمی‌توانست در مقام دادستانی کل آمریکا شخصا با ترامپ صحبت کند. اما این کارکنان کاخ سفید بودند که خواستار باقی ماندن سشنز در سمت خود تا پایان انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره بودند. استدلال این بود که استعفای سشنز در آن مقطع می‌توانست روی آرای جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای تاثیر بگذارد.

در این راستا ترامپ ساعت ۱۴:۴۴ در توییتی از تصمیم خود رونمایی و اعلام کرد که وی سشنز را از پست خود برکنار کرده و متیو ویتاکر را جانشین‌ او کرده است. ترامپ در این توییت درباره جف سشنز نوشت: او به‌خوبی به کشور ما خدمت کرد.  دقایقی از انتصاب ویتاکر نگذشته بود که دموکرات‌ها شمشمیر را علیه او بستند و سخنان وی را در مورد پرونده روس‌گیت به باد انتقاد گرفتند. دموکرات‌ها ویتاکر را به‌عنوان ناجی ترامپ می‌شناسند. به همین منظور دموکرات‌ها گذشته ویتاکر را شخم زدند و پرونده‌ای را رو کردند که در آن یک کمپانی با مشاوره حقوقی ویتاکر به دلیل تقلب در میامی با جریمه‌ای سنگین روبه‌رو شده بود. البته ویتاکر نیز سابقه حمله دموکرات‌ها را در زندگی سیاسی خود دارد. او بارها علیه هیلاری کلینتون سخنرانی کرده و گفته بود که باید پرونده نامزد دموکرات‌ها با دقت بسیار بررسی شود.

در این شرایط به نظر می‌رسد فعلا ترامپ پای ویتاکر ایستاده و دست‌کم وی را به‌عنوان یک راه‌حل موقت برای خروج از مخمصه می‌داند. با این حال ترامپ با اینکه گفته شناخت زیادی روی ویتاکر ندارد در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت که وی بر این باور است که ویتاکر کار خود را به خوبی انجام می‌دهد. ویتاکر در تیم هاوکی آیووا، نقش دفاع را در فوتبال آمریکایی بازی می‌کرده است. او یکی از بازیکنان کلیدی این تیم به‌حساب می‌آمد. او هر چند بازیکن ملی شاخصی به‌حساب نمی‌آمد اما در آیووا مردم او را به‌عنوان شاه می‌پنداشتند. یکی از هم‌بازی‌های سابق ویتاکر می‌گوید او میل عجیبی به بردن داشت. او فردی با دیسیپلین و سختکوش بود. به تیم بسیار متعهد و فردی روشن بود.

او همزمان با بازی در تیم هاوکی آیووا در سال ۱۹۹۵ دانش‌آموخته حقوق شد و بلافاصله وارد شغل وکالت شد و به‌شدت گرایش‌های جمهوری‌خواهی پیدا کرد. او در سال ۲۰۰۲ برای سمت خزانه‌داری دولتی نامزد شد و در این زمان با چارلز جانسون، رئیس حزب جمهوری‌خواهان در آیووا دوستی عمیقی پیدا کرد. در آن زمان لارسون گفته بود که وی بر این باور است که او یک نامزد شایسته برای این پست خزانه‌داری حکومتی خواهد بود. وی اما نتوانست در سایه حکمرانی دموکرات‌ها در آیووا به این پست برسد. اما دو سال بعد او از سوی جورج بوش دوم به‌عنوان دادستان منطقه جنوبی ایالات‌متحده در آیووا منصوب شد. حالا اما ستاره فوتبالی آیووا وارد دولت ترامپ شده است تا بتواند همچون دوران فوتبالی‌اش این‌بار نقش مدافع رئیس‌جمهوری آمریکا را داشته باشد.