رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه مشکلات تامین مواداولیه صنایع پایین‌دستی به دلیل افزایش ظرفیت سالکو کمتر شده است؛ افزود: در این مدت قیمت نیز به تعادل رسیده است، البته هنوز عملکرد ما مطلوب نیست. ما امروز بازار عراق را از دست داده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ایم؛ زیرا تولیدات ترکیه به‌صرفه‌تر است.

وی افزود: ما امروز به دلیل تحریم‌ها مشکل جابه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جایی پول داریم، درضمن بانک مرکزی از ما درصورتی‌که صادرات ریالی به عراق داریم؛ دلار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهد. خرید دلار هم از یک سقفی به بالا غیرقانونی است و ما اینجا به دردسر افتاده‌ایم.

گودرزی گفت: آنچه امروز ضرورت دارد، همکاری صنایع بالادستی و پایین‌دستی در تامین سرمایه‌درگردش و تامین مواداولیه است. اگر همکاری این دو صنعت بالادستی و پایین‌دستی رقم بخورد، ما به‌جای صادرات شمش، محصول صادر می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم.

وی سپس پیشنهاد داد در همایش به چند محور توجه شود، اول، در کجا امکان سرمایه‌گذاری در صنایع بالادستی و پایین‌دستی وجود دارد. دوم، بر همکاری بین صنایع پایین‌دستی و بالادستی تاکید شود، ضمن اینکه به وضعیت تولید و صادرات اشاره شود. سوم، بر بهبود نوع تولید و افزایش صادرات تاکید شود و چهارم، بر سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی با محوریت صادرات توجه شود.

در این نشست آریا صادق ‌نیت‌حقیقی، عضو هیات‌مدیره سندیکای آلومینیوم ایران بر حضور مقامات دولتی در همایش تاکید کرد و گفت: کوچک‌ترین تصمیم حداقل نیاز به نقشه‌راه دارد، بنابراین یکی از کارهای مهمی که باید انجام شود، این است که مسوولان تصمیم‌ساز را به سمتی هدایت کنیم که تصمیمات کارشناسی بگیرند تا دچار مشکلات عدیده نشویم. اگر امروز در اصفهان دچار مشکل هستیم ناشی از عدم‌تصمیم‌گیری درست مسوولان امر و حضور لابی‌گران برای استقرار صنایعی است که آب‌بر هستند.

وی تاکید کرد: در این نشست باید روی سه محور متمرکز شویم؛ اول آگاه‌سازی مدیران و سیاستگذاران؛ دومین موضوع باید هدایت سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری باشد. امروز یکی از معضلات ما عدم‌هدایت سرمایه‌گذاری است. حقیقی افزود: سومین اقدام تکمیل ظرفیت‌های موجود است. ما ظرفیت‌های زیادی داریم که هنوز تکمیل نشده‌اند، بنابراین باید ابتدا آنها را تکمیل و سپس به سراغ احداث واحد جدید برویم، اما اگر هم خواستیم در این شرایط واحد جدیدی احداث کنیم، باید در ابعاد اقتصادی باشد که سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جدید نیز به دردسر نیفتند. وی تاکید کرد: امروز ما واحدهای کوچک بسیاری داریم که به ظرفیت نرسیده‌اند. هرچند خودشان اقتصادی نیستند.

در این نشست عبدالحسین محرابیان، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت مجمتع صنایع آلومینیوم‌جنوب‌ (سالکو) با اشاره به عدم‌سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری مناسب در حوزه‌های بالادستی، گفت: ما متاسفانه در آلومینا سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری نکردیم و این عدم‌سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری در آلومینا یکی از پاشنه آشیل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های ماست. وی افزود: تفاوت این صنعت با صنعت فولاد این است که در فولاد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذار با ۱۵۰‌میلیون دلار می‌تواند سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کند؛ ولی اینجا برای ایجاد کارخانه اقتصادی آلومینیوم یا آلومینا باید ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری صورت بگیرد. این پول را سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران بخش‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خصوصی ندارند؛ بنابراین باید در این حوزه دولت وارد عمل شوند. محرابیان سپس در مورد موضوع افزایش برق صنعت صحبت کرد و گفت: امروز با افزایش برق صنعت به غیر از سالکو که تکنولوژی به‌روزی دارد و به‌تبع آن مصرف آن کمتر است؛ بقیه کارخانه‌ها دچار مشکل شده‌اند، بنابراین در این زمینه باید کاری کرد، باید تکنولوژی‌ها را به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌روز کنیم. وی در مورد صنایع پایین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دستی نیز گفت: بخش‌خصوصی می‌تواند در صنایع پایین‌دستی ورود کند، اگر هدایت سرمایه به‌درستی انجام شود. کارآفرینی در این بخش هم قابل‌مقایسه با سایر بخش‌ها نیست. ما اگر در آلومینیوم ۲/ ۱میلیارد سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کنیم، ۲هزار و ۵۰۰ نفر به‌طور مستقیم مشغول به‌کار می‌شوند. حالا اگر شما در صنایع پایین‌دستی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری کنید؛ این رقم چند‌برابر است.

سعید پیرمرادی، مدیر صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معاون و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز در این نشست بر چند موضوع تاکید کرد. تعیین‌تکلیف درخصوص سرمایه‌گذاری در خارج از کشور، تمرکز بر منافع ملی به‌جای منافع استانی و محلی، ورود تکنولوژی به‌جای کپی تکنولوژی، بررسی اکتشافات در ایران و جهان. مدیرصنایع معدنی ایمیدرو براین باور است که پاشنه آشیل صنعت آلومینا نیست، بلکه بوکسیت است. براین اساس باید در بحث زنجیره تامین روی بوکسیت متمرکز شویم.

وی افزود: مهم‌ترین موضوعی که در پنل باید مورد‌توجه قرار گیرد، نحوه سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاری خارج کشور و تعیین‌تکلیف شدن آن است.

پیرمرادی تاکید کرد: متاسفانه برخی نمایندگان مجلس بدون توجه به منافع ملی صرفا منافع استانی را می‌بینند و براساس آن تصمیم‌گیری می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند. این تصمیم‌گیری‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های جزیره‌ای، منجر به آسیب به کشور است. وی در مورد انتقال تکنولوژی نیز گفت: متاسفانه در ایران تکنولوژی منتقل نمی‌شود؛ ما صرفا تکنولوژی را کپی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنیم، چون انتقال تکنولوژی نیاز به هزینه بالا دارد.

پیرمرادی در ادامه گفت: در همایش یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه کنیم موضوع وضعیت اکتشاف معادن در ایران و خارج از کشور است و اینکه آیا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خواهیم به توسعه فراسرزمینی ورود کنیم یا نه و سپس اگر قصد داریم اکتشافی انجام دهیم آن را تعیین‌تکلیف کنیم.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات امروز ما نبود آمار و اطلاعات درست است. امروز آماری که وزارتخانه از صنایع پایین‌دستی می‌دهد بر مبنای خوداظهاری است و به همین دلیل این اطلاعات شفاف و دقیق نیست. پیرمرادی معتقد است در همایش باید طرح جامع آلومینیوم نیز بررسی شود، زیرا این طرح به‌طور کامل به همه مسائل این صنعت پرداخته است.