تکمیل پروژه فرودگاهی جزیره کیش ممکن شد

هرچند انتشار اوراق بدهی صکوک و دست یابی به منابع نقدی سریع روشی مناسب برای تامین منابع پروژه های بزرگ است اما تاکنون مناطق آزاد برای استفاده از مزایای آن اقدام نکرده بودند.

غلامحسین مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد که نزدیک یک سال است به این سمت منصوب شده است ، به همراه تیم مدیریتی جدید خود برای اخذ مجوزهای لازم اقدام و توانست دربیستم آبان ماه روز کیش نخستین اوراق صکوک مناطق آزاد کشور را به ارزش ۳ هزار میلیارد ریال در بورس کیش عرضه نماید. به گفته او روش تامین مالی از طریق اوراق بسیار مناسب تر از تسهیلات بانکی است . به عبارتی تامین نقدینگی برای پروژه هایی مانند فرودگاه منطقه آزاد کیش که نیازمند نقدینگی برای تهیه تجهیزات است ، از این راه  سریع  و مطمئن تراست.او با بیان اینکه بانک ها متناسب پیشرفت پروژه ها تسهیلات را می پردازند ، گفت: اما در روش تامین مالی از طریق فروش اوراق صکوک ، نقدینگی مورد نیاز به سرعت در دسترس قرار گرفته و بتدریج برای پیشرفت و تکمیل پروژه فرودگاهی کیش هزینه می شود . او درباره به صرفه بودن این اقدام برای سازمان منطقه آزاد کیش یادآورشد: سال ها پیش که برای ساخت و توسعه فرودگاه کیش تصمیم گرفته شد ، مجموع هزینه ها ۱۷۰ میلیارد تومان برآورد شده بود ، درحالیکه وقفه دوساله در تکمیل این پروژه ها هزینه ها را تا ۶۵۰ میلیارد تومان افزایش داد .

مظفری گفت: اگر سازمان همان زمان با استفاده از تسهیلات با نرخ بالا هم استفاده کرده بود امروز این پروژه صرفه اقتصادی داشت، به همین خاطر تصمیم گرفته شد ،  با انتشار اوراق صکوک پروژه را تکمیل کرد و ظرفیت ۶ میلیون نفری و درآمدهای جانبی و خدماتی فرودگاه کیش آنقدر هست که سود ۱۸ درصدی را تمامین نماید . یادآورمی شود:  در راستای تامین مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی ترمینال دوم فرودگاه بین‌المللی کیش موافقت اصولی عرضه عمومی صکوک اجاره شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش (سهامی‌خاص) از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار صادرشد. با درخواست صدور مجوز تامین مالی شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه کیش (سهامی خاص) از طریق انتشار اوراق اجاره به مبلغ ۳ هزار میلیارد ریال به‌منظور تامین مالی لازم برای سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی ترمینال دوم فرودگاه بین‌المللی کیش از طریق یکی از نهاد‌های واسط موضوع ماده ۱۱ قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، موافقت اصولی می‌شود. بنابراین گزارش این اوراق ۴ ساله و با نرخ اجاره بهای ۱۸ درصد است که هر سه ماه یک بار به حساب دارندگان اوراق واریز می‌شود. عرضه این اوراق، از طریق شرکت فرابورس ایران صورت خواهد گرفت. ضامن این اوراق بانک مسکن بوده و بازارگردان و متعهد پذیره‌نویس آن، شرکت تامین سرمایه بانک مسکن است. همچنین، عامل فروش این اوراق شرکت کارگزاری بانک مسکن است.

ده راهبرد اقتصادی کشور در کیش اینوکس

همچنین دکتر مظفری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش درباره یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری کشور و ششمین نمایشگاه بین‌المللی بورس بانک، بیمه و خصوصی‌سازی با عنوان تجاری کیش اینوکس ایران گفت: بر اساس اهداف تعیین شده حداقل ۱۰ راهبرد کلان اقتصادی با حضور مقامات داخلی و خارجی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.مظفری افزود: در طی سال های اخیر فشارهای زیادی را تحمل کرده ایم اما فرصت سازی های بزرگی برای توسعه روابط اقتصادی بین کشورهای منطقه ایجاد شده است که بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تا سال ۱۴۰۰ بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان پروژه در جزیره کیش و ۲۸۴ طرح در مناطق آزاد  اجرایی و بخشی از این طرح ها در نمایشگاه رونمایی می شود.

وی تصریح کرد: گشایش مرکز نو آوری کیش با ۱۶۰ دفتر برای استارت آپ ها و کلنگ زنی شهرک نوآوری از دیگر برنامه هایی است که در نظر داریم آن را پیاده سازی کنیم.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه گفت: این رویداد یک تلفیق مناسب از بازارهای مالی کشور است که با حضور مقامات بلندپایه اجرایی کشور و دولت در سطح معاون ریس جمهور و تعدادی از وزرا برگزار می شود و امیدواریم که شاهد فراهم شدن فرصت های سرمایه گذاری در این نمایشگاه باشیم.

اودرباره وضعیت حضور شرکت‌های معدنی در کیش اینوکس ۲۰۱۹ گفت: حضور شرکت‌های معدنی در نمایشگاه کیش اینوکس ۲۰۱۹ نشان‌دهنده یک فرصت خوب است. از آنجایی که بخش اقتصادی و خصوصی به دلیل این که هزینه برای آنها مهم است؛ برای حضور در نمایشگاه‌ها تحلیل واقعی انجام می‌دهند از این‌رو حضور شرکت‌های حوزه معدن در کیش اینوکس ۲۰۱۹ جالب است و حضور آنها پررنگ‌تر از سال‌های قبل شده است.

وی ادامه داد: در حوزه معدن فعالیت‌های خوبی از بابت نشست‌های تخصصی انجام شده است و یکی از محورهای اساسی سازمان منطقه آزاد کیش، بحث ایجاد زمینه برای توسعه صادرات است و  این آمادگی را داریم که در کیش هر امکانی که برای زمینه صادرات نیازمند آن هستیم؛  فراهم کنیم. همچنین ناصر آخوندی معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه ازاد کیش گفت: مناطق آزاد ارتباطی مناسب با بازار سرمایه نداشتند اما امسال نقش بازار سرمایه را به صورت اجرایی با دو موضوع (نقش بازار سرمایه در رونق تولید و هدایت نقدینگی) برای ارتقاء ظرفیت سرمایه گذاری در این بازار عملیاتی می کنیم.

وی افزود: قانون و مقررات مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مترقی و بهینه است اما باید با در نظر گرفتن مشوق های اقتصادی و سرمایه گذاری جذاب تر زمینه حضور سرمایه گذاران را فراهم کنیم. معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه ازاد کیش در ادامه اظهار داشت: انتشار اوراق صکوک،‌ ایجاد صندوق های زمین و ساختمان، راه اندازی بورس بین الملل، راه اندازی هلدینگ، شرکت تامین سرمایه برای مناطق آزاد، تامین‌مالی از طریق اوراق منفعت، راه اندازی صندوق های سرمایه گذاری از جمله مواردی است که در دست اقدام داریم.