کیش میزبان نمایندگان 15 کشور

اجرای همزمان بیش از ۱۲۰ پروژه به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان در جزیره کیش نشان دهنده فعالیت مناسب بخش خصوصی در این جزیره است که در کنار آن تولید ارزهای  دیجیتال در جزیره کیش، موجب سهولت پرداخت‌ها و مبادلات ارزی دیجیتال خواهد شد.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، سفرای کشورهای لهستان، آفریقای جنوبی، قزاقستان و همچنین کاردار مجارستان، نفر دوم سفارت تاجیکستان، سفیر، رایزن اقتصادی و کارمند سفارت آفریقا جنوبی، رایزن اقتصادی کشور بلژیک، دبیر اول کشور روسیه به همراه رایزن اقتصادی این کشور و دبیر امور خارجه الجزایر در این رویداد حضور داشتند. دکتر غلامرضا مظفری، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در این مراسم رشد ۶۰ درصدی شاخص صنعت بانکداری در بورس را نشان‌دهنده ظرفیت بالای این صنعت در کمک به بخش‌خصوصی دانست و یادآور شد: ایران سرزمین پهناوری است با ظرفیت‌های فراوانی که در حوزه اقتصادی، این ظرفیت‌ها کاملا مشهود است و برخلاف تحمیل شرایط سخت و تحریم‌های ظالمانه، اقتصاد کشور به ثبات نسبی رسیده و می‌توان برای ایجاد رونق و تحرک اقتصادی از همه این ظرفیت‌ بهره گرفت.

مظفری استفاده از بازار سرمایه را به عنوان پیشران اقتصاد در ایران  موضوعی حائز اهمیت عنوان کرد و افزود: با توجه به رشد قابل توجه شاخص بورس طی دو سال گذشته و مزیت‌های بازار سرمایه، اهمیت استفاده از این بازار دو چندان می‌شود که آثار ضدتورمی، قدرت نقدشوندگی بالا و تامین مالی مناسب برای بخش تولیدی و زیرساخت‌ها از ویژگی‌‌های اصلی این بازار است.

وی اصلاح ساختاری مناسب بانک‌ها در کنار تشدید نظارت‌های بانک مرکزی و ساماندهی منابع را عوامل مهم کمک به بخش‌خصوصی برای پیشبرد اهداف و رونق اقتصادی بیشتری در کشور دانست و ادامه داد: صنعت بیمه به عنوان ضلع دیگر بازارهای مالی طی سال‌های اخیر در ایران از رشد قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده و رشد ۱۰۰ درصدی بیمه در بازار سرمایه تجربه خوبی است که حاصل شده است، البته به‌رغم فرهنگ‌سازی مناسب و قابل تقدیر در حوزه بیمه در بخش‌های مختلف هنوز نیازمند، اقدامات بیشتر جهت توسعه فرهنگ بیمه در کشور هستیم.

مظفری همچنین بر نقش بیمه‌ها در رونق کسب و کار در کنار بانک و بورس تاکید کرد و گفت: توجه به توسعه بیمه‌های اتکایی و توزیع درست ریسک پروژه‌های بزرگ از طریق واگذاری‌های اتکایی یک ضرورت است. مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش یازدهمین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری کشور و همچنین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه خصوصی‌سازی را یک بازاریابی هدفمند برای گذر از شرایط اقتصادی پساتحریم دانست و گفت: تعریف و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و کارآفرینی توسط بخش‌های اقتصادی، دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف و تلفیق آن با بازار سرمایه، فرصتی مناسب برای ایجاد تعاملات مثبت بین این بخش‌ها برشمرد.

مظفری به نمایندگان حاضر سایر کشورها در این همایش پیشنهاد کرد: برخلاف فشارهای غیرقانونی آمریکا، این فرصت‌های سرمایه‌گذاری که در ایران معرفی شده است را از دست ندهند و در بازار بزرگ ایران در حوزه‌های متعدد اقتصادی سرمایه‌گذاری کنند.مظفری با تاکید بر اینکه منطقه آزاد کیش به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی زیرساخت‌های مناسب و مزایای بسیار دارد، گفت: تمامی این مزایا فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی است تا سرمایه‌گذاری  دریک فضای امن با راندمان بالا را تجربه کنند.او یادآور شد: این دوره برگزاری اینوکس در استفاده مطلوب از ظرفیت‌های اقتصادی کشور به ویژه بازار سرمایه، بورس و فرابورس به عنوان تامین مالی گروه‌های اقتصادی توفیقاتی خواهد داشت و راه‌اندازی بورس بین‌الملل که مقدمات تصویب آن در دولت فراهم شده است نیز تا پایان امسال مبنایی برای تقویت همکاری‌های مثبت و تعاملات با بنگاه‌های بزرگ داخلی و شرکت‌های بزرگ خارجی در جزیره کیش خواهد بود. وی همچنین از اجرای همزمان بیش از ۱۲۰ پروژه به ارزش ۳۰ هزار میلیارد تومان در جزیره کیش سخن گفت و افزود: این حجم سرمایه‌گذاری‌ها نشان دهنده فعالیت مناسب بخش‌خصوصی در این جزیره است که در کنار آن تولید ارزهای دیجیتال در جزیره کیش، موجب سهولت پرداخت‌ها و مبادلات ارزی دیجیتال می‌شود که در نهایت به رونق تجارت و اقتصاد در این منطقه می‌انجامد.

وی ادامه داد: اجرای همزمان پروژه‌های زیرساختی بزرگ در جزیره، از جمله ترمینال جدید فرودگاه کیش با ظرفیت ۶ میلیون نفر و فراهم شدن مقدمات لایروبی اسکله ۳۵ هزار تنی بندرگاه کیش فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند.

مظفری نوآوری و کارآفرینی را یکی دیگر از محورهای کیش اینوکس ۲۰۱۹ برشمرد و گفت: در جزیره کیش به مدد تعامل مثبت با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکو فایی و انجمن کارآفرینی ایران، انجمن فناوری و نوآوری، ظرفیت‌های  تازه‌ای را برای استفاده از نوآوران و کارآفرینان در تولید ملی ایجاد شده است و ما نیز در راستای تبدیل کیش به یک شهر هوشمند، خلاق و نوآور از هر اقدامی برای حضور شرکت‌های  دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در منطقه حمایت می‌کنیم.

به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مرکز نوآوری کیش جهت استقرار استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان تاسیس شده است که امید می‌رود با استفاده از دانش و ظرفیت علمی بالای کشور راهکارهای عملی در بنیاد ساختارهای نوین اقتصادی بر مبنای فناوری نوین پایه‌گذاری شود، چرا که مرکز نوآوری کیش می‌تواند با تکیه بر ظرفیت‌ها و توان بالا و جوانان توانمند برای سرمایه‌های جویای بازارهای قابل اتکا و اعتماد راهکارهای مشارکتی را برنامه‌ریزی کند.

مظفری در خاتمه با آرزوی موفقیت در دستیابی به اهداف این نمایشگاه افزود: جزیره زیبای کیش استعداد و امکانات بالقوه و بالفعل مناسب جهت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت دارد که توسط معاونت اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد کیش در نمایشگاه ارائه شده است. این رویداد مهم اقتصادی که می‌تواند در گسترش تعاملات اقتصادی بین‌المللی و سیاست‌های ابلاغی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در زمینه جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی، دستاوردهای قابل توجهی را به همراه داشته و نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا کند، تا ۳۰ آبان در کیش برپا خواهد بود.

 

05-02