این در شرایطی است که بهای نفت برنت که به زیر ۱۶ دلار هم در آوریل رسیده بود، در کمتر از دو ماه بیش از ۱۰۰ درصد رشد کرده و نفت خام آمریکا از جهنم قیمت منفی سر برآورده است. وقتی یک ویروس همه پیش‌بینی‌هایی که برای رشد اقتصادی در نظر گرفته می‌شد را دستخوش تغییرات گسترده کرد، برآورد روند آینده بازار نفت در دو طیف بدبینانه و خوش‌بینانه قرار گرفت.

در چند روز گذشته یک تحلیلگر فوربس و یک مدیر نفتی آمریکایی از قیمت ۷۰ دلاری برای نفت تا پایان سال سخن به میان آوردند. با این وجود، بانک گلدمن ساکس در گزارش خود که هفته گذشته منتشر شد پیش‌بینی کرده قیمت نفت در چند هفته آینده بین ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد. به گفته این بانک وال استریت، برخلاف بهبود اخیر قیمت‌ها و تمدید یک ماهه مرحله اول توافق اوپک پلاس شنبه گذشته، فشار بر قیمت نفت افزایش یافته است. این روند در هفته گذشته به خوبی نمایان شد.

تحلیلگر گلدمن ساکس، جفری کیوری، در یادداشتی که سه‌شنبه منتشر شد گفت برای توصیه اتخاذ پوزیشن‌های بلندمدت در بازار آتی نفت به دلایل متعدد مردد است.

یکی از این علت‌ها مازاد ذخیره نفت است که به باور کیوری به یک میلیارد بشکه رسیده. انباشت نفت به دلیل کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی و سفرها ناشی از شیوع کرونا است. گلدمن ساکس معتقد است کامودیتی‌ها از جمله نفت و به استثنای فلزات از عوامل بنیادین جلو افتاده‌اند و بازدهی سرمایه‌گذاری در شاخص‌های کالایی بسیار از رشد قیمت فعلی کمتر است. گلدمن ساکس این موضوع را یکی از مشکلات بازار نفت می‌داند چراکه قیمت‌های اسپات (تحویل فوری) بالاتر از بهای قراردادهای آتی برای سررسید‌های ماه‌های آینده است. به این ترتیب، در حالی که قیمت اسپات وست تگزاس اینترمدییت ۹۵ درصد رشد کرده، انبوه سرمایه‌گذاری نفتی از ابتدای آوریل خسارت ۲۰ درصدی به بار آورده است. این بانک همچنین در مورد رالی نفت در هفته‌های گذشته نیز اظهار تعجب کرده زیرا از نظر گلدمن بازار انرژی و کشاورزی با کاهش تقاضا و انباشت ذخیره نفت روبه‌رو است.

برخی تحلیلگران پا را فراتر گذاشته و معتقدند برای معکوس کردن روند ذخیره‌سازی نفت باید تا اواسط سال آینده میلادی صبر کرد. این پیش‌بینی بر پایه این فرض بنا شده که اوپک به سهمیه تولیدش پایبند خواهد ماند. در این بین، آژانس رتبه‌بندی مودیز نیز تخمین خود از متوسط بهای نفت را در سال جاری ۸ دلار نسبت به برآورد قبلی کاهش داد. این موسسه بر این باور است که قیمت نفت برنت در ۲۰۲۰ به‌طور متوسط ۳۵ دلار بر بشکه خواهد بود و در سال بعد به ۴۵ دلار می‌رسد. الکساندر پرجسی، تحلیلگر ارشد مودیز و یکی از معاونان آن گفته دلیل کاهش برآورد قیمتی، رکود اقتصادی عمیق‌تر در همه کشورهای بزرگ دنیا نسبت به آنچه پیش از این تصور می‌شد و کاهش شدید در سفرها که باعث افت تقاضا شده، است. با این حال مودیز اعلام کرده در میان‌مدت بهای نفت بین ۴۵ تا ۶۵ دلار خواهد بود.

یک بانک دیگر وال استریت، مورگان استنلی نیز گفته قیمت‌ها بیش از حد زود و سریع بالا رفته‌اند چراکه بازار روی کاهش عرضه متمرکز بوده است، در حالی که تقاضای جهانی نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ به سطح پیش از کرونا باز نمی‌گردد. این بانک افزوده با وجود احتمال وارد شدن بازار در نیمه دوم سال به کمبود عرضه، موجودی‌های نفت به طرز غیر عادی در سطوح بالایی قرار دارند. مورگان استنلی پیش‌بینی کرده شروع کاهش پیوسته موجودی‌ها در سه ماه چهارم سال و فصل اول سال بعد اتفاق بیفتد. این بانک همچنین تهدیدات دیگر بازار در سمت عرضه را احتمال بازگشت میادین شیل آمریکا به تولید شدید نفت و رشد یک باره عرضه از سوی اوپکی‌ها در زمان کاهش محدودیت‌ها می‌داند.

بانک انگلیسی بارکلیز با وجود افزایش تخمین قیمت نفت، بر این باور است که رشد بهای این کامودیتی کند خواهد شد. بر این اساس بارکلیز گفته قیمت نفت برنت در ۲۰۲۰ به‌طور متوسط به ۴۱ دلار بر بشکه می‌رسد و نفت خام آمریکا روی ۳۷ دلار خواهد ایستاد. این بانک همچنین برنت و وست تگزاس اینترمدییت را برای فصل سوم سال به ترتیب ۳۷ و ۳۴ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده است. بارکلیز اعلام کرده تغییر عوامل بنیادین به‌طور قابل ملاحظه‌ای آهسته خواهد شد چراکه بهبودی تصاعدی تقاضا بیشتر به رفتار مصرف‌کننده‌ها بستگی خواهد داشت تا برداشتن محدودیت‌های عبور و مرور.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز در تازه‌ترین چشم‌اندازی که برای نفت ترسیم کرده، تقاضای جهانی در سال جاری را ۹۲ میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه در روز پیش‌بینی کرده که نسبت به سال گذشته ۸ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه کاهش را نشان می‌دهد. همچنین این برآورد نسبت به گزارش پیشین این اداره ۱۵۰ هزار بشکه کاهش یافته است. این اداره همچنین گفته کاهش تولید در آمریکا شدیدتر از برآورد پیشین این نهاد خواهد بود و به ۶۷۰ هزار بشکه به‌طور متوسط در روز در سال ۲۰۲۰ خواهد رسید.