نشانه‌های تداوم اختلال عرضه در بازار سنگ‌آهن

بر اساس این گزارش، واله با وجود تعطیل شدن عملیات استخراج سنگ‌آهن در ایتابیرا در اوایل ژوئن به دلیل شیوع کرونا، هدف سالانه تولید خود که بین ۳۱۰ تا ۳۲۰ میلیون تن برای سال‌جاری است را تغییر نداده. هفته گذشته این شرکت گفت که بازرسان دولتی اجازه بازگشایی مجموعه ایتابیرا را داده‌اند اما افزایش تولید از نظر کارشناسان تدریجی خواهد بود. بررسی‌های پلتس نشان می‌دهد این شرکت در فاصله ماه‌های ژانویه تا مه ‌امسال ۱۸ میلیون تن صادرات داشته است. این در حالی است که سال گذشته واله ۲۵ میلیون تن از تولیدش را در بازار داخلی به فولادسازان فروخته است. با این وجود از ابتدای سال تا آوریل، تولید فولاد در این کشور ۱۴ درصد کاهش یافته که زنگ خطر دیگری برای واله به‌شمار می‌رود چراکه تقاضا برای سنگ‌آهن تولیدی این شرکت در برزیل کاهش یافته است.

اگر فروش داخلی واله در ۲۰۲۰ در سطحی مشابه سال گذشته قرار گیرد هم این شرکت برای آنکه به اهداف تولید سالانه خود به لحاظ تناژی برسد، باید حدود ۲۷ میلیون تن در هر ماه صادرات داشته باشد. این به معنای این واقعیت است که میزان صادرات ماهانه واله باید ۹ میلیون تن نسبت به سطح فعلی افزایش یابد. با این وجود، چنین انتظاری تا حدودی خوش‌بینانه است زیرا ماه‌های کاهشی در روند تولید و فروش داخلی و خارجی در حال گذر است و این شرکت برای تحقق برنامه خود در ماه‌های باقی‌مانده سال نیازمند تولید مضاعف است تا افت پیشین جبران شود.

واله نیز مانند تولیدکنندگان استرالیایی در فصل اول سال تولید و صادرات کمتری دارد زیرا در این مدت شرایط جوی معمولا مانع از تولید می‌شود. با این وجود در سال ۲۰۲۰ کاهش تولید و صادرات فصلی به درازا کشید چراکه فصل بارشی در برزیل بیش از حد معمول طولانی شد و پس از آن کرونا روند را به‌شدت کاهشی کرد.

اطلاعات پلتس نشان می‌دهد صادرات دریایی واله در ماه مارس به ۱۷ میلیون تن کاهش یافته که کمترین میزان در ۱۱ ماه گذشته بوده است. همچنین اطلاعات گمرک چین نمایانگر واردات ۵۲/ ۱۵ میلیون تن سنگ‌آهن از برزیل در ماه آوریل بوده که ۶ درصد رشد ماهانه را نشان می‌دهد اما ۱۳ درصد نسبت به همین دوره در سال گذشته پایین‌تر است.

فعالان بازار در چین به پلتس گفته‌اند انتظار دارند صادرات واله در سال‌جاری بین ۲۸۰ تا ۳۰۰ میلیون تن باشد که از برنامه سالانه این شرکت پایین‌تر است. این فعالان نگران این هستند که عرضه سنگ‌آهن به‌شدت پایین باقی بماند. آنها گفته‌اند واردات چین ممکن است به رقم سال گذشته نرسد. این منابع همچنین از انتشار اخبار منفی در مورد اختلال عرضه از سوی تولیدکنندگان بزرگ این صنعت ابراز نگرانی کردند. با این وجود، همه اینقدر نسبت به عدم‌توانایی واله برای بازگشت به تولید ناامید نیستند و برخی از فعالان چینی معتقدند این شرکت می‌تواند به اهداف سالانه خود دست یابد. یکی از این منابع بازار گفت بر این باور است واله به سرعت عملیات استخراج را شروع خواهد کرد و تاثیر مخرب ایتابیرا بر سمت عرضه بازار بزرگ نیست.  سنگ‌آهن ۶۲ درصد شاخص که در آوریل به‌طور متوسط ۸۴/ ۸۳ دلار بر تن قیمت‌گذاری می‌شد، در ماه می ‌به ۵۴/ ۹۲ دلار در هر تن رسید.