چشم امید فولاد جهانی به صنعت خودرو

به گزارش شرکت مپس(MEPS) میزان تقاضای فولاد در اروپا به تدریج در حال بازیابی است و این امر باعث ایجاد خوش‌بینی در میان شرکت‌ها و فعالان صنعت و بازار فولاد شده است. اما این بازیابی تقاضا و افزایش احتمالی تولید در این منطقه تا سال ۲۰۲۱ هم نمی‌تواند به همان سطوح قبلی تولید در سال ۲۰۱۹ بازگردد. گزارش این شرکت می‌گوید خطرات دیگری همچون احتمال بالای شیوع موج دوم بیماری همه‌گیر کرونا می‌تواند ضربه جدی به تمام امیدواری‌های این صنعت در جهان بزند. شرکت مپس در ادامه گزارش خود به افزایش هزینه‌های تولید برای کارخانه‌ها هم اشاره کرده است. از سوی دیگر، شرکت تجاری کالانیش کامودیتیز نیز با بررسی وضعیت بازار فولاد در چین، برآوردهایی را درباره میزان فولاد مصرف شده در این کشور و رابطه میان رشد تقاضای فولاد و افزایش چشمگیر تعداد خودروهای تولید شده در صنعت خودروی چین منتشر کرده است. بر اساس این گزارش با رونق دوباره صنعت خودروی چین میزان تقاضا برای فولاد در این کشور ۲۱ درصد افزایش یافته است.

چشم‌انداز تقاضای فولاد در اروپا

حال و هوای بازار فولاد اتحادیه اروپا در ماه ژوئن، از خوش‌بینی‌های محتاطانه فراوانی حکایت دارد. در پی کاهش محدودیت‌های ناشی از شیوع بیماری کرونا و لغو قرنطینه در بسیاری از کشورهای مختلف سراسر اروپا تقاضا در حال افزایش است. فعالیت در بخش‌های مصرف‌کننده فولاد به تدریج در حال بازگشت به زندگی است. عملکرد در بسیاری از مشاغل طی ماه‌های اخیر به‌صورت میانگین به زیر ۵۰درصد ظرفیت تولید و در موارد بسیار متعددی حتی به ارقامی پایین‌تر رسید. در حال حاضر صنعت ساخت و ساز عملکرد حدودا رضایت بخشی دارد. در میان صنایع مصرف‌کننده فولاد، خودروسازان بدترین ضربه را تجربه کردند و کماکان در حال تلاش برای ادامه‌دادن و بازگشت به وضعیت عادی هستند.

حجم موجودی‌های کنونی انبارهایی که در اختیار توزیع‌کنندگان و مراکز خدمات قرار دارد، برای پاسخگویی به نیازهای فعلی کافی است. اما آن‌گونه که به نظر می‌رسد کماکان قیمت فروش مجدد فولاد در زنجیره عرضه، احتمالا در کوتاه‌مدت تحت فشارهای منفی باقی خواهد ماند. دلیلش آن‌است که بسیاری از سهامداران حجم زیادی از محموله‌های اضافه‌ فولاد را به بازار تزریق می‌کنند تا بتوانند جریان نقدینگی را در بازار ایجاد کنند. با این حال همین امر در آینده باعث کمبود فولاد در بازار خواهد شد، به ویژه برای مشتریانی که نیاز به تناژ بالای فولاد دارند.

بسیاری از مشاغل به دنبال خرید فولاد دو یا سه ماه آینده هستند و این خود می‌تواند به افزایش تقاضا منجر شود. با این وجود انتظار می‌رود که افزایش حجم فروش کارخانه‌های فولادی که صنعت بالادستی کالاهای مصرفی کشورهای خود هستند، برای مصارف خانگی و مشتریان تنها در صورت کاهش هر چه بیشتر محدودیت‌های کرونایی رخ دهد. امری که در صورت ایجاد احتمالی موج دوم شیوع بیماری کووید-۱۹ تمام آینده بازار فولاد را بار دیگر در خطر خواهد انداخت. البته در بازار نگرانی‌های دیگری نیز وجود دارد؛ یکی از این نگرانی‌ها در مورد کاهش تعداد پروژه‌های صنعتی جدید است که تهدیدی دیگر بر سر راه بازار فولاد است. البته باید این را هم اضافه کرد که چند کارخانه فولاد اروپایی ممکن است تعطیلات تابستانی طولانی‌تری را هم برای خود در نظر بگیرند تا شاید بتوانند میزان عرضه فولاد در بازار را محدودتر کنند و از این طریق همزمان با افزایش تقاضا، باعث افزایش ارزش معاملات فولاد در بازار شوند.

افزایش هزینه‌های تولید

اطلاعات مالی کارخانه‌ها در اروپا نشانگر آن است که هزینه‌های مواد اولیه طی ماه گذشته افزایش پیدا کرده است. این امر در کنار تضعیف شدید بازار فروش فولاد، فشار قابل توجهی به حاشیه سود کارخانه‌های تولیدکننده فولاد وارد می‌کند. تولید‌کنندگان فولاد در اروپا طی سه ماه سوم سال جاری میلادی، احتمالا سعی می‌کنند قیمت‌های فولاد را در بازار مبتنی بر افزایش هزینه‌های خود بالا ببرند. در نتیجه شرکت مِپس پیش‌بینی می‌کند ارزش معاملات در نزدیکی کف چرخه کنونی بازار باقی خواهد ماند. چندین دولت اروپایی اعلام کرده‌اند محرک‌های اقتصادی ویژه‌ای را برای بخش خودرو در نظر دارند. البته باید در نظر داشت که هدف آنان افزایش تولید و فروش خودرو‌های برقی است و این به معنای افزایش محموله‌های فولادی برای کل صنعت خودروسازی نیست. با این وجود، تزریق نقدینگی به اقتصاد در راه بهبود کلی بازار فولاد اتحادیه اروپا موثر و یاری‌رسان خواهد بود.

در حال حاضر محدودیت اعتبار بسیاری از شرکت‌های اروپایی کاهش یافته است، البته این مساله کماکان مشکل چندان مهمی را در بازار ایجاد نمی‌کند، اما حجم خرید فولاد را با محدودیت‌هایی مواجه کرده است که می‌تواند در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ میلادی احیای این صنعت را با کندی مواجه کند.

امیدواری به رشد تدریجی فولاد اروپا

تا پاییز سرعت و شکل رشد و بهبود بیشتر مشخص خواهد شد؛ یعنی هنگامی که کسب‌و‌کارها توانسته‌اند خود را با شرایط و روش‌های جدید کار سازگار کنند و مصرف‌کنندگان نیز به بازار بازگشته باشند. در اوایل شیوع پاندمی کرونا بسیاری از پیش‌بینی‌ها حاکی از آن بود که یک بازگشت شدید و سریع در راه است. اما حالا غالبا پیش‌بینی‌ها بر این اساس است که تقاضا با یک روند بسیار تدریجی‌تر به سطوح قبلی خود باز خواهد گشت.

انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ رشد فروش فولاد در اروپا کماکان ادامه یابد. بازگشت فعالیت‌های اقتصادی و لغو محدودیت‌ها می‌تواند نقطه‌ای روشن برای بازار صنعت فولاد در این سال باشد و موجب بازیابی تقاضای کارخانه‌ها و افزایش آن شود. با وجود این باید در نظر داشت که با وجود رشد احتمالی صنعت فولاد در سال ۲۰۲۱، احتمالا کل محموله‌های فولادی معامله شده در سال ۲۰۲۱ در سطوحی پایین تر از میزان آن در سال ۲۰۱۹ باقی بماند. علاوه بر این نیز نباید خوش‌بینانه به وضعیت کنونی نگاه کرد، زیرا خطر شیوع موج دوم بیماری کووید-۱۹ بار دیگر بر سر کشورهای اروپا و جهان سایه افکنده است و شیوع موج دوم بی تردید بار دیگر مانع رشد بازار فولاد اروپا خواهد شد و به این صنعت ضربات جدی دیگری وارد خواهد کرد.

چشم امید فولاد به بازگشت پرقدرت خودروسازی چین

بخش خودروسازی در چین توانسته در ماه مه سال جاری به بهبود وضع خود ادامه دهد و حتی برخی از خسارت‌هایی که ابتدای سال بر آن وارد شده بود را با موفقیت جبران کند. بر اساس بررسی‌های شرکت تجاری کالانیش کامودیتیز که یک شرکت مستقل در حوزه بررسی بازار کامودیتی‌ها و مشاوره اقتصادی است، در این باره خاطرنشان می‌کند که تقاضای ضمنی برای فولاد نیز افزایش یافته که بخش بزرگی از آن به دلیل افزایش تقاضا و فروش وسایل نقلیه تجاری مورد استفاده در صنعت ساخت‌و‌ساز است. مطابق آمار انجمن تولیدکنندگان خودروی چین (CAAM)، در ماه مه سال جاری ۲میلیون و ۱۸۷ هزار دستگاه خودرو در این کشور تولید شده که نسبت به ماه مه سال قبل ۲/ ۱۸ درصد رشد داشته است.

البته این میزان تولید ماهانه به ‌رغم رشد چشمگیری که نسبت به میزان تولید خودرو در مدت مشابه سال پیش از خود داشته است، کماکان اختلاف زیادی با روزهای اوج این صنعت در چین دارد. طی دوران اوج میزان تولید خودروسازان چین در سال ۲۰۱۷ ماهانه ۳ میلیون دستگاه خودرو در کارخانه‌های این کشور تولید می‌شد.

البته بررسی ماهانه میزان تولید خودروی چین در سال جاری و پس از شیوع ویروس کرونا و پیامدهای سنگین اقتصادی و صنعتی آن در جهان نشان می‌دهد که در ماه مه صنعت خودروی چین رشد پرقدرتی را تجربه کرده زیرا در ماه فوریه و همزمان با اعمال محدودیت‌های سفت و سخت، کل خودروهای تولید شده در این کشور فقط ۲۸۵ هزار دستگاه بوده است. از ابتدای سال تاکنون نیز ۷ میلیون و ۷۸۷ هزار دستگاه خودرو در چین تولید شده است که نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته نشانگر کاهش ۱۵/ ۲۴ درصدی میزان تولید سراسری در این کشور است. بر اساس اعلام انجمن جهانی فولاد در هر دستگاه خودرو به‌طور میانگین از ۹۰۰ کیلوگرم فولاد استفاده می‌شود که همین امر نشانگر اهمیت بالای صنعت خودرو در بازار فولاد جهانی است. محاسبات شرکت کالانیش نشان می‌دهد که تقاضای فولاد در ماه مه ۲۶/ ۲۱ درصد افزایش داشته است که معادل ۳ میلیون و ۸۳۰ هزار تن فولاد است. حجم تقاضای فولاد از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون اما ۶۱/ ۱۸ درصد نسبت به سال پیش از خود کاهش داشته است و به میزان ۱۳ میلیون و ۷۷۷ هزار تن رسیده است.

افزایش ماهانه تقاضا برای فولاد در ماه مه تحت تاثیر تجدید پرقدرت فروش کامیون‌ها و خودروهای سنگین در این کشور است. فروش وسایل نقلیه تجاری و صنعتی و ماشین آلات سنگین در ماه مه ۴۸ درصد نسبت به ماه پیشین خود با افزایش روبه‌رو شد و به ۵۲۰ هزار دستگاه در ماه رسید. این امر به دلیل نیاز به کامیون‌ها و خودروهای سنگین برای پروژه‌های زیربنایی و رشد مجدد صنعت ساخت‌و‌ساز در چین است. اهمیت رشد صنعت ساخت‌و‌ساز در بازار فولاد از آنجاست که علاوه بر رشد تولید خودروهای سنگین و کامیون‌ها که باعث افزایش میزان تقاضا برای فولاد می‌شود؛ میزان فولاد مورد استفاده در این صنعت و پروژه‌های ساخت و ساز، اهمیتی بسیار زیاد برای بازار جهانی فولاد و تولید‌کنندگان دارد. به گونه‌ای که بیشتر فولاد تولیدشده در جهان در دو صنعت خودروسازی و ساخت و ساز مصرف می‌شوند.