رونق30 ساله در انتظارآلومینیوم

موسسه سی‌ام گروپ که یک موسسه معتبر در زمینه تحقیقات اقتصادی مستقل جهانی به شمار می‌رود، گزارش چشم‌انداز بلند مدت از آینده تولید و تقاضای آلومینیوم جهانی منتشر کرده است که در آن ادعا شده میزان تقاضای جهانی سالانه آلومینیوم تا سال ۲۰۵۰ حدودا ۵/ ۴برابر بیش از میزان آن در سال۲۰۱۹خواهد بود. افکارسنجی‌های سی‌ام گروپ همچنین نشان می‌دهد که بیشتر تحلیلگران و ناظران و فعالان بازار آینده بسیار روشنی را برای آلومینیوم متصورند و فکر می‌کنند که کرونا نخواهد توانست تاثیری بر رشد این فلز قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست بگذارد. نشریه پلتس نیز در گزارشی جداگانه به وضعیت تقاضای کنونی در آمریکا پرداخته است که با تعطیلی صنعت خودرو در ماه‌های گذشته تقاضا برای آلومینیوم تا حدود زیادی کاهش یافت و ضربات زیادی به تولید‌کنندگان در این کشور وارد شده است، اما از سوی دیگر از رونق بازار تولید‌کنندگان قوطی‌های نوشیدنی خبر داده و ابراز امیدواری کرده است که طی ماه جاری (جولای) میزان تقاضا برای آلومینیوم در آمریکا به شکلی واقعی بهبود یابد.

چشم‌انداز بلندمدت امیدوارکننده بازار

گزارش موسسه تحقیقات مستقل جهانی «سی‌ام گروپ»، حاوی خوش‌بینی‌های بیشتری برای صنعت آلومینیوم پس از بحران کووید-۱۹ را نشان می‌دهد. آن‌گونه که این تحقیقات ادعا می‌کند، انتظار آن می‌رود میزان تقاضای جهانی برای آلومینیوم تا سال ۲۰۵۰ به حدود ۲۹۸ میلیون تن در سال برسد. این گزارش که یک ارزیابی اولیه از تاثیرات و پیامدهای شیوع پاندمی کرونا بر تقاضای جهانی آلومینیوم در آینده دارد، خاطرنشان می‌کند: «اگر چه کاهش تقاضا برای آلومینیوم در سطح جهانی طی سال جاری امری مطلقا اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد، اما از سوی دیگر خوش‌بینی‌های قابل توجهی نیز برای میانه قرن ۲۱ وجود دارد. پس از بحران کووید-۱۹ و در بلندمدت، محرک‌های پیش‌برنده صنعت آلومینیوم باقی خواهد ماند و با وجود چنین شرایطی، قطعا فرصت‌ها در بازار بیشتر خواهند بود.» این گزارش که از سوی موسسه بین‌المللی آلومینیوم (IAI) به موسسه تحقیقاتی سی‌ام گروپ سفارش داده شده، نشان می‌دهد این صنعت در بخش‌های حمل و نقل، زیرساخت‌، انرژی و امنیت غذایی میل بالایی برای ارائه راهکار‌هایی سازگار با محیط زیست دارد. مساله‌ای که پیش از شیوع کرونا نیز در حال پیگیری بود، اما با وقوع بحران سرعت بیشتری به خود گرفته است. آلومینیوم در میان فلزات و سایر مواد یکی از بالاترین نرخ‌های میزان بازیافت را دارد و تقریبا می‌توان ادعا کرد که قابل بازیافت‌ترین ماده است. بارها و بارها آلومینیوم را می‌توان بازیافت و مجددا از ‌آن استفاده کرد. موسسه بین‌المللی آلومینیوم می‌گوید که هم آلومینیوم و هم آلیاژهای آن قابل ذوب و استفاده مجدد هستند و چیزی که در این باره بسیار مهم است خصوصیات فیزیکی این ماده است که طی فرآیند بازیافت هیچ آسیبی نمی‌بیند. حدود ۷۵ درصد از تمام میزان آلومینیومی که تاکنون در جهان تولید شده است کماکان در چرخه مصرف قرار دارد. چنین فلزی با این میزان پایداری بالا می‌تواند آینده درخشان‌تری در بازارهای مختلف برای خود تصور کند.مایلز پروسر، دبیرکل موسسه بین‌المللی آلومینیوم درباره آینده این صنعت و تاثیر شیوع کرونا بر آن گفت: « کووید-۱۹ می‌تواند و باید نقطه حیاتی برای صنعت آلومینیوم جهانی باشد. این صنعت مانند تمام صنایع دیگر باید خود را با تغییر انتظارات جامعه از عملکرد خود در حوزه‌های محیط زیستی، اجتماعی و مدیریت منطبق و سازگار کند. این انتظارات البته در گذشته نیز به خوبی درک می‌شد، اما رخدادهای سال ۲۰۲۰ این انتظارات را تا حد بسیار زیادی تشدید کرده است.» او با اشاره به مساله تولید مواد کم کربن و نقش آن در آینده آلومینیوم هم افزود: «‌همان‌گونه که برآورد‌ها و پیش‌بینی‌ها نشان داده‌اند تقاضا برای تحویل تولیدات ما به بازارهای مختلف در آینده افزایش زیادی خواهد داشت و ما نیز در این میان باید به شکلی مسوولانه، تولیداتی کم کربن‌تر و دارای تاثیرات محیط زیستی پایین‌تر را به بازار عرضه کنیم.»

فعالان صنعت و بازار خوش‌بین به آینده

سی‌ام گروپ در این گزارش خود از تحقیقات صندوق بین‌المللی پول و همچنین از یک افکارسنجی گسترده استفاده کرده است. در این افکارسنجی گسترده سی‌ام گروپ از فعالان صنعت و بازار آلومینیوم در سراسر جهان درباره آینده این فلز، ۸۳ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که شیوع کووید-۱۹ تنها تاثیری کوتاه مدت بر مصرف آلومینیوم جهانی خواهد گذاشت که آن‌هم با افزایش تقاضا و فعالیت‌های صنعتی چین در سال ۲۰۲۱ جبران خواهد شد. بیش از ۵۶ درصد شرکت‌کنندگان در این افکارسنجی هم عنوان کرده‌اند که فکر نمی‌کنند شیوع بیماری کووید-۱۹ باعث تغییراتی اساسی و ریشه‌ای در میزان عرضه آلومینیوم و مصرف آن شود و شرکت‌های کم‌هزینه و خوب می‌توانند از این فرصت استفاده کرد و سهمشان از بازار را به مقادیری بیش از سهم شرکت‌های پرخرج برسانند.

کرونا و کاهش تقاضا در آمریکا

شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، در سطح گسترده‌ای میزان تقاضای فلزات در بازار جهانی را تخریب کرد. زیرا یکی از اصلی‌ترین کاربردهای فلزات در صنایع، برای صنعت خودرو است که در زنجیره عرضه آن اختلالات بزرگی در سطح جهان به وجود آمده است. به‌گزارش پلتس در بازار فلزات آمریکا این مساله به شکل جدی‌تری خود را نشان داده است. به گونه‌ای که میزان تولید خودرو در این کشور شاهد کاهش ۳۳ هزار دستگاه در روز بود؛ زیرا تولیدکنندگان عمده خودرو در سراسر کشور به دلیل دستورات بهداشتی و محدودیت‌های اعمال شده جهت حفظ سلامتی کارگران صنایع، فرآیند تولید خود را متوقف کرده‌اند. از آنجا که بخش حمل و نقل بزرگ‌ترین مصرف‌کننده آلومینیوم محسوب می‌شود و ۳۵ درصد از مصرف آلومینیوم را به خود اختصاص داده است، از سوی دیگر گسترش همه‌گیری کرونا یکی از جدی‌ترین تاثیراتش را روی بخش حمل و نقل گذاشته است. از اینجا به راحتی می‌توان فهمید که چرا بسیاری از فعالان بازار این کامودیتی نگرانی‌های جدی درباره وضعیت آینده این صنعت و تاثیرات ماندگار بیماری کووید-۱۹ روی آن دارند. تولید‌کنندگان آلومینیوم از جمله کارخانه‌های تولید نورد یا مجتمع‌های تولید بیلت ذوب مجدد شاهد کاهش حجم چشمگیری از تقاضای خود بوده‌اند. برخی از این تولیدکنندگان در مواجهه با چنین وضعیتی دست به توقف تولید متناوب خود زده‌اند و گروهی دیگر از آنان هم سیاست کاهش ظرفیت تولید خود را در پیش گرفته‌اند که این کاهش ظرفیت تولیدها تا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد نیز می‌رسد. در برخی موارد نیز شرکت‌ها تصمیم گرفته‌اند که تلفیقی از هر دو سیاست را به‌عنوان راه‌حل خود برگزینند.جدیدترین گزارش انجمن آلومینیوم آمریکا از میزان سفارش‌های بازار این فلز نشان می‌دهد که کارخانه‌های تولید آلومینیوم در ماه مه سال جاری با سقوطی ۶/ ۲۷ درصدی در بخش تقاضا نسبت به ماه مه سال ۲۰۱۹ روبه‌رو شده‌اند. مطابق این گزارش حجم سفارش‌های ثبت شده برای ورق آلومینیومی نسبت به ماه مه سال گذشته کاهشی ۳/ ۳۰ درصدی را شاهد بوده است. کاهش میزان تقاضا البته فقط شامل این بخش‌ها نبوده؛ در محصولات آلومینیومی اکسترود شده هم نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته، افتی ۷/ ۳۸ درصدی در بخش سفارش‌ها ثبت شده است.

امیدواری‌های آلومینیوم در روزهای کرونایی

در پایان ماه مه، مجددا صنعت خودرو فعالیت خود را با کاهش ظرفیت تولید و تلاش برای ایمن‌سازی تجهیزات و کارخانه‌هایش از سر گرفت تا بتواند به تدریج میزان تولید خود را افزایش دهد. گمانه‌زنی‌های فعالان بازار آلومینیوم مبنی بر آن است که احتمالا در ماه جولای برای نخستین بار پس از شیوع پاندمی کووید-۱۹ و همزمان با بازگشایی مجدد اقتصادی شاهد بهبود واقعی در بخش تقاضا برای این فلز اساسی در بازار باشیم.اما به‌رغم تاثیرات منفی که شیوع کووید-۱۹ در بازارهای فلزات آمریکا ایجاد کرده است، یک بخش به ویژه از سفارش‌های خانگی مردم در دوران قرنطینه و اقامت در خانه سود برده است. این بخش که از شیوع کرونا سود برده است، تولید‌کنندگان قوطی‌های نوشیدنی بوده‌اند. طبق اعلام موسسه تولید‌کنندگان قوطی، تقاضا برای تولید قوطی‌های نوشیدنی‌ در سه ماهه اول سال ۳/ ۸ درصد رشد داشته است. این گزارش ادعا می‌کند میزان سفارش برای قوطی نوشیدنی‌های الکلی ۷/ ۶ درصد و قوطی‌های نوشابه ۳/ ۹ درصد رشد داشته است.