تیم تحقیقاتی موسسه فست‌مارکتس در جست‌وجوی پاسخی مناسب به پرسش‌ها درباره میزان همبستگی بهای نفت با منحنی نرخ محصولات فولادی و قراضه در طول دوره سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ به تحقیق پرداخته است. طبق این تحقیق فعالان بازار فولاد بر این باور هستند که میان بهای نفت و قراضه همبستگی وجود دارد. بخشی از این همبستگی از بازار مصرف نشأت می‌گیرد؛ زیرا صنعت نفت مصرف‌کننده فولاد به‌شمار می‌رود. همچنین بهای نفت در هزینه تولید و حمل‌و‌نقل قراضه نیز اثرگذار است. همچنین از آنجا که قیمت نفت بازتابی از فعالیت اقتصادی دنیا به‌شمار می‌رود تغییر بهای این محصول پیش نمایشی از آینده انواع محصولات به‌شمار می‌رود.

بررسی قیمت نفت اینترمدییت تگزاس (WTI)، ورق گرم فولادی (فوب آمریکا) و قراضه کلاس یک بوشلینگ آمریکا، از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ نشان از روند مشابه قیمتی این ۳ محصول در اغلب بازه‌های زمانی دارد. از سال ۲۰۰۰ تا نیمه ابتدایی سال ۲۰۲۰ میزان همبستگی قیمتی ورق گرم فولاد با نفت ۷۶ درصد و همبستگی قراضه با نفت ۸۴ درصد بوده، اما این درصد در بازه‌های مختلف میزان یکسانی نداشته است. براساس گزارش فست‌مارکتس میزان همبستگی قیمتی این محصولات با بهای نفت در زمان بحران و سال‌های ابتدایی بعد از بحران افت کرده است.

بررسی روند همبستگی قیمت از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ حاکی است میزان همبستگی قیمت نفت با محصولات فولادی و ورق گرم در سال ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ که مصادف با بحران اقتصادی آمریکا بود کاهش یافت و در ادامه میزان همبستگی قیمت محصولات فولادی به نفت از همبستگی قیمت قراضه به نفت بیشتر شده است. همچنین در دوره ۵ سال ابتدایی پس از این بحران نیز به شدت میزان همبستگی بهای این محصولات با نفت کاهش پیدا کرد، به‌گونه‌ای که در سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ میزان همبستگی قیمتی میان قراضه و نفت به ۲۸ درصد و همبستگی قیمتی ورق گرم فولادی با نفت به ۴۲ درصد رسید. در توضیح این موضوع چند نکته را می‌توان اعلام کرد از جمله آنکه عموما بازار نفت به‌عنوان بازاری سیال به بحران‌های مالی واکنش جدی و شدیدتری نسبت به سایر کالاها نشان می‌دهد. همچنین سیاست حمایت از قیمت محصولاتی همچون فولاد و قراضه در داخل یک کشور به مراتب راحت‌تر از کنترل بهای نفت است. از این رو پس از بحران دولت‌ها می‌توانند با وضع سیاست‌های حمایتی از بروز نوسان بیش از حد در بازار کالایی‌ها جلوگیری کنند، اما این کنترل در بازار نفت به مراتب کمتر است.

در شرایطی که بروز شیوع کرونا نیز اقتصاد دنیا را به شدت درگیر کرده و بحرانی به مراتب شدیدتر از بحران‌های اقتصادی پس از سال‌های ۲۰۰۹ در انتظار کشور است، فاصله‌گیری روند قیمتی محصولات فولادی و قراضه از نفت نیز دور از انتظار نیست.