افزایش بدبینی در پیش‌بینی‌های نفتی

با این حال، اوپک نسبت به نیمه اول ۲۰۲۱ خوش‌بین به نظر می‌رسد، چراکه برآورد کاستی ۶/ ۳ میلیون بشکه‌ای ماه گذشته از تقاضای ۲۰۱۹ برای این دوره را به ۲ میلیون بشکه در روز کاهش داده است. آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) نیز نسبت به ماه گذشته بدبین‌تر شده و تخمین زده تقاضا در نیمه دوم سال جاری ۵۰۰ هزار بشکه کمتر از پیش‌بینی قبلی‌اش باشد. این نهاد همچنین برآورد قبلی خود برای تقاضای نفت در دو فصل گرم سال آینده را نیز ۴۰۰ هزار بشکه کاهش داده است. با این وجود، اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نسبت به دو نهاد دیگر خوش‌بین تر است و حتی برآورد ماه گذشته خود را برای تمام فصول تا آخر سال بعد میلادی افزایش داده است. به گفته EIA، تقاضای نفت تا حدود زیادی در سال آینده بازیابی می‌شود و در فصل آخر ۲۰۲۱ فقط ۳۵۰ هزار بشکه در روز کمتر از سطح ۲۰۱۹ خواهد بود. این نهاد درباره قیمت نفت نیز پیش‌بینی کرده بهای وست تگزاس اینترمدییت و برنت در سال جاری به ترتیب ۵/ ۳۸ و ۴۲/ ۴۱ دلار در هر بشکه به‌طور متوسط باشد. علاوه بر این دو شاخص نفتی در سال آینده قیمتی برابر با ۵۳/ ۴۵ و ۵۳/ ۴۹ دلار بر بشکه از نظر EIA خواهند داشت.

اوپک در مدار ناامیدی

گزارش اوپک که چهارشنبه هفته گذشته منتشر شد می‌گوید تقاضای جهانی نفت در سال جاری میلادی کمتر از پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود و به این ترتیب حمایت این نهاد از بازار طلای سیاه مشکل‌تر خواهد شد. این نهاد که نماینده کشورهای صادرکننده نفت است گفته تقاضای نفت امسال ۰۶/ ۹ میلیون بشکه در روز کاهش خواهد داشت که بیش از افتی است که ماه گذشته تخمین زده بود. گزارش ماه جولای اوپک این رقم را ۹۵/ ۸ میلیون بشکه در روز برآورد کرده بود.

قیمت نفت به دلیل اینکه کرونا مسافرت‌ها و فعالیت اقتصادی را محدود کرد، با کاهش شدید مواجه شد و با وجود رشد تدریجی تقاضا، کماکان سایه موج دوم شیوع بر سر بازار نفت هست و بر بهای طلای سیاه فشار می‌آورد. اوپک معتقد است این شرایط بیم و امید در بازار پایدار باقی بماند.

با این حال، اوپک به تخمین خود از تقاضا در سال ۲۰۲۱ پایبند باقی مانده و بر این باور است که سال آینده تقاضای نفت ۷ میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد، اگرچه این موضوع نیز ممکن است تحت الشعاع نااطمینانی‌های زیادی که می‌توانند اثری منفی بر مصرف بگذارند، قرار بگیرد. برای مثال تقاضا برای انجام سفرهای هوایی، خودروهای کم مصرف‌تر و رقابت با دیگر منابع انرژی می‌توانند بازار نفت را تهدید کنند.

این سازمان در گزارش خود نوشته است: «تقریبا تمام موسسات پیش‌بینی‌کننده انتظار دارند سوخت جت در سال ۲۰۲۱ برای بازیابی تقاضای از دست رفته در تقلا باشد و تقاضای بنزین نیز برای رسیدن به سطوح سال ۲۰۱۹ با فشارهایی روبه‌رو خواهد شد.»

اوپک برای جبران کاهش تقاضا در نتیجه اعمال قرنطینه در سرتاسر جهان، به همراه متحدانش تصمیم به کاهش تاریخی تولید گرفت که از ابتدای ماه جاری (آگوست) از ۷/ ۹ میلیون بشکه در روز به ۷/ ۷ میلیون بشکه رسید. بر اساس گزارش این نهاد، تولید اوپک در ماه جولای ۹۸۰ هزار بشکه در روز افزایش یافته و به ۱۷/ ۲۳ میلیون رسیده است؛ اتفاقی که عمدتا به دلیل اتمام کاهش تولید اضافی و داوطلبانه عربستان، امارات و کویت رخ داده است. به این ترتیب این گروه توانسته ۹۷درصد به پیمان اوپک پلاس در ماه جولای پایبند باشد که البته کمتر از سطح ماه ژوئن است. در آن ماه، اوپک بیش از ۱۰۰درصد به تعهدات خود پایبند بود.

این گزارش همچنین گفته تقاضا برای نفت تولیدی اعضای اوپک نیز کمتر از میزان پیش‌بینی گذشته خواهد بود، چراکه هم چشم‌انداز تقاضای جهانی ۲۰۲۰ تضعیف شده و هم عرضه از کشورهای خارج این نهاد افزایش خواهد یافت. به گفته اوپک، تقاضای آن در سال جاری به‌طور متوسط ۴/ ۲۳ میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۴۰۰ هزار بشکه از برآورد قبلی کمتر است.   

رشد بدبینی در گزارش آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی با وجود اینکه نسبت به اوپک آینده روشن‌تری برای نفت می‌بیند، در برآورد خود از تقاضا را کاهش داده است. به گفته این نهاد که در پاریس مستقر است و نماینده کشورهای مصرف‌کننده به شمار می‌رود، تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ به‌طور متوسط ۹/ ۹۱ میلیون بشکه در روز خواهد بود که ۱/ ۸ میلیون بشکه کاهش سالانه را نشان می‌دهد. همچنین این رقم ۱۴۰ هزار بشکه کمتر از برآورد ماه گذشته آژانس است که در واقع، اولین کاهش پیش‌بینی این نهاد پس از چند ماه به حساب می‌آید. این موضوع از نظرآژانس به دلیل افت شدید تحرک ناشی از محدودیت‌های کرونایی و همین‌طور ضعف در بخش هوایی رخ می‌دهد. IEA همچنین در مورد تقاضای سال آینده میلادی گفته به ۱/ ۹۷ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که ۲۴۰ هزار بشکه کمتر از گزارش ماه گذشته این نهاد است.

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، عرضه نفت در ماه جولای ۵/ ۲ میلیون بشکه در روز افزایش یافته، چراکه از سویی عربستان و دیگر متحدان منطقه‌ای‌اش کاهش تولید داوطلبانه را کنار گذاشتند و از طرفی تولید در آمریکا در حال بازیابی است. این سازمان گفته از آنجا که اوپک پلاس از ابتدای ماه جاری وارد مرحله دوم توافق خود شده است و دیگر تولیدکننده‌ها برخی چاه‌های بسته شده را بازگشایی می‌کنند، عرضه در ماه آگوست پایدار خواهد ماند. با این وجود، آژانس گفته عرضه جهانی طلای سیاه در سال ۲۰۲۰، ۱/ ۷ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت و سال آینده ۶/ ۱ میلیون رشد خواهد کرد.

سوخت‌های مورد استفاده در بخش حمل و نقل آسیب‌پذیر نشان داده‌اند، چراکه سوخت جت و بنزین بیشترین تاثیر منفی را از قرنطینه جهانی پذیرفتند و روند بازیابی تقاضا نیز کند است. از سوی دیگر، تعطیلات تابستانی در نیمکره شمالی که به‌طور طبیعی هر ساله به رشد مصرف سوخت منجر می‌شود، در حال اتمام است. علاوه بر این، پروازهای تجاری ۴۰ درصد از اوج خود در ماه ژانویه کمتر هستند و پروازهای طولانی بیش از این از بحران ویروسی ضربه خورده‌اند. به گزارش Airlines Reporting Corporation، خرید بلیت برای پروازهای بین‌المللی در آمریکا در ماه ژوئن ۸۶ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

تغییرات در موجودی انبارهای جهانی که از گزارش‌های اوپک و آژانس حاصل شده نشان می‌دهد در فصل آخر سال آینده میلادی، موجودی‌ها به سطح ۲۰۱۹ باز خواهند گشت. البته گزارش‌های این دو نهاد مبتنی بر فرض پایبندی کامل اوپک پلاس به توافق کاهش تولید برای تمام سال جاری و آینده است.  

نهاد خوش‌بین آمریکایی

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین گزارش خود برخلاف اوپک و آژانس، پیش‌بینی خود از تقاضای جهانی برای سال ۲۰۲۰ را نسبت به ماه گذشته ۲۵۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است. این نهاد همچنین برآورد خود از تقاضای سال آینده را ۲۸۰ هزار بشکه بالا برده است. اداره اطلاعات انرژی معتقد است تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب ۱۴/ ۹۳ و ۱۶/ ۱۰۰ میلیون بشکه در روز خواهد بود.

EIA گفته تقاضای بنزین آمریکا نیز بیش از پیش‌بینی قبلی‌اش رشد خواهد کرد. بر این اساس، مصرف بنزین در ایالات متحده طی ماه جاری به ۱۶/ ۹ میلیون بشکه در روز خواهد رسید که بالاترین متوسط ماهانه از نوامبر به شمار می‌آید. همچنین تقاضای بنزین برای اولین بار در مارس ۲۰۲۱ از سطح سال گذشته عبور خواهد کرد. با این حال، این اداره گفته روند بازیابی تقاضای دیزل کندتر خواهد بود.

علاوه بر این، EIA میزان تولید نفت این کشور در سال جاری را ۳۷۰ هزار بشکه کاهش داده و به ۲۶/ ۱۱ میلیون بشکه در روز رسانده است. این اداره دولتی با این حال، برآورد خود از تولید در سال آینده را ۱۳۰ هزار بشکه بالا برده است. به باور این موسسه، آمریکا در سال ۲۰۲۱ به‌طور متوسط ۱۴/ ۱۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید خواهد کرد که با رشد تدریجی، آخر سال به ۵/ ۱۱ میلیون بشکه خواهد رسید. تولید آمریکا در هر دو سال کاملا پایین‌تر از سطح تولید ۲۵/ ۱۲ میلیونی در سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

آمریکا از ماه می ‌امسال مجددا به یک واردکننده خالص نفت تبدیل شده، چراکه ضعف تقاضای جهانی، صادرات محصولات پالایشی این کشور پایین آورده است. اداره اطلاعات انرژی بر این باور است آمریکا تا پایان سال آینده میلادی کماکان یه واردکننده خالص نفت باقی خواهد ماند. با این حال، در مقاطع کوتاهی سطح صادرات این کشور بیش از وارداتش خواهد شد.

این موسسه همچنین پیش‌بینی خود از قیمت نفت را یک دلار در هر بشکه برای امسال و ۱۷ سنت برای سال آینده افزایش داده است.