به گزارش نشریه فایننشال تایمز، در این منطقه دستور داده شده از تمامی کارگرانی که با کالاهای یخ زده در تماس بوده‌اند، تست آر‌اِن‌ای (RNA) و آزمایشات مرتبط به بیماری کووید-۱۹ گرفته شود. گوانگدونگ پرجمعیت‌ترین استان کشور چین است که ۱۱۳ میلیون نفر در آن مشغول به زندگی هستند و همچنین قطب مهم تولیدی چین است و بیش از یک دهم رشد اقتصادی این کشور را این استان بر عهده دارد. شهر گوانگژو که مرکز این استان است در نیمه اول سال ۲۰۲۰، بیش از ۶۶۵ میلیون دلار گوشت یخ زده، ماهی و غذاهای دریایی وارد کرده است.

گوشت‌های کرونایی

در روزهای گذشته مقامات شهر شنژن، در استان گوانگدونگ و مرز سرزمین اصلی چین با هنگ‌کنگ اظهار کردند که نمونه‌های جمع‌آوری شده از بسته‌های بال مرغ منجمد وارداتی از برزیل را تحت آزمایش قرار داده‌اند و نتیجه این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا روی سطح بال این مرغ‌ها وجود دارد. دولت چین بر این باور است که توانسته شیوع ویروس کرونا در کشور را تحت کنترل خود در آورد و به همین دلیل می‌خواهد از هر طریق ممکن از بازگشت مجدد موج شیوع بیماری جلوگیری کند. نکته مهم درباره این مساله آنجاست که دولت چین پیش‌تر نیز هشدار داده بود که گوشت‌های منجمد آلوده وارداتی به چین حامل ویروس کرونا هستند و مواردی نیز در برخی نقاط این کشور از این امر گزارش شده بود. اما در آن زمان انگشت اتهام به سوی بسته‌بندی‌های مواد منجمد گوشتی نشانه رفته‌بود حالا اما دولت چین مدعی شده که نتایج آزمایشات از سطح گوشت‌های وارداتی نشانگر آلودگی بوده است.به گزارش بلومبرگ، محموله گوشت مرغی که طبق بیانیه مقامات چینی، آلوده به ویروس کرونا بوده است؛ مربوط به کارخانه «آرورا آلیمنتوس» در ایالت جنوبی سانتا کاتارینا برزیل است. در این بیانیه تاکید شده بود که مصرف‌کنندگان مواد غذایی باید هنگام خرید مواد غذایی و گوشت‌های منجمد وارداتی احتیاط کنند. پس از این رویداد سازمان بهداشت جهانی (WHO) برای چندمین بار تاکید کرد که تاکنون هیچ نمونه‌ای وجود نداشته که ثابت کند ویروس از طریق غذا قابل انتقال است. دکتر ماریا ون کرخوف، رئیس اداره فنی مبارزه با کووید-۱۹ سازمان بهداشت جهانی نیز در این باره می‌گوید: «این ویروس نیز مانند سایر ویروس‌ها می‌تواند کشته شود و از بین برود. برای این کار کافی است که گوشت خوب پخته شود.»

چین بزرگ‌ترین مصرف کننده گوشت

براساس گزارش فصلی وزارت کشاورزی آمریکا، در سه ماه دوم سال ۲۰۲۰، به رغم شیوع بیماری تب خوکی آفریقایی تقاضا برای گوشت وارداتی در چین همچنان در سطح باور نکردنی است و رشد تقاضا در ۵ ماه نخست سال فراتر از انتظارات بوده است. چین در حال حاضر بزرگترین سهم از بازار جهانی تجارت گوشت را دارد. ۴۳ درصد کل واردات گوشت خوک و ۲۹ درصد کل واردات گوشت گاو جهان مربوط به این کشور است.

حالا در شرایطی که چین به‌عنوان دومین تولید‌کننده طیور جهان و بزرگترین واردکننده آن اعتماد مصرف‌کنندگان چینی را به مواد غذایی وارداتی کاهش داده است، این امر باعث افزایش تقاضا برای گوشت داخلی خواهد بود. به گزارش رویترز افزایش فشار بر تولید داخلی گوشت مرغ چین، باعث افزایش تقاضا برای غلاتی چون سویا و ذرت خواهد شد و از سوی دیگر قیمت مرغ را نیز کاهش می‌دهد. در ماه‌های اخیر قیمت گوشت مرغ این کشور در حالی که بخش بزرگی از تقاضا برای آن به دلیل تعطیلی مدارس از بین رفته است، در مقاطعی تا ۳۶ درصد نیز افزایش پیدا کرده بود.

بحران غذا و سیاست‌های حزبی

حالا اما ادعای آلوده بودن گوشت‌های برزیلی، این فرصت را به تولید‌کنندگان چینی داده است تا بتوانند سهم خود را از بازار افزایش دهند.بلومبرگ در گزارشی عنوان کرده است که همزمان با وقوع بحران غذا در چین و افزایش بی‌سابقه قیمت آن در بازار این کشور، قدرت خرید گوشت توسط شهروندان چینی به شکل چشم‌گیری کاهش یافته است. در همین راستا دولت چین سیاست‌های مختلفی در نظر گرفته است، از جمله تبلیغات گسترده حزبی و سیاسی که شی جین پینگ، رهبر حزب کمونیست چین برای تشویق مردم به عدم اسراف مواد غذایی این کشور که رقمی حیرت‌انگیز است. به‌نظر می‌رسد ادعای چین مبنی بر آلوده بودن گوشت‌های وارداتی و مانور گسترده روی آن سیاستی برای کنترل قیمت‌ها و بازار است و دولت به دنبال آن است که از این طریق بتواند هم فروشندگان خارجی را تحت فشار شدید قرار دهد و بسیاری از آنان را متقاعد کند تا برای حفظ تجارت خود با این کشور گوشت ارزان‌تری به چین بفرستند و هم به‌دنبال کسب سهم بیشتری از بازار چین، قیمت‌های خود را کاهش دهند. از سوی دیگر نیز تولید‌کنندگان داخلی را به سوی تولید بیشتر سوق دهد تا به این ترتیب افزایش عرضه، کاهش قیمت را با خود به همراه آورد. باید دید چین طی ماه‌های آتی موفق به کنترل این وضعیت خواهد بود یا خیر؟