حمله مس به رکوردها با سوخت ترامپ و بایدن کارشناسان می‌گویند نتیجه انتخابات آمریکا در صورت پیروزی هر یک از نامزدهابه رشد قیمت مس کمک می‌کند.

در مقابل بخش عرضه نیز با مشکلاتی رو‌به‌رو است و فدرال‌رزرو آمریکا نیز با اطمینان تمام به معامله‌گران بازار مس سیگنال خرید می‌دهد. کار به جایی رسیده است که اخیرا شرکت برنشتاین در گزارشی عنوان کرده است که انتظار دارد قیمت این فلز در بازار به ۸۱۰۰ دلار در هر تن  در سال ۲۰۲۴ نیز برسد. در بازار فلز سرخ به راستی چه خبر است؟

مس روز جمعه در بالاترین قیمت خود از ژوئن ۲۰۱۸ به این سو بسته شد و رکوردی جدید را برای خود ثبت کرد. حال و روز خوش این روزهای فلز سرخ از دید بسیاری از شرکت‌ها، تحلیلگران و فعالان بازار کماکان ادامه خواهد داشت. مس در بازار فلزات لندن در روز جمعه با افزایشی ۵۸ دلار و ۲۵ سنتی به بهای ۶ هزار و ۸۵۲ دلار و ۵۰ سنت در هر تن بسته شد، اوج قیمتی روز جمعه مس در دقایقی از روز ثبت شد که هر تن از این فلز به بهای ۶۸۷۴ دلار و ۵۰ سنت معامله می‌شد هر چند نتوانست در این سطح قیمتی خود را تثبیت کند و در نهایت ۲۲ دلار پایین‌تر بسته شد. این رشد قیمتی مس در روز جمعه بیشتر در راستای امیدواری‌های چشمگیر بازار درباره بهبود مصرف در بخش پایین دستی اقتصاد و تضعیف دلار بود.

مس در ماه مارس سال جاری و در ابتدای وحشتی که شیوع بیماری کووید-۱۹ به بازار تزریق کرد به پایین‌ترین سطح قیمتی ۴۵ ماهه رسید، اما از آن زمان تاکنون ۵۵ درصد رشد قیمت را تجربه کرده است و با بسته شدن بازار در روز جمعه ششمین رشد متوالی هفتگی خود را نیز به ثبت رساند.

محرک چینی فلز سرخ

به گزارش خبرگزاری رویترز، اوله هانسن، رئیس بخش استراتژی کالایی در بانک ساکسو دانمارک درباره بازار می‌گوید: «بازار قدرتمندی که در حال حاضر شاهد آن هستیم بی‌نظیر است. این رشد واقعا به چین و تکاپویی که بازارهای کالایی وارد شده است وابسته است.» اشاره آقای هانسن به تاثیر چین در بازار به هیچ عنوان اغراق‌آمیز نیست.

داده‌های بسیار مثبت منتشر شده طی روزهای اخیر نشان داد که تولید بخش صنعتی چین، در ماه آگوست بیشترین و سریع‌ترین رشد را طی هشت ماه اخیر به ثبت رسانده است. وضعیت در بازار خرده‌فروشی هم به شکل چشمگیری مثبت است که خبر از چشم‌اندازهای درخشان اقتصادی چین می‌دهد.  سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه  (OECD) نیز چشم‌انداز خود درباره رشد اقتصادی چین را بار دیگر ارتقا داده است. این سازمان در گزارش اخیر خود عنوان کرده است که رکود در اقتصاد جهان، آن‌گونه که پیش از این انتظار می‌رفت نخواهد بود و اوضاع احتمالا کمی بهتر است. جدیدترین پیش‌بینی این سازمان درباره GDP جهانی حاکی از کاهش ۵/ ۴ درصدی تولید ناخالص داخلی جهان طی سال ۲۰۲۰ و رشد ۵ درصدی آن در سال ۲۰۲۱ است. اما گزارش آنها یک نکته بسیار مهم دارد که نشان می‌دهد چین در سال جاری ۸/ ۱ درصد رشد تولید ناخالص داخلی را تجربه می‌کند. به عبارتی تنها کشوری که این سازمان معتقد است رشد مثبت در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت. چشم‌انداز OCED برای رشد تولید ناخالص داخلی چین نیز عدد خیره‌کننده ۸ درصد را نشان می‌دهد که بهترین پشتوانه برای بازار فلزاتی چون مس محسوب می‌شود.

سیگنال فدرال‌رزرو به بازار

کاهش چشمگیر و هر روزه‌ ارزش دلار باعث شده است تا خریدارانی که از ارزهای دیگر برای معاملات خود استفاده می‌کنند به قیمت ارزان‌تری بتوانند دست به خرید بزنند و کاهش ارزش دلار بازار فلزاتی چون مس را همانند طلا، به پناهگاه امنی برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است. برای مثال در هفته گذشته یوآن چین به بالاترین سطح خود طی ۱۶ ماه گذشته در برابر دلار صعود کرد که همین مساله باعث شد تا خریداران چینی بتوانند با قیمتی ارزان‌تر مس خریداری کنند. سیگنالی که فدرال‌رزرو آمریکا به بازار فلزات داده است را نیز نباید نادیده گرفت. آخرین نشست کمیته بازار باز فدرال‌رزرو پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در روز چهارشنبه برگزار شد و مهم‌ترین تصمیم اتخاذ شده در این نشست حفظ نرخ بهره در محدود صفر درصد تا پایان سال ۲۰۲۰ بود. این تصمیم می‌تواند یکی از اصلی‌ترین و قابل اعتنا‌ترین محرک‌های بازار مس باشد به گونه‌ای که للیود بلانکفین، مدیر اجرایی سابق بانک گلدمن ساکس می‌گوید: در چنین وضعیتی و با پایین آمدن ارزش دلار احتمالا حالا زمان خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی است.

اثر انتخابات آمریکا بر تقاضا

انتخابات آمریکا شاید در تمام زمینه‌های اقتصادی و به خصوص در بازار کامودیتی‌ها فاکتوری بسیار تاثیرگذاری محسوب شود و بازار فلز سرخ نیز از این پدیده مستثنی نیست. دو سوی بازی انتخاباتی در ایالات متحده، یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن نیز برنامه‌های متعددی را در کارزارهای انتخاباتی خود برای آینده این کشور وعده داده‌اند. نکته جالب در بخشی از برنامه‌های این دو آنجاست که با سر کار آمدن هر کدام احتمالا رونق خوبی را در بازار مس شاهد خواهیم بود و تقاضا برای این فلز اساسی باز هم افزایش پیدا خواهد کرد و می‌توان رشد بالقوه‌ای را برای مس طی هفته‌ها و ماه‌های آینده پیش‌بینی کرد. از یکسو دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور کنونی ایالات متحده قصد دارد سرمایه‌گذاری بیشتری را در بخش زیرساخت‌ها انجام دهد. این به معنای صرف هزینه‌های بیشتر دولت فدرال در زمینه ساخت جاده‌ها، اتوبان‌ها، پل‌ها و فرودگاه‌ها است که منجر به رونق صنعت ساخت و ساز خواهد شد که به معنای تقاضای هر چه بیشتر برای مس است. البته دونالد ترامپ برخلاف رقیب دموکراتش چندان علاقه‌ای به سرمایه‌گذاری‌های سبز ندارد.

در عوض، جو بایدن که حالا در نظرسنجی‌ها نیز از شانس خوبی برای پیروزی در انتخابات آینده آمریکا برخوردار است، در کارزار انتخاباتی خود عنوان کرده که قصد دارد حدود ۲ تریلیون دلار سرمایه‌گذاری سبز انجام دهد. او وعده داده است که طی چهار سال ریاست جمهوری خود این هزینه را برای بهبود زیرساخت‌ها، ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی بدون گازهای گلخانه‌ای و ایجاد مشاغل بر پایه انرژی پاک انجام خواهد داد. یعنی پیروزی بایدن در انتخابات به معنای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زمینه فناوری سبز خواهد بود که به افزایش تقاضای مس منجر خواهد شد. فناوری سبز برای انتقال برق از طریق سیم‌کشی و ایجاد زیرساخت‌های برقی به شدت متکی به مس است و می‌تواند بخش بزرگی از تقاضای بازار را پوشش دهد.

کاهش تولید در سال ۲۰۲۰

گروه مطالعات بین‌المللی مس (ICSG) گزارش داده است که تولید جهانی مس در پنج ماه نخست سال ۲۰۲۰ حدود ۲/ ۲ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ را تجربه کرده است. بر اساس گزارش این مرکز، میزان تولید مس در ماه آوریل ۵/ ۴ درصد و در ماه مه سال جاری ۸/ ۵ درصد کمتر از مدت مشابه در سال گذشته بوده است. بخش اعظم این کاهش تولید به دلیل اختلال در یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کنندگان جهان، یعنی پرو بوده است. توقف‌های ناشی از شیوع گسترده کرونا در این کشور و مشکلات عملیاتی در کنار آب و هوای نامساعد تولید چند معدن بزرگ مس در این کشور را به شدت تحت تاثیر قرار داده و منجر به کاهش ۲۳ درصدی تولید مس این کشور در پنج ماه نخست سال جاری شده است. در ماه مه ۳۳ درصد و در ماه آوریل نیز ۴۱ درصد کاهش تولید پرو در گزارش این نهاد بین‌المللی آمده است.

طبق این گزارش شیلی به‌عنوان بزرگ‌ترین تولید‌کننده مس جهان در این مدت رشد ۲/ ۳ درصدی تولید را شاهد بوده است. در جمهوری دموکراتیک کنگو و اندونزی نیز استخراج فلز سرخ به ترتیب ۵/ ۵ و ۸ درصد افزایش یافته است. داده‌های این نهاد نشان می‌دهد با اختلال گسترده‌ای که در پرو رخ داد و کاهش کلی عرضه کماکان می‌توان به فشار قیمتی از سوی عرضه‌کنندگان نیز امیدوار بود.

مس ۸ هزار دلاری؟

شرکت تحقیقاتی برنشتاین در گزارشی پیش‌بینی کرده است قیمت مس در سال ۲۰۲۴ به میانگین ۸۱۰۰ دلار در هر تن خواهد رسید. این در حالی است که میانگین قیمت مس در سال ۲۰۲۰ حدودا ۵۹۰۰ دلار در هر تن است. شرکت برنشتاین در گزارش خود به ۱۰ عامل زیربنایی در تقاضای مس اشاره کرده است که از جمله می‌توان به برنامه‌های محرک اقتصادی اخیر، انقلاب وسایل نقلیه برقی و سبز شدن انرژی و نقش برق در آن اشاره کرد. در بخش دیگری از این گزارش نیز به ۱۱ دلیل برای وجود اختلال در بخش عرضه اشاره شده است که از میان آنها می‌توان به محدود بودن منابع و کمبود فلز و همچنین طولانی بودن روند توسعه معادن اشاره کرد.  این گزارش ادعا می‌کند که با قدرت‌گیری تقاضا و از سوی دیگر به وجود آمدن چرخه‌ای از نگرانی‌ها در بخش عرضه، منحنی افزایشی قیمتی شکل می‌گیرد که موتور محرک مس برای حرکت به سوی ۸۱۰۰ دلار در هرتن خواهد بود. این شرکت در اکتبر سال گذشته نیز گزارشی دیگر درباره رشد قیمت مس منتشر کرده بود. در آن گزارش آمده بود که در صورت کربن‌زدایی کامل از اقتصاد و صنایع و طی کردن مسیری که گرتا تونبرگ خواهان آن است، قیمت مس تا سال ۲۰۲۵ باید به ۲۰ هزار دلار در هر تن نیز دست پیدا کند. حالا باید دید که بازار در هفته‌ها و ماه‌های آینده چه روندی را در پیش خواهد گرفت. درست است که هرگز نمی‌توان با قطعیت محض آینده یک بازار را پیش‌بینی کرد، اما اتمسفر حاکم بر بازار مس نشان‌دهنده حرکت این فلز اساسی به سوی اوج‌های بالاتر است.