به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، لوید بلانکفین، مدیر اجرایی سابق گلدمن‌ساکس معتقد است اکنون زمان خوبی برای سرمایه‌گذاری در بازارهای کالایی و کامودیتی‌ها است چراکه اکنون قیمت‌ها پایین‌تر از گذشته است. گلدمن‌ساکس شرکت خدمات مالی آمریکایی است که بزرگترین بانک سرمایه‌گذاری جهان محسوب می‌شود. در زمینه ارائه خدمات بانکداری سرمایه‌گذاری، مدیریت دارایی، مدیریت سرمایه‌گذاری و معاملات کالایی و اوراق بهادار فعال است.

این مدیر اجرایی سابق گلدمن‌ساکس در کنفرانس مجازی فلزات که از گروه CME برگزار می‌شد، درباره ایده‌هایش در حوزه سرمایه‌گذاری بر روی فلزات عنوان کرد: «در حال‌حاضر به‌خاطر وضعیت تورم، به‌عنوان یک سرمایه‌گذار معتقدم که سرمایه‌گذاری در بخش‌های مواد پایه و کامودیتی‌هایی که کمتر به آنها توجه می‌شود نمی‌تواند تصمیم بدی باشد.»

او با اشاره به تصمیمات فدرال‌رزرو آمریکا و سیاست‌های پولی اتخاذ‌شده از سوی این نهاد برای اقتصاد آمریکا اضافه کرد: «‌قرار نیست فشار تورمی جدیدی در آینده به‌وجود بیاید و قیمت نفت نیز دوباره افزایش پیدا نخواهد کرد و گویی به‌نظر می‌رسد همه بر سر این مساله با یکدیگر اتفاق‌نظر دارند. من اما اینگونه فکر نمی‌کنم.»

شاخص کامودیتی بلومبرگ در سال‌جاری تقریبا کاهش ۱۱‌درصدی را در مقایسه با رشد ۱/ ۲‌درصدی شاخص جهانی ام‌اس‌سی‌آی و رشد ۸/ ۸‌درصدی صندوق سرمایه‌گذاری آی‌شیرز تیپس ثبت کرده است.

نظرات بلانکفین بازتاب‌دهنده عملکرد شرکت سرمایه‌گذاری کوپرنیک‌گلوبال است که چیزی در حدود ۳/ ۳ میلیارد دلار دارایی را تحت‌مدیریت خود دارد. طبق اطلاعاتی که بلومبرگ به‌دست آورده است، صندوق سرمایه‌گذاری جهانی کوپرنیک در سال‌‌جاری حدود ۲۳ درصد رشد کرده است و توانسته است از ۹۷ درصد همتایان خود پیشی بگیرد.

آلیسا کورکوران، مدیر تحقیقات شرکت کوپرنیک گلوبال، درباره وضعیت خوب شرکت و بازار کامودیتی‌ها نیز می‌گوید: «حتی برخی از اتفاقات کوتاه‌مدت مانند از بین‌رفتن بخشی از تقاضا به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ به هیچ‌عنوان مثبت نبودند اما در برخی از کامودیتی‌ها احتمالا در چشم‌انداز بلندمدت خود به دنبال قیمت‌ها بالاتری خواهند بود.» او معتقد است با در نظر گرفتن اصول اساسی به دلیل تقاضای قوی‌تر از عرضه قیمت‌ها در بازار کالایی روندی افزایشی در پیش دارند.

بلانکفین در سال ۱۹۸۲ میلادی به‌عنوان مشاور بخش فلزات به بانک سرمایه‌گذاری گلدمن‌ساکس پیوست. او در آن زمان به فلزات گرانبها چندان خوش‌بین نبود. او حالا هم معتقد است که سرمایه‌گذاری در بازار طلا و نقره فکر چندان مناسبی نمی‌تواند باشد. بلانکفین می‌گوید از زمانی که این فلزات نقشی اساسی را به‌عنوان دارایی‌های امن در بازار بازی می‌کردند، مدت‌ها گذشته است. او در حالی این نظرات را عنوان می‌کند که طلا در اوایل ماه آگوست سال‌جاری به بالاترین سطح قیمتی خود در طول تاریخ رسید. قیمت این فلز گرانبها در سال‌۲۰۲۰ میزانی در حدود ۳۰ درصد رشد را تجربه کرده است. دلیل رشد قیمتی طلا در این مدت شیوع ویروس کرونا و بحران‌های پولی و اقتصادی ناشی از آن بوده است که طلا را به‌عنوان پناهگاه امن دارایی‌های پولی چون دلار تبدیل کرده است. سیاست‌های فدرال‌رزرو آمریکا اصلی‌ترین عامل بی‌ثباتی در ارزش دلار محسوب می‌شود، این نهاد با تصویب نرخ بهره صفر درصد از ابتدای همه‌گیری باعث روانه شدن حجم عظیمی از نقدینگی به سوی بازارها؛ به‌خصوص بازار اوراق بهادار و طلا شده است و در مقابل ارزش دلار را به پایین‌ترین سطح چند ساله اخیر خود رسانده است که به‌نظر می‌رسد این وضعیت کماکان ادامه داشته باشد. کمیته بازار باز فدرال‌رزرو چهارشنبه هفته گذشته در آخرین نشست خود پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده آمریکا اعلام کرد که سیاست حفظ نرخ بهره در دامنه صفر درصدی را تا سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داد. سیاست‌هایی از این دست که در دوران شیوع کرونا و رکود اقتصادی حاصل از آن توسط بسیاری از بانک‌های مرکزی و دولت‌ها در غالب بسته‌های محرک اقتصادی در حال پیاده‌سازی است و تورم را در بسیاری از اقتصادهای جهان و در راس آنان در آمریکا افزایش داده است. چنین شرایطی بازارهای کالایی و شمش طلا را به مکان جذاب‌تری برای سرمایه‌گذاران تبدیل کرده است.