اثر قیمتی اختلال در عرضه روی

با ادامه روند اختلال در بخش بهره‌برداری از معادن روی طی سال جاری بازار با کاهش مداوم عرضه رو‌به‌رو است. طی روزهای گذشته معدن چند فلزی (سرب و روی) سن کریستوبال در بولیوی اعلام کرد که پس از مثبت شدن تست کرونای بسیاری از کارگران این معدن فعالیت‌های تولیدی خود را برای دومین بار در سال جاری متوقف خواهد کرد. از این رو به نظر می‌رسد که به جای رشد پیش‌بینی شده ابتدای سه ماه سوم سال جاری که انتظار افزایش عرضه ۱۰۰ هزار تنی کنسانتره روی را داشت، باید دیدگاه خود را تغییر داد و منتظر باقی ماندن سطح عرضه در اندازه‌های حال حاضر بود. مطابق اعلام «گروه بین‌المللی مطالعات سرب و روی»، طی سال ۲۰۲۰ میلادی و پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ تولید روی در بولیوی به شدت کاهش یافته است. آن‌گونه که این نهاد اعلام کرده است، تولید معادن روی در این کشور آمریکای جنوبی طی پنج ماه نخست سال جاری ۴۷ درصد کاهش داشته است، که به معنای کاهش ۹۷ هزار تنی بهره‌برداری از معادن این کشور نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.

در همین حال تولید معادن چین که دومین تولید‌کننده بزرگ روی در جهان به حساب می‌آید طی هفت ماه نخست سال جاری بیش از ۵ درصد نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته کاهش یافته است. داده‌های موجود نشان می‌دهد که تا ماه آگوست سال جاری وضعیت عملیات‌های استخراج کماکان نشانه‌های بسیار اندک و ضعیفی از بهبود در زنجیره را نشان می‌داد. البته آمار و ارقام مربوط به تولید در پرو طی ۶ ماه نخست سال جاری امیدوار‌کننده بوده است و پرو را تقریبا به مسیر خود بازگردانده است. البته معدن رد داگ (Red Dog) در آلاسکا که بزرگ‌ترین معدن روی جهان است و ۱۰ درصد روی جهان به تنهایی از این معدن تامین می‌شود، طی ماه‌های گذشته با مشکلات و نگرانی‌هایی در زمینه حمل و نقل رو‌به‌رو بوده است که این امر نیز حساسیت‌هایی را ایجاد کرده است.

از سوی دیگر پس از کاهش شدید تقاضا در ماه مارس سال جاری که قیمت‌ها را به‌سطوح بسیار پایینی کشاند با بازگشت پر‌قدرت اقتصاد چین و بازگشایی کند برخی دیگر از اقتصادها تقاضا به راحتی مازاد عرضه ماه‌های گذشته را جبران کرد و قیمت روی روند رو به رشدی را در پنج ماه اخیر برای خود ثبت کرده است. تحلیلگران بخش بازارهای کالایی شرکت ING در چشم‌انداز ترسیم شده از سوی خود بازگشت تقاضا از سوی چین و رشد امیدوار‌کننده بخش صنعتی این کشور، پس از گذار از بحران اقتصادی و بهداشتی مرتبط با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ را اصلی‌ترین فاکتور امیدوارکننده بازار ارزیابی کرده‌اند. آنها بر این باور هستند که این امیدواری‌های بازار در بخش تقاضا در کنار اختلال گسترده بخش عرضه در سراسر جهان از دو سو باعث فشار افزایشی روی قیمت این فلز اساسی در بازارهای جهانی شود.

  بازار کنسانتره چین

در بازار وارداتی چین، واردات کنسانتره روی از ماه جولای شروع به بهبود کرده و به ۲۷۲ هزار تن رسیده است، اما کماکان میزان آن در مقایسه با دوران پیش از شیوع بیماری کووید-۱۹ در سطوح بسیار پایینی قرار دارد. از این رو بازگشت قدرتمند و رشد در تولید محصولات فرآوری شده کار دشواری است و همین امر باعث شده تا موسسه ING پیش‌بینی رشد عرضه محصولات فرآوری شده خود را کاهش دهد. البته باید در نظر داشت که تاکنون، فعالیت‌های استخراجی معادن استرالیا- بزرگ‌ترین استخراج‌کننده از معادن روی در جهان- حتی تحت تاثیر شیوع بیماری همه‌گیر کرونا به‌طور کل دست نخورده و بدون تغییر باقی مانده است و با توجه به موجودی‌های ذخیره شده در انبارهایش، توانسته حجم بیشتری از کنسانتره را به چین صادر کند. البته هر چه زمان جلوتر برود، این سوال کماکان باقی خواهد ماند که استرالیا تا چقدر می‌تواند محموله‌هایی فراتر از قراردادهای مربوط به موجودی‌های خود را صادر کند.

اخیرا نیز صحبت‌هایی درباره روند مخلوط‌سازی در بنادر چین انجام شده است. مطابق گزارش خبرگزاری بلومبرگ، شرکت‌های چینی تولید‌کننده کنسانتره مس در حال تلاش برای ترکیب کردن کنسانتره آرسنیک بالا با کنسانتره تمیزتر در برخی از بنادر مانند فانگ چنگ گانگ در گوانگژی هستند. یکی از مسائلی که در مدت اخیر در این باره ایجاد سوال کرده است این امر است که آیا می‌توان انتظار چنین موردی را درباره روی نیز داشت یا خیر. در صورتی که این مورد درباره روی نیز صدق کند به این ترتیب در همان بنادر چین محموله‌های فلزات سنگین نیز اجازه مخلوط شدن پیدا خواهند کرد که همین امر می‌تواند روی بازار تاثیرگذار باشد. در حال حاضر چین محدودیت واردات کنسانتره کادمیوم را در سطحی پایین‌تر از ۳/ ۰ درصد قرار داده است. در چنین شرایطی با توجه به اینکه پکن در سال‌های اخیر درباره مسائل زیست‌محیطی و کنترل استانداردهای آلودگی بسیار سختگیر بوده است، باید منتظر ماند و دید که بازار به کدام سو می‌رود.