رشد تولید فولاد ایران به رغم تحریم

این در حالی است که فولاد جهانی در این مدت به دلیل محدودیت‌های قرنطینه و آثار کرونا بر اقتصاد جهانی با کاهشی ۲/ ۴ درصدی مواجه شده است. تولید جهانی فولاد اما در ماه آگوست به ۲/ ۱۵۶ میلیون تن رسید که نسبت به ماه جولای ۳۳/ ۲ درصد بالا رفته و در مقایسه با همین دوره در سال ۲۰۱۹ رشدی ۶/ ۰ درصدی را نشان می‌دهد. در میان ۱۰تولیدکننده بزرگ فولاد جهان، چین، هند، برزیل، آلمان علاوه بر ایران توانستند نسبت به مدت مشابه در سال گذشته رشد تولید را ثبت کنند. با این حال، ژاپن و ترکیه افت تولید را نشان دادند. تمام ۱۰تولید‌کننده بزرگ جهان در ماه آگوست افزایش تولید فولاد خام را تجربه کردند.

   مقاومت فولاد ایران در برابر تحریم

به گزارش انجمن جهانی فولاد، تولید ایران از ابتدای سال ۲۰۲۰ تا پایان ماه آگوست (هشت ماه نخست سال) بیش از ۱۱ درصد رشد نسبت به همین بازه در ۲۰۱۹ داشته است. این در حالی است که تحریم‌ها از یکسو فروش فولاد کشور را با محدودیت مواجه کرده؛ موضوعی که می‌تواند تقاضا برای فولاد را کاهش دهد. از طرف دیگر شیوع کرونا در جهان به بسیاری از کشورها در این زمینه ضربه زده است. به همین خاطر است که آمار هشت ماهه تولید جهانی فولاد کاهش ۲/ ۴ درصدی نسبت به سال گذشته میلادی نشان می‌دهد. بر این اساس، تولید جهانی در این بازه یک میلیارد و ۱۸۷ میلیون و ۸۰۶ هزار تن بود. انجمن جهانی فولاد می‌گوید در هشت ماه ابتدایی ۲۰۱۹ تولید جهانی یک میلیارد و ۲۳۹ میلیون و ۹۴۳ هزار تن بوده است.  ایران نه تنها در بازه هشت ماهه، بلکه در آمار ماهانه نیز رشدی ۶/ ۲ درصدی را نسبت به جولای ثبت کرد. به این ترتیب، تولیدکنندگان کشورمان در آگوست توانستند ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تن فولاد تامین کنند که در مقایسه با آمار ۳۳۹/ ۲ میلیون تنی ماه گذشته رشد قابل قبولی را رقم زدند. این در حالی است که گزارش ماه جولای انجمن جهانی فولاد نشانگر کاهش ۵/ ۳ درصدی نسبت به ژوئن بود. در آن ماه ایران به سطح تولید ۴۲۴/ ۲ میلیون تن رسیده بود.

   صادرات ۱۲ میلیون تنی در سال ۹۸

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور که برای افتتاح چند طرح صنعتی و عمرانی شنبه به بندرعباس سفر کرده بود، گفت: رشد صنعت فولاد ایران در سال گذشته ۵/ ۶ درصد بوده و با وجود تحریم‌های ظالمانه بیش از ۱۲ میلیون تن فولاد به خارج از کشور صادر شده است. به گفته او، ایران در سال‌های اخیر کشور‌های فرانسه و ایتالیا را در زمینه تولید فولاد پشت سر گذاشته و امروز به رتبه دهم در صنعت تولید فولاد رسیده است. این در حالی است که رشد تولید فولاد جهانی در سال گذشته ۵/ ۳ درصد بوده است. همزمان سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت، جعفر سرقینی از افزایش ۱۰۰ میلیون تنی تولید فولاد سالانه ایران در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۹ خبر داد. به گفته او، ایران در سال ۹۲ توانایی تولید ۱۲۳ میلیون تن فولاد را داشت که این رقم اکنون به ۲۳۰ میلیون تن رسیده است.

   چین تولید جهانی فولاد را بالا برد

انجمن جهانی فولاد در تازه‌ترین گزارش خود از عملکرد ۶۴ کشور فعال در این حوزه گفته تولید جهانی به ۲/ ۱۵۶ میلیون تن در ماه آگوست رسیده که نسبت به ماه جولای۳ میلیون و ۵۶۰ هزار تن افزایش معادل ۳۳/ ۲ درصد را نشان می‌دهد. همچنین ارقام تولید آگوست نسبت به همین ماه در سال ۲۰۱۹ رشد اندک ۶/ ۰ درصدی داشته است. تولید جهانی در ماه جولای ۷/ ۱۵۲ میلیون تن بود که نسبت به جولای ۲۰۱۹، ۵/ ۲ درصد کاهش یافته بود.

انجمن جهانی فولاد البته هشدار داده به دلیل پاندمی کرونا، آمار منتشر شده این گروه در حد تخمین باقی می‌ماند و امکان تصحیح ارقام در گزارش  ماهانه پیش رو وجود دارد.

بر این اساس، چین در ماه گذشته میلادی (آگوست) ۸/ ۹۴ میلیون تن فولاد تولید کرده که ۴/ ۸ درصد نسبت به آگوست ۲۰۱۹ بالاتر بوده است. هند، دومین تولیدکننده فولاد جهان در این ماه ۵/ ۸ میلیون تن تولید کرده که ۴/ ۴ درصد نسبت به همین بازه زمانی در سال گذشته کاهش یافته است. ژاپن نیز ۴/ ۶ میلیون تن تولید کرد که سقوطی به میزان ۶/ ۲۰ درصد از آگوست ۲۰۱۹ تجربه کرده است. کره جنوبی هم با کاهش ۸/ ۱ درصدی نسبت به یک سال گذشته ۸/ ۵ میلیون تن فولاد در ماه آگوست تولید کرد.

آلمان هم با توجه به شرایط بحرانی تولید در جهان، با کاهش ۴/ ۱۳ درصدی از آگوست ۲۰۱۹، ۸/ ۲ میلیون تن فولاد تولید کرد. با این حال، ایتالیا توانست در ماه آگوست با رشدی ۷/ ۹ درصدی، ۹/ ۰ میلیون تن تولید فولاد داشته باشد.

 تولید اسپانیا هم در این ماه مانند بیشتر کشورها کاهش سالانه را نشان می‌دهد. بر این اساس، تولید این کشور ۵/ ۳۲ درصد پایین رفته و به ۷/ ۰ میلیون تن رسید. آمریکا نیز در آگوست ۲۰۲۰، ۶/ ۵ میلیون تن فولاد تولید کرده که ۴/ ۲۴ درصد از آگوست ۲۰۱۹ کمتر است.

با وجود این، برزیل و ترکیه توانسته‌اند نسبت به آگوست ۲۰۱۹ رشدی قابل توجه را ثبت کنند. بر این اساس، برزیل ماه گذشته ۷/ ۲ میلیون تن فولاد تولید کرد که ۹/ ۶ درصد از آگوست سال گذشته بالاتر است. ترکیه حتی رشدی بالاتر داشته و از سال گذشته ۹/ ۲۲ درصد افزایش تولید داشته و به سطح ۲/ ۳ میلیون تن در آگوست ۲۰۲۰ رسید.

به گزارش پلتس، تولید آسیا در آگوست ۸/ ۴‌درصد افزایش یافته که دلیل اصلی آن رشد بالای چین و سهم عظیم این کشور در فولاد جهانی است. تولید در اروپا اما ۶/ ۱۶ درصد نسبت به آگوست ۲۰۱۹ کاهش یافت و رقم ۳۱/ ۹ میلیون تن را ثبت کرد. کشورهای مستقل مشترک المنافع (CIS) در این ماه ۹/ ۷ میلیون تن تولید فولاد داشتند که ۲/ ۶ درصد کاهش سالانه را نشان می‌دهد. تولید در آمریکای شمالی کاهش شدید ۷/ ۲۳ درصدی را تجربه کرده و به ۷/ ۷ میلیون تن در آگوست رسید. در آمریکای جنوبی نیز تولید ۷/ ۱ درصد کاهش یافت تا به سطح ۳/ ۳ میلیون تنی برسد.       

020