واگرایی سنگ آهن عیار بالا و پایین در سپتامبر

به گزارش متال بولتن، متوسط روزانه قیمت سنگ آهن عیار ۶۵ درصد برزیل با ۸/ ۳ درصد رشد به ۵/ ۱۳۶ دلار در هر تن  سی اف آر Qingdao طی ماه سپتامبر رسید. این در حالی است که متوسط بهای روزانه شاخص ۶۲ درصد فقط ۵/ ۰ درصد افزایش یافت تا به ۵۵/ ۱۲۳ دلار بر تن در همان بازه زمانی برسد. با این حساب، اختلاف قیمت این دو عیار به ۹۵/ ۱۲ دلار در هر تن در ماه سپتامبر رسید که قابل مقایسه با ۵۱/ ۸ دلار بر تن در ماه آگوست است.

بسیاری از کارخانه‌های فولاد اواخر آگوست به این نتیجه رسیدند که ترکیب سنگ آهن با کیفیت و کم‌کیفیت هزینه کمتری نسبت به خرید سنگ‌آهن کیفیت متوسط در بر خواهد داشت که به واگرایی قیمت‌ها و اختلاف در حجم موجودی عیارهای مختلف سنگ آهن منجر شد.

در سپتامبر حدود ۳۴ هزار قرارداد سنگ‌آهن عیار ۶۵ درصد در بورس سنگاپور (SGX) معامله شد. یک منبع معاملات در چین گفت: «فعالیت معاملاتی در بازار فیزیکی همزمان با رسیدن قیمت‌ها به رکوردهای تاریخی کاهش یافت، چراکه معامله گران نسبت به ریسک‌های موجود احتیاط به خرج دادند و افراد کمی به دنبال خرید محموله‌ها در سطوح بالای قیمتی بودند؛ موضوعی که معامله مشتقات را با افت مواجه کرد.»

در این ماه (سپتامبر) سودآوری فولادسازان چین تضعیف شد و هزینه در برابر سود برای مقاطع طویل سر به‌سر شد. به همین دلیل برخی منابع صنعتی این دوره را بدترین زمان طی سال‌های اخیر نامیدند.

مقاطع تخت فولادی که از جولای عملکرد بهتری نسبت به مقاطع طویل داشته‌اند، در سپتامبر سودآوری بین ۵۰ تا ۲۵۰ یوآن (معادل ۷ تا ۳۶ دلار) در هر تن داشتند. با این حال، به گفته فعالان بازار، این محدوده سودآوری ۵۰ یوآن کمتر از ماه قبل از آن بوده است.

گزارش فست مارکتس موید کاهش ۵/ ۳‌درصد ماهانه در سپتامبر برای بهای داخلی نورد گرم در شرق چین بوده که به ۳ هزار و ۹۱۵ یوآن در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت داخلی میلگرد در همین بازار به طور متوسط ۳ هزار و ۶۷۳ یوآن (۵۳۹ دلار) در سپتامبر بوده که ۷/ ۰ درصد نسبت به آگوست بالاتر است.

ترجیح فولادسازان به ترکیب عیارها پیش از این نیز باعث شد قیمت عیار ۵۸ درصد و همین‌طور ۷/ ۵۶ درصد که عیاری بسیار خاص است و قیمتش ۳ درصد کمتر از عیار ۶۲ درصد محاسبه شد، افزایش پیدا کند. این تعدیل قیمتی در بازار فیزیکی بسیار کوچک تر از ۹ درصدی است که در بازار آتی برای قراردادهای مدت‌دار تحویل سپتامبر انجام شد.

ترکیب عیارهای بالا و پایین باعث اختلاف زیاد موجودی‌ها نیز شد. به گفته منبع اطلاعاتی چینی Esteel، موجودی سنگ‌آهن با گرید بالا در هفته منتهی به ۲۵ سپتامبر ۱۲۵ هزار تن کاهش پیدا کرد. موجودی گرید کم کیفیت نیز در این مدت ۴۶۹ هزار تن پایین آمد. اما انبارهای گریدهای متوسط در این هفته ۷۱۹ هزار تن افزایش موجودی را تجربه کردند.

فست مارکتس پی برده که حالا با افزایش قیمت گرید با کیفیت سنگ آهن، کارخانه‌های فولاد رابطه این عیار را با گرید‌های کیفیت متوسط، حاشیه سود در بازار آتی و محدودیت‌های زیست محیطی در زمستان دنبال خواهند کرد تا ببینند آیا باید مصرف بالای گریدهای با کیفیت را برای ترکیب با سنگ آهن عیار پایین ادامه دهند یا خیر.