دومین هفته کاهشی طلای سیاه با سوخت کرونا

به گزارش رویترز، با ابتلای ترامپ به ویروس کرونا و افزایش نااطمینانی‌ها از سلامت او از یکسو و انتشار آمار نه چندان مثبت از میزان اشتغال به کار آمریکا از سوی دیگر، دو عامل آمریکایی مهم در فشار به قیمت نفت بود. به گزارش رویترز، آمارها نشان می‌دهد بهبود وضعیت بازار کار آمریکا در ماه سپتامبر کندتر شده است. برای مثال میزان اشتغال در مشاغل غیر کشاورزی در حالی در آگوست ۴۹/ ۱ میلیون رشد داشته است که در سپتامبر تعداد مشاغل در این حوزه رشدی ۶۶۱هزار عددی داشته است. روند کند بهبود مشاغل در آمریکا در حالی است که گفت‌وگوها بر سر اختصاص یک بسته محرک اقتصادی دیگر در این کشور بی‌نتیجه باقی ماند.

جان کیلداف، تحلیلگر بازار نفت در این زمینه به رویترز گفت: یک هفته سخت را پشت سر گذاشتیم، هفته‌ای که با ابتلای رئیس‌جمهوری آمریکا به کرونا سیگنال‌های ناامیدکننده‌ای به بازارها ارسال شد. کیلداف عقیده دارد همه‌گیری کرونا و ابتلای ترامپ به آن، بر نفت بیش از هر بازار دیگری تاثیر گذاشته است.  پس از مثبت اعلام شدن تست کرونای ترامپ و همسرش بازارهای سهام در سراسر دنیا دچار افت شدند.

در عین حال این هفته آمار قربانیان کرونا از مرز یک میلیون نفر گذشت و چند کشور اقدام به تشدید محدودیت‌های اجتماعی کردند. در بریتانیا نخست‌وزیر این کشور اعلام کرد از اعمال محدودیت‌های تازه ابایی ندارد. در فرانسه نیز محدودیت‌های بیشتری در مراکز عمومی اعمال خواهد شد. با اعمال محدودیت‌های بیشتر در دنیا نگرانی‌ها از کاهش بیشتر رشد تقاضای نفت شدت گرفته است.   بر اساس این گزارش هر بشکه نفت خام برنت در معاملات روز جمعه، با افت ۶۶/ ۱ دلاری معادل ۱/ ۴ درصد کاهش قیمت داشت و به ۲۷/ ۳۹ دلار رسید. این میزان کاهش قیمت برنت بیشترین کاهش قیمت از سطح ماه ژوئن است. شاخص نفت خام آمریکا نیز ۶۷/ ۱ دلار بر بشکه کاهش قیمت داشت و با ثبت ۳/ ۴ درصد افت قیمت روی ۰۵/ ۳۷ دلار بر بشکه ایستاد.

افزایش تعداد دکل‌های نفتی در آمریکا

در این میان افزایش عرضه نیز در بازار نفت خام سنگینی می‌کند. نگاهی به صنعت نفت آمریکا نشان می‌دهد با وجود فشار بر قیمت‌ها، شرکت‌های انرژی در این کشور در هفته گذشته به تعداد دکل‌های حفاری نفت و گاز افزوده‌اند. بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه بیکرهیوز، این سومین افزایش پی در پی دکل‌های حفاری نفت و گاز در آمریکا بوده که سیگنال افزایش عرضه را به بازار می‌دهد.

در عین حال نتایج نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد احتمالا اوپک در ماه گذشته میلادی ۱۶۰ هزار بشکه در روز به تولیداتش افزوده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد این افزایش عرضه عمدتا در نتیجه افزایش تولیدات لیبی و همچنین افزایش عرضه ایران و ونزوئلا به بازار بوده است. هر سه این کشورها از توافق کاهش تولید اوپک پلاس معاف هستند. تولیدات لیبی‌پس از وقفه‌ای حدودا ۸ماهه در ماه گذشته به ۲۷۰ هزار بشکه در روز افزایش پیدا کرد و حالا در محدوده ۳۰۰ هزار بشکه در روز است.

افزایش صادرات ونزوئلا

به گزارش رویترز، ۲۴ محموله نفتی در ماه سپتامبر بنادر ونزوئلا را ترک کرده که حاوی ۶۹۰ هزار بشکه در روز نفت خام و سوخت بوده است. این مقدار بالاترین رقم ثبت شده طی ۵ ماه گذشته است. اطلاعات شرکت نفت دولتی ونزوئلا و رفینیتیو ایکون نشان می‌دهد صادرات نفت ونزوئلا در بحبوحه فروش بیشتر به مشتریانش در ماه گذشته افزایش یافته است. مشتریان نفت ونزوئلا با هدف بهره‌گیری هرچه بیشتر از محموله‌های نفتی این کشور قبل از اعلام ممنوعیت تجارت با ونزوئلا توسط آمریکا، خرید بیشتری انجام می‌دهند.

واشنگتن به مشتریان نفت ونزوئلا تا زمانی بین اکتبر و نوامبر فرصت داده از این کشور نفت خریداری کنند. بنابراین برخی از این کشورها آخرین محموله‌های نفتی خود را برای ترک این کشور عضو اوپک در ماه سپتامبر، برنامه‌ریزی کرده‌اند.

در کل ۲۴ محموله نفتی در ماه سپتامبر بنادر ونزوئلا را ترک کرده که حاوی ۶۹۰هزار بشکه در روز نفت خام و سوخت بوده است. این مقدار بالاترین رقم ثبت شده طی ۵ ماه گذشته است. بیش از ۴۰درصد از این محموله‌های نفتی راهی هند می‌شوند و سایر محموله‌ها هم به مقاصدی در آسیا و خاورمیانه می‌رسند. صادرات ونزوئلا به اروپا حدود ۶۰ هزار بشکه در روز است.

حتی با وجود افزایش صادرات در ماه سپتامبر، متوسط صادرات نفت ونزوئلا در سه ماه سوم سال جاری میلادی ۵۰۳ هزار بشکه در روز خواهد بود که کمترین رقم طی ۷۰ سال گذشته و ۱۱ درصد کمتر از میانگین فصل بهار است. صادرات نفت ونزوئلا در ماه سپتامبر شامل یک محموله نفتی در یک نفتکش متعلق به خود این کشور با نام «ماکسیما گورکی» هم می‌شود که دو میلیون بشکه نفت خام سنگین را به یک مشتری ناشناخته در بندر فجیره امارات تحویل می‌دهد.