به گزارش اویل پرایس، شرکت بریتیش پترولیوم (BP) با اعلام طرح‌های کاهش تولید نفت و گاز به میزان ۴۰ درصد در یک دهه آینده، سرمایه‌گذاران را غافلگیر کرد. شرکت شل هم ۳۰ سپتامبر جزئیات طرح تعدیل ۹هزار شغل تا پایان سال ۲۰۲۲ را اعلام کرد. شرکت فرانسوی توتال هم قصد دارد با توسعه انرژی دارای آلایندگی اندک مانند انرژی خورشیدی، به یک غول انرژی مسوول تبدیل شود. این شرکت‌ها با فشار فزاینده از سوی سرمایه‌گذاران، فعالان محیط‌زیست و اذهان عمومی برای کاهش سهم‌شان در تغییرات جوی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بادی، خورشیدی و هیدروژن مواجهند. شرکت‌های نفتی آمریکایی نیز در نتیجه قیمت‌های اندک که بخشی از تولید نفت شیل را غیرسودآور کرده است، تولیدشان را کاهش می‌دهند.

مایک مولر، رئیس و مدیرعامل شرکت ویتول آسیا در وبینار گلف اینتلیجنس اظهار کرد: مساله کاهش سرمایه‌گذاری از سوی غول‌های نفتی که تاکید می‌کنند قصد ندارند در تولید نفت و گاز مرسوم، حضور پررنگی داشته باشند، تشدید شده است. اگر پیک تقاضا برای نفت چنانچه برخی معتقدند هنوز اتفاق نیفتاده باشد، این مساله مسوولیت توسعه ذخایر نفت را بر دوش دیگران می‌گذارد. شمار زیادی از افراد همچنان تصور می‌کنند که پیک تقاضا در سال ۲۰۳۰ خواهد بود.

کریستوف روهل، کارشناس مرکز سیاست انرژی جهانی دانشگاه کلمبیا در همین وبینار اظهار کرد: هر چه غول‌های انرژی بیشتری از بخش نفت و گاز خارج شوند، فضا توسط شرکت‌های ملی نفت بیشتر تصرف خواهد شد. مولر گفت: اخیرا در کنفرانسی، اکثر مدیران ارشد معتقد بودند که قیمت نفت در محدوده ۳۰ دلار بسیار اندک و غیرپایدار بوده و احتمالا سال آینده به بالای محدوده ۴۰ دلار صعود خواهد کرد.

شرکت روس‌نفت اخیرا با انتقاد از رویکرد شرکت‌های BP و رویال داچ‌شل در عرصه تجدیدپذیرها در شرایطی که تقاضا برای نفت همچنان رو به رشد است، هشدار داد این شرکت‌ها بحرانی برای عرضه نفت ایجاد می‌کنند که به قیمت‌های بالاتر منتهی می‌شود. فاصله گرفتن غول‌های انرژی از نفت با کاهش شدید قیمت‌ها در پی تضعیف تقاضا در دوران شیوع ویروس کرونا مصادف شده است. برخی تحلیلگران هشدار داده‌اند که پاندمی ممکن است زمان پیک مصرف نفت را جلو بیندازد اما بخش قابل‌توجهی از صنعت همچنان بر این باور است که تقاضا برای نفت به محض تحت کنترل درآمدن پاندمی، به وضعیت عادی برخواهد گشت و اگر سرمایه‌گذاری در عرضه جدید پایین بماند، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.