کارنامه فلزات پایه در فصل سوم 2020

فلز روی با ۳۹/ ۱۷ درصد افزایش قیمت در فصل سوم سال ۲۰۲۰ بهترین عملکرد را در این میان داشته و پس از آن، نیکل، مس و آلومینیوم قرار گرفتند. این فلزات در فصل اول سال با کاهش شدید ارزش مواجه شده بودند اما در دو فصل اخیر، با عواملی مانند نرخ بهره بانکی نزدیک به صفر، تورم بالا، کاهش ارزش شاخص دلار، تزریق بسته‌های محرک مالی بی سابقه و اشتهای سیری ناپذیر چین برای مصرف آنها توانستند شوک قیمتی وارده ناشی از پاندمی کرونا را پشت سر بگذارند و در برخی موارد حتی به اوج قیمتی چند ساله ارتقا یابند. در این میان، سنگ آهن به‌عنوان ماده اولیه تولید فولاد نیز افزایش قیمتی ۹/ ۲۵ درصد در بازار آتی را طی سه ماه سوم به خود دید.

اندرو هچ، تحلیلگر کالایی و نویسنده گزارش سیکینگ آلفا بر این باور است که اگر بحران مالی سال ۲۰۰۸ را الگو قرار دهیم، فلزات پس از این نیز باید افزایش قیمت را تجربه کنند. علاوه بر این دیدگاه تاریخی، انتظارات تورمی و آثار ادامه‌دار بسته‌های اقتصادی سیگنال رشد قیمت‌ها را در آینده می‌دهند چراکه به طور کلی تورم منجر به تقویت قیمت کامودیتی‌ها می‌شود.

سیر ۹ ماهه فلزات پایه

در سال گذشته میلادی، شش فلز پایه بورس فلزات لندن ۷۴/ ۱ درصد نسبت به پایان ۲۰۱۸ رشد کردند. با این حال، این فلزات طی سه ماه اول ۲۰۲۰ سقوطی ۰۹/ ۱۷ درصدی را از سر گذراندند. در فصل دوم سال اما آنها ۸۸/ ۱۲درصد افزایش یافتند و در فصل اخیر نیز به این روند ادامه دادند و ۹۵/ ۸ درصد بالا رفتند. در مجموع در ۹ ماه اول سال، فلزات اساسی در بورس لندن ۶۸/ ۱ درصد رشد کرده‌اند که به خوبی بیانگر جبران خسارت بحران کرونا در فصل اول است. بهترین عملکرد را در فصل سوم روی داشت که ۳۹/ ۱۷ درصد افزایش قیمتی داشت. نیکل در همین بازه زمانی ۳۵/ ۱۲ درصد رشد کرد و مس افزایشی برابر ۴۱/ ۹ درصد را ثبت کرد. پس از مس، آلومینیوم توانست ۱۹/ ۹درصد در سه ماه اخیر بالا رود و قلع هم ۲۷/ ۴درصد افزایش قیمتی را تجربه کرد. در این میان، سرب با ۱۱/ ۱ درصد رشد ضعیف ترین عملکرد را به ثبت رساند.

در همین مدت، قیمت سنگ آهن نیز ۹۳/ ۲۵درصد رشد را در فصل سوم سال ۲۰۲۰ رقم زد. «شاخص بالتیک درای» که نرخ حمل محموله‌های خشک فله کامودیتی‌ها را نشان می‌دهد و اغلب به‌عنوان سیگنالی برای تقاضای کالایی در نظر گرفته می‌شود، پس از آنکه رشدی انفجارمانند را طی فصل دوم سال داشت، در فصل اخیر ۵۸/ ۷ درصد کاهش یافت.

بانک‌های مرکزی در سراسر جهان نرخ بهره را کاهش دادند. برنامه‌های محرک پولی و مالی در طول ماه مارس به سطح بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. نرخ بهره کوتاه مدت در ایالات متحده به صفر درصد کاهش یافت و فدرال رزرو ایالات‌متحده و بانک مرکزی اروپا (ECB) نقدینگی عظیمی به بازار پرتاب کردند. به‌طور معمول، پایین آمدن نرخ بهره حامی قیمت فلزات اساسی و کالاها است زیرا هزینه ذخیره کالاها در انبار را کاهش می‌دهد. با این حال، فصل اول سال هر چیزی غیر از یک دوره غیرعادی در بازارها بود. این سه ماه با افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و مرگ و میر پایان یافت. در حالی که دانشمندان به دنبال یافتن روش‌های درمانی موثر و واکسن هستند، بانک‌های مرکزی و دولت‌ها ایجاد ثبات اقتصادی در سراسر جهان را هدف قرار داده‌اند.

در فصل دوم ۲۰۲۰، بازارها در لبه پرتگاه بودند چراکه آنها با بحران مالی که از دهه ۱۹۳۰ سابقه نداشته، رو‌به‌رو بودند. قیمت‌ها به دلیل برخی خوش‌بینی‌ها روندی معکوس به خود گرفت. تقاضای چین شروع به افزایش کرد، نفت خام از سقوط قیمتی که در آوریل تجربه کرده بود، بازگشت و قیمت فلزات اساسی و سایر مواد اولیه افزایش یافت. اگر تاثیر محرک‌های بانک مرکزی و دولت پس از بحران مالی ۲۰۰۸ نمونه‌ای برای کالاهای صنعتی باشد، می‌توانیم شاهد حرکت قیمت‌ها به سمت سطوح بسیار بالاتر در ماه‌ها و حتی سال‌های آینده باشیم. حجم محرک‌ها در سال ۲۰۲۰ بسیار بیشتر از ۲۰۰۸ است. از ژوئن تا سپتامبر ۲۰۰۸، خزانه‌داری ایالات متحده با ثبت ۵۳۰ میلیارد دلار وام رکورد زد. در ماه مه ‌امسال، خزانه داری ۳ تریلیون (هزار میلیارد) دلار برای تامین بودجه محرک اقتصادی استقراض کرد. تاثیر بلندمدت نقدینگی و نرخ بهره پایین قیمت کالاها را تقویت می‌کند.  در فصل سوم سال، رالی قیمتی همچنان ادامه یافت که آثار محرک‌های مالی دولت‌ها، تزریق نقدینگی بانک مرکزی و کاهش ارزش دلار، حمایت از کالاهای صنعتی را به همراه داشت. ارزش شاخص دلار آمریکا در سه ماه سوم ۵۲/ ۳درصد کاهش یافت که از فلزات اساسی، مواد اولیه صنعتی و سایر قیمت‌های کالاها حمایت کرد. نتیجه نهایی این بود که پاسخ دولت‌های سراسر جهان از بخش صنعتی بازار کالاها در سه ماهه دوم و سوم حمایت کرد. در فصل چهارم مهم‌ترین عامل شاید میزان انقباض اقتصادی باشد. با این حال، با همین شرایط هم برخی فلزات اساسی در فصل سوم توانسته بودند به سطوح بالای جدیدی دست یابند.

مس

فلز سرخ به‌عنوان لیدر فلزات اساسی در فصل اول سال ۳۴/ ۲۰ درصد در بازار COMEX آمریکا و ۱۷/ ۲۲ درصد در بورس فلزات لندن (LME) کاهش یافت. مس در فصل بعد توانست ۶۱/ ۲۵ درصد در لندن و ۷۹/ ۲۱ درصد در کومکس بالا رود. در فصل اخیر نیز قیمت مس در کومکس ۷۶/ ۱۱ درصد و در لندن ۴۱/ ۹ درصد افزایش یافت. در طول ۹ ماه گذشته مس ۴۲/ ۸ درصد در کومکس بالا رفته و در بورس لندن هم ۹۶/ ۹ درصد رشد کرده تا به این ترتیب به سطوح بالاتری نسبت به قبل از شیوع کرونا برسد.

نمودارهای روند هفتگی حرکت مس کومکس نشان می‌دهد این فلز از ژوئن ۲۰۱۸ تا ابتدای فصل اول امسال نوسان‌های شدیدی را تجربه نکرد. با این حال، از آن به بعد فلز سرخ دچار فراز و نشیب زیادی شد. در فصل دوم قیمت هر پوند مس در این بازار به ۷/ ۲ دلار بازگشت و در فصل سوم از ۳ دلار گذشت که برای اولین بار پس از اواسط ۲۰۱۸ اتفاق افتاد. با این حال، اول اکتبر قیمت به دلیل افزایش موجودی‌ها کاهش شدیدی را تجربه کرد.  یک شاخص مهم برای پیش‌بینی روند حرکتی کوتاه‌مدت فلزات پایه سطح موجودی‌ها در بورس لندن است. در روزهای آخر فصل سوم سال بیش از ۶۰ هزار تن به موجودی مس این انبارها اضافه شد که باعث اصلاح قیمت سنگینی شد.  علاوه بر موارد اشاره شده که به افزایش ارزش مس منجر شد، نوسان در ارزش دلار نیز به این موضوع کمک کرد. در فصل اول سال دلار در بازه گسترده‌ای حرکت کرد اما در نهایت در سطوح بالاتری فصل را به پایان برد. شاخص دلار در فصل بعد روندی معکوس را در پیش گرفت و عقب‌نشینی کرد. در فصل سوم نیز این روند ادامه داشت. در همین حال، تقویت طلا در فصول دوم و سوم سیگنالی برای ضعف ارزها به شمار می‌رود. نرخ پایین دلار بیشتر به سود کامودیتی‌ها از جمله فلزاتی مانند مس است.

مس از اواسط مارس بازیابی به شکل حرف V انگلیسی را تجربه کرده که آن را به سطوح بالاتری در ۲۰۲۰ رسانده است. توقف فعالیت‌های اقتصادی به اثرگذاری خود بر قیمت مس و دیگر فلزات برای ماه‌ها و سال‌های آینده ادامه می‌دهد. اما اگر به نمونه‌های تاریخی بازگردیم، مس ممکن است مانند اتفاقات پس از بحران ۲۰۰۸، به سطوح بسیار بالایی در چند ماه آینده یا سال‌های بعد برسد.

روی

زینک در فصل اول سال جاری میلادی ۹۳/ ۱۷ درصد کاهش پیدا کرد، اما بازگشتی ۹۸/ ۹ درصدی را در فصل بعد رقم زد. با این حال، بهترین عملکرد روی به فصل گذشته مربوط می‌شود که توانست با ۳۹/ ۱۷ درصد رشد بیشتر از دیگر فلزات پایه افزایش قیمتی را تجربه کند. در این فصل، خسارت قیمتی از ابتدای سال را به رشدی ۹۶/ ۵ درصدی در مدت ۹ ماهه رقم زد. این فلز در ۳۰ سپتامبر با قیمت ۲ هزار و ۵/ ۴۲۶ دلار بر تن فصل را به پایان برد. در فصل اول، پاندمی کرونا قیمت روی را به زیر ۲ هزار دلار رسانده بود که یک سطح حمایتی تکنیکال و روانی به شمار می‌رود. در فصل دوم، قیمت روی در محدوده ۲ هزار دلار بر تن نوسان داشت اما در سه ماه سوم سال، قیمت این فلز حتی به ۲ هزار و ۵۰۰ دلار نیز به‌عنوان اوج ۲۰۲۰ رسید.

نیکل

نیکل در فصل اول سال جاری به دلیل شرایط پرریسک که همه عوامل بنیادین و تکنیکال را به زیر سایه خود برده بود، ۷۳/ ۱۹ درصد کاهش یافت. اما این فلز ۸۵/ ۱۳ درصد در سه ماهه بعد بالا رفت و در فصل سوم نیز خرید آن ادامه داشت و آن را به ۳۵/ ۱۲ درصد سطوح بیشتر رساند. در مجموع ۹ماه اول سال، نیکل ۴۷/ ۲درصد افزایش داشت. رشد تقاضا برای باتری‌ها و فولاد ضدزنگ، قیمت این فلز را بالا برد. افزایش ارزش سهام تسلا که خودروهای برقی تولید می‌کند، نیز عاملی حمایتی برای قیمت نیکل به شمار می‌رود. در فصل سوم سال، ایلان ماسک، موسس و سهامدار بزرگ این شرکت درخواست افزایش تولید نیکل پاک داد و عجیب نیست اگر این میلیاردر مشهور اقدام به خرید معادن نیکل در ماه‌های آینده کند تا تقاضای رو به افزایش برای خرید اتومبیل‌های تسلا را تامین کند.

آلومینیوم، سرب و قلع

در حالی که مهم‌ترین مساله بازار آلومینیوم مانند دیگر بازارها طی سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ تجارت بود، کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ فشار زیادی بر این فلز وارد کرد. با این حال، آلومینیوم توانست در فصل سوم ۱۹/ ۹ درصد بالا رود و در مجموع ۹ ماه نیز رشدی برابر ۲/ ۳ درصد داشته باشد. در حالی که سرب در فصل اول سال بهترین عملکرد را با ۲۳/ ۱۱ درصد کاهش تجربه کرد، در فصل دوم ۸۳/ ۴ درصد رشد کرد و در فصل سوم نیز ۱۱/ ۱ درصد بالا رفت. سرب در بازه ۹ماهه هنوز ۹۱/ ۵ درصد افت را نشان می‌دهد. قلع بیشترین نوسان را بین فلزات بورس لندن داشته است. این فلز در فصل سوم ۲۷/ ۴ درصد افزایش یافت و نسبت به پایان سال گذشته ۸۲/ ۳ درصد رشد را ثبت کرده است. تولید اندونزی در این مدت در حال کاهش بوده است اما در نقاط دیگر افزایش یافته است.