بر این اساس، نفت خام آمریکا با ۷/ ۰ درصد افزایش به ۴۰دلار و ۸۸ سنت در هر بشکه رسید و نفت شاخص برنت نیز ۸ سنت برابر ۲/ ۰ درصد در طول هفته بالا رفت تا با سطح ۴۲ دلار و ۹۳ سنت هفته را به پایان ببرد. به گزارش بلومبرگ، نفت به این دلیل در هفته گذشته ثبات قیمتی را تجربه کرد که با وجود اینکه موج جدید شیوع کرونا بر بازار سایه افکنده، نشانه‌های مثبتی از رشد تقاضا در چین و هند ظهور کرده و موجودی‌ها نیز کاهش یافته‌اند. موجودی نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ اکتبر ۸/ ۳ میلیون بشکه کاهش یافت که بیشتر از انتظار تحلیلگران در نظرسنجی رویترز بود. کارشناسان انتظار داشتند ۸/ ۲ میلیون بشکه از حجم موجودی‌ها کاسته شود. علاوه بر این، موجودی محصولات تقطیری که شامل گازوئیل و نفت گرمایشی نیز می‌شود در همین بازه زمانی ۲/ ۷ میلیون بشکه کم شد. در این مورد نیز تحلیلگران پیش‌بینی کاهش ۱/ ۲ میلیون بشکه‌ای کرده بودند. اداره اطلاعات انرژی آمریکا با انتشار این آمار گفته کاهش موجودی فرآورده‌های تقطیری که بزرگ‌ترین افت هفتگی از سال ۲۰۰۳ نیز بوده به دلیل بسته شدن پالایشگاه‌های بخش آمریکایی خلیج مکزیک در پی وقوع توفان دلتا رخ داده است. موجودی بنزین نیز ۶/ ۱ میلیون بشکه کم شد که که مطابق انتظار بود. با این حال وزن عوامل منفی هنوز سنگین‌تر است و نفت نتوانسته از محدوده ۴۰ دلاری بالاتر برود. کووید- ۱۹ در دو منطقه بزرگ مصرف‌کننده نفت یعنی آمریکا و اروپا شیوع بیشتری یافته است. لاچلان شاو، رئیس پژوهش کالایی در بانک ملی استرالیا در این مورد می‌گوید: «واقعیت این است که ما اکنون یک موج نسبتا فعال شیوع پاندمی را در سرتاسر اروپا می‌بینیم که در حال گسترش مجدد در آمریکای‌شمالی نیز هست و این موضوع به طور بالقوه می‌تواند بر روند بازیابی تقاضای نفت فشار بیاورد.» برخی کشورهای اروپایی به همین دلیل در حال افزایش محدودیت‌های قرنطینه هستند و بریتانیا از جمعه قوانین سختگیرانه تری را در لندن اعمال کرده است. بزرگ‌ترین افزایش روزانه تعداد مبتلایان نیز در آمریکا اتفاق افتاد. جان کیلداف که یک شریک در اگین کپیتال است به بلومبرگ می‌گوید: «نقاط روشنی وجود داشت اما چشم انداز نفت همچنان از نظر تقاضا و افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ کاملا پرچالش باقی می‌ماند.» به گفته او فعالان نفت کماکان در روزهایی با ظهور برخی نشانه‌های مثبت به آینده امیدوار می‌شوند و سپس کرونا آنها را به عقب می‌راند. قیمت نفت وست‌تگزاس اینترمدییت از سپتامبر در نزدیکی ۴۰ دلار بر بشکه بوده است چراکه نااطمینانی بسیاری در مورد ریکاوری تقاضا وجود دارد.

نگرانی اوپک پلاس از مازاد عرضه در سال ۲۰۲۱

همزمان اعضای اوپک و متحدانشان در گروه اوپک پلاس در یک سند محرمانه که توسط رویترز رویت شده نگرانی خود را نسبت به احتمال مازاد عرضه نفت در سال آینده میلادی ابراز کرده‌اند. این گروه در موضعی که نسبت به یک ماه گذشته تیره‌تر به نظر می‌رسد دلایل مازاد عرضه احتمالی را طولانی شدن موج دوم شیوع کرونا و جهش تولید نفت لیبی دانسته‌اند. گفته می‌شود لیبی تولید خود را به ۵۰۰ هزار بشکه در روز رساند و برخی پیش‌بینی می‌کنند در صورت تداوم آتش بس در شرق این کشور، عرضه آن به یک میلیون بشکه روزانه تا مارس سال آینده خواهد رسید.  

یک پنل متشکل از برخی مسوولان اوپک پلاس به نام کمیته مشترک فنی روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس ویدئویی بدبینانه‌ترین سناریو  را برای بازار نفت بررسی کردند. چنین مازاد عرضه‌ای در صورت وقوع می‌تواند برنامه اوپک و روسیه را برای افزایش تولید ۲ میلیون بشکه در روز از ابتدای ۲۰۲۱ را در معرض خطر قرار دهد. با این حال اوپک تاکنون نشانه‌ای از کنار گذاشتن افزایش تولید طبق توافق آوریل را بروز نداده است. بر اساس سند منتشر شده اوپک پلاس گفته نشانه‌های اولیه که از بازیابی اقتصادی در برخی نقاط جهان حکایت داشت، اکنون به وسیله شرایط شکننده و بدبینی فزاینده نسبت به سرعت ریکاوری تحت‌الشعاع قرار گرفته است.سناریوی اصلی این سند همچنان می‌گوید سال آینده میزان عرضه ۹/ ۱ میلیون بشکه در روز کمتر از تقاضا خواهد بود. با این حال یک ماه قبل همین گروه پیش‌بینی کرده بود این رقم ۷/ ۲ میلیون بشکه باشد. با این حال سناریوی بدبینانه آن نشان دهنده مازاد ۲۰۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ خواهد بود.نشست وزارتی این گروه دوشنبه برگزار می‌شود.  

بزرگ‌ترین افزایش هفتگی دکل‌های نفت و گاز از ژانویه

به گفته بیکر هیوز، شرکت‌های انرژی آمریکایی در هفته گذشته بیشترین رشد هفتگی تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز را رقم زدند. تعداد مجموع دکل‌ها که یک نماگر برای تولید در آینده به حساب می‌آید، در هفته منتهی به ۱۶ اکتبر ۱۳ واحد افزایش یافت و به ۲۸۲ رسید. تعداد کل دکل‌ها در هفته منتهی به ۱۴ آگوست به کمترین میزان تاریخی خود یعنی ۲۴۴ واحد کاهش یافته بود. این در حالی است که تعداد دکل‌های نفت به تنهایی در همین هفته به ۱۷۲ دستگاه رسید که قعر ۱۵ ساله به شمار می‌آید. دکل‌های نفتی نیز در هفته گذشته با ۱۲ واحد افزایش بزرگ‌ترین رشد هفتگی از ژانویه را رقم زدند و به ۲۰۵ رسیدند. این بالاترین رقم از ژانویه به حساب می‌آید.