انتشار آمار امیدوارکننده درباره تولید در قاره سبز به بهای نفت کمک کرد اما هنوز موج دوم ویروس منحوس کرونا که در سراسر اروپا و آمریکا شیوع پیدا کرده، نگرانی جدی ایجاد می‌کند. به دلیل شیوع مجدد کووید -۱۹، محدودیت‌های گسترده‌تری در اروپا وضع شده است. با این حال، آمار تولید این قاره بهتر از انتظارها نشان داده است. بر این اساس، به‌رغم محدودیت‌های عبور و مرور، فعالیت صنعتی به خوبی در حال احیا شدن است. داده‌‌های مثبت تولید در اروپا نشانه دیگری از مقاومت بازار در برابر این ویروس است. در عین حال، یک شرکت مهم باربری در این منطقه نیز گفته حجم باری که در سال جاری جا‌به‌جا می‌کند احتمالا ۱۰ درصد بالاتر از سال گذشته باشد؛ نقطه‌ای امیدوار‌کننده برای تقاضای دیزل. دلار نیز دیروز پایین رفت تا نفت از این طریق هم تقویت شود.

به گزارش بلومبرگ، با محبوس ماندن نفت خام آمریکا زیر ۴۱دلار بر بشکه، توجه فعالان این بازار در حال چرخش به سمت اتفاقات مهم پیش رو است: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و جلسه بعدی اوپک پلاس که قرار است ۳۰ نوامبر و اول دسامبر برگزار شود. جو بایدن، نامزد دموکرات این انتخابات در آخرین دور از مناظره‌های ریاست جمهوری گفت سوخت‌های فسیلی باید در طول زمان از چرخه خارج شوند؛ موضوعی که از نظر رقیب او، دونالد ترامپ یک تهدید خطرناک برای این صنعت به شمار می‌رود. هانس ون کلیف، اقتصاددان ارشد انرژی در ABN Amro به بلومبرگ در مورد بازار نفت گفت: «در حال حاضر، چیز زیادی که به نظر در حال تغییر در زمین بازی بازار باشد، وجود ندارد. با این حال دو رویداد مهم یعنی انتخابات سوم نوامبر آمریکا و همچنین نشست اوپک پلاس در پایان ماه نوامبر ممکن است بازار نفت را در هفته‌های پیش رو با حرکت قابل توجه همراه کند.»

اظهار نظر رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین در روز پنج‌شنبه منجر به رشد قیمت نفت شد. این مقام بلندپایه اعلام کرد احتمال به تاخیر افتادن گام بعدی توافق اوپک پلاس منتفی نیست. این موضوع آخرین نشانه از این گروه مبنی بر محدودیت عرضه طولانی‌مدت‌تر برای موازنه با تقاضای تخریب شده است.

تولید نفت اوپک پلاس طبق برنامه توافق قرار است از ابتدای ژانویه ۲۰۲۱ یعنی اندکی بیش از دو ماه دیگر نزدیک به ۲‌میلیون بشکه در روز افزایش یابد، اما این گروه به‌صورت رسمی و غیررسمی اعلام کرده به‌طور منظم وضعیت تقاضای نفت و شیوع کرونا را زیر نظر دارد تا گام به گام با بازگشت اقتصاد جهانی و رشد آن‌که به افزایش تقاضای سوخت می‌انجامد، محدودیت‌های تولید را کاهش دهد. این گروه در آوریل به بزرگ‌ترین توافق کاهش تولید تاریخ با حجم نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز که معادل حدود ۱۰ درصد عرضه جهانی قبل از شیوع کرونا است، دست یافت.

در حالی که پوتین گفته ترجیح می‌دهد به توافق فعلی اوپک پلاس پایبند باشد، این اظهار نظر او از نظر کارشناسان نشانه اتحاد این کشور با عربستان است که در یک ماه اخیر تماس‌های تلفنی زیادی با هم داشته‌اند. پوتین گفت: «ما فکر می‌کنیم فعلا نیازی به تغییر این برنامه نیست. با این حال انکار نمی‌کنیم ممکن است محدودیت فعلی تولید را ادامه دهیم و به آن زودی که قرار بود، تولید نفت را افزایش ندهیم. اگر لازم باشد می‌توانیم درباره کاهش بیشتر تولید تصمیم بگیریم اما فعلا نیازی نمی‌بینیم.»

این گروه متشکل از اعضای اوپک و ۱۰ کشور غیر اوپکی که در راس آنان روسیه حضور دارد، تحت فشار شدیدی قرار دارد. معامله‌گران و تحلیلگران اخیرا هشدارهای زیادی در مورد عدم توانایی بازار برای جذب عرضه بیشتر داده‌اند. از این رو، رهبران روسیه و عربستان در تماس‌های تلفنی سعی در هماهنگی و اتحاد بیشتر برای هدایت بازار داشته‌اند. در نشست کمیته نظارتی مشترک این گروه که هفته گذشته برگزار شد نیز این دو با جدیت از اعضای اوپک پلاس خواستند آمادگی مقابله با روند‌ها و تحولات منفی را کسب کنند.

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت: «اوپک پلاس مکانیزم پیچیده اما موثری برای تثبیت بازار جهانی نفت است و همکاری در داخل اوپک نه تنها اجازه می‌دهد مشکلات خاص حل شوند بلکه حیات جدیدی به دیپلماسی چندجانبه می‌بخشد.»