صادرات روزانه2/ 1میلیون بشکه‌ای نفت ایران در شهریورماه

طبق آخرین گزارش‌ها، ایران حتی در سپتامبر (شهریور ۹۹) فروش نفت خود را به ۱۹۸/ ۱ میلیون بشکه در روز رسانده است. حالا نشریه وال استریت ژورنال آمریکا در گزارشی ادعا کرده است ایران با همکاری عراق و رساندن محموله‌های نفتی‌اش به بندر فاو این کشور و ترکیب آن با نفت عراقی موفق به صادرات طلای سیاه می‌شود؛ موضوعی که از نظر منطقه جغرافیایی جدید به نظر می‌رسد.

براساس گزارش وال‌استریت ژورنال، مسوولان آمریکایی گفته‌اند آب‌های عراقی در خلیج فارس اکنون به نقطه جدیدی برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران و فروش نفت بدل شده است. این مقامات از اقدامات عراق و متحدان منطقه‌ای این کشور به دلیل کم‌کاری در جلوگیری از تجارت نفتی ایران ناخشنودند. به گفته مسوولان آمریکایی، نفتکش‌های ایرانی حالا به‌طور منظم به چند مایلی بندر عراقی فاو می‌روند تا محموله‌های نفتی را به دیگر کشتی‌ها انتقال دهند. آنها می‌گویند پس از این، نفت ایران با نفت عراقی ترکیب می‌شود تا منشا آن پنهان شود به این ترتیب طلای سیاه ایران با نام نفت عراق به بازار جهانی راه پیدا می‌کند.

یک نمونه چنین راهکاری که توسط وال‌استریت ژورنال مشاهده شده در ماه مارس انجام شد. بر این اساس، یک محموله ۲۳۰ هزار بشکه‌ای نفت ایران متعلق به شرکت ملی نفت به یک کشتی در آب‌های عراق منتقل شد، با نفت عراقی ترکیب شد و به یک کشتی دیگر انتقال یافت. با این حال مقصد این محموله مشخص نیست.

دو منبع آگاه از این انتقال نفت به وال‌استریت ژورنال گفته‌اند این چنین راهکاری که شامل انتقال و ترکیب نفت ایران با دیگر گریدها برای چندین مرتبه و سپس فروش آن با مدارکی است که نشان می‌دهد این نفت متعلق به عراق است به‌طور فزاینده‌ای انجام می‌شود. نفت عراق قابلیت فروش با پریمیوم بالاتری نسبت به نفت ایران را دارد، بنابراین این مسیر فروش سود بالاتری را به فروشندگان می‌رساند.

تضعیف کمپین فشار حداکثری

مقامات آمریکایی می‌گویند عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد ابتکارهایی مانند آنچه ذکر شد در حال افزایش هستند و این موضوع سیاست دولت دونالد ترامپ با عنوان «فشار حداکثری» را تضعیف کرده است. این سیاست به دنبال فشار بر ایران برای به گفته آنها کشاندن این کشور به میز مذاکره درباره برنامه هسته‌ای و نفوذ منطقه‌ای ایران است. گفته می‌شود که در جریان سفر مصطفی کاظمی، نخست‌وزیر جدید عراق به واشنگتن در ماه آگوست، آمریکا ناخشنودی خود را از بابت پیگیری نکردن دولت عراق در مقابله با دادوستدهای مالی ایران با کشورهای منطقه ابراز کرده بود.

رشد ۲۸ درصدی فروش نفت

ایران به‌طور پیوسته‌ای برای پیدا کردن راه‌های نو برای فروش نفت به رغم تحریم‌ها تلاش کرده است. شرکت تنکرترکرز که حرکت نفتکش‌ها را ردیابی می‌کند در آخرین خبر گفته فروش نفت و میعانات گازی ایران در شش ماه نخست سال جاری میلادی به‌طور متوسط ۸۲۷ هزار بشکه در روز بوده است. این رقم به معنای رشد ۲۸ درصدی صادرات نفت ایران در این بازه نسبت به سال گذشته است. با این حال، ایران پیش از اعمال تحریم‌ها در ماه می ‌۲۰۱۸ به سطح فروش ۷/ ۲ میلیون بشکه روزانه رسیده بود. نمودار تنکر ترکرز همچنین نشان‌دهنده فروش نفت در ماه سپتامبر (مصادف با شهریور و اوایل مهر ۹۹) به میزان یک میلیون و ۱۹۸ هزار بشکه در روز است که روند صعودی صادرات را به خوبی نشان می‌دهد. همین منبع پیش از این گفته بود صادرات نفت و میعانات گازی ایران در سپتامبر به ۵/ ۱ میلیون بشکه در روز رسیده بود. طبق گزارش خبرگزاری رویترز، این رقم دو برابر صادرات نفتی ایران در ماه گذشته بوده و ۱۱ درصد آن شامل نفت فوق سبک است. صادرات نفت ایران در آن ماه بین ۳۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار بشکه در روز بود.

 بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز ماه گذشته در پاسخ به این سوال که آیا ایران از «تانکرهای شبح» استفاده می‌کند گفته بود که «ما از هر روشی استفاده کرده و هر کاری که بتوانیم برای صادرات نفت می‌کنیم و در مقابل ممنوعیت‌ها و تحریم‌ها تسلیم نمی‌شویم. اینجا همه روش‌ها خوب هستند. صادرات نفت در واقع حق قانونی ماست.» وزیر نفت همچنین گفت:‌ «به دنبال راه‌هایی هستیم تا بتوانیم راه‌های جدید برای صادرات مویرگی پیدا کنیم. اکنون درگیر جنگ نابرابر و تجاوزگرانه علیه ملت ایران هستیم و انتظار داریم متناسب با این شرایط با ما برخورد شود.»

زنگنه در مرداد هم گفته بود میزان صادرات فرآورده‌های نفتی ایران به سطح بی‌سابقه‌ای رسیده است.  به گزارش وال‌استریت ژورنال، در حالی که بخشی از نفت ایران به کشورهایی که با آمریکا همسو نیستند مانند سوریه و چین انتقال می‌یابد، این محموله‌ها اغلب از طریق کشورهایی چون امارات و عراق و با پنهان کردن منشا آنها به مقصد می‌رسند. دولت ترامپ سال گذشته به این دلیل از امارات خواسته بود از فروش نفت ایران از مسیر آب‌های این کشور جلوگیری کند.