طبق گزارش موسسه نفت آمریکا، ذخایر نفت خام و بنزین ایالات متحده در هفته گذشته افزایش یافته است. داده‌های موسسه نفت آمریکا نشان می‌دهد که موجودی‌های نفت خام در هفته گذشته با افزایش ۶/ ۴ میلیون بشکه‌ای به حدود ۲/ ۴۹۵ میلیون بشکه رسیده است. رشد موجودی‌های نفتی در هاب نفتی کوشینگ به‌عنوان قطب اصلی ذخیره‌سازی نفت خام آمریکا نیز چشمگیر بوده است و گزارش‌ها حاکی از افزایش ۱۳۶ هزار بشکه‌ای نفت ذخیره‌سازی شده است. بلومبرگ در نظرسنجی هفتگی که درباره تخمین ذخایر نفتی آمریکا انجام داده بود، رشد ۵/ ۱ میلیون بشکه‌ای ذخایر را پیش‌بینی کرده بود. نتیجه نظرسنجی رویترز از تحلیلگران نفتی نیز از پیش‌بینی رشد ۲/ ۱ میلیون بشکه‌ای خبر داده بود. مقایسه نتایج نظرسنجی‌ها و انتظارات تحلیلگران با آمار اعلام شده از سوی موسسه نفت آمریکا نشان از شکافی عمیق میان انتظارات بازار و وضعیت عینی صنعت نفت دارد که به رشد قیمتی روز پیشین خود لطمه زد و قیمت‌ها را وارد محدوده کاهشی کرد. هری تچلگوریان، تحلیلگر بی‌ان‌پی پاریباس در این‌باره گفت: با رشد چشمگیر ذخایر نفتی در گزارش موسسه نفت آمریکا، تعجب آور نیست که قیمت نفت در صبح چهارشنبه کاهش یافت؛ هر چند که همه منتظر ارقام رسمی اداره اطلاعات انرژی هستند. گزارش رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا از ذخایر نفتی در ساعات پایانی روز چهارشنبه به وقت ایالات متحده منتشر خواهد شد.

در ایالات متحده آمریکا، روسیه، فرانسه، آلمان و سایر کشورها طی روزهای اخیر تعداد بی‌سابقه‌ای از موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-۱۹ گزارش شده است و دولت‌های اروپایی در تلاشند تا محدودیت‌های جدیدی را برای مهار شیوع بسیار سریع بیماری همه گیر اجرایی کنند. از سوی دیگر نیز رشد موارد ابتلا به ویروس بازار نفت خام جهانی را به شدت تحت فشار قرار داده است، چرا که با شیوع هر چه بیشتر بیماری همه‌گیر چشم‌انداز تقاضا در سطح جهانی شکننده‌تر از گذشته می‌شود. رئیس واحد تجاری شرکت آرامکوی عربستان سعودی با اشاره به تضعیف اعتماد به تقاضا گفته است که با توجه به عدم قطعیت و اطمینان درباره مصرف، معامله‌گران نفتی محتاطانه تر از گذشته عمل می‌کنند.

همزمان آلمان پیشنهاد اعمال محدودیت‌های گسترده‌ای را به مدت یک ماه ارائه کرده است و فرانسه نیز در حال آماده شدن برای اجرای محدودیت‌های سختگیرانه‌تری است که ممکن است برای محدودکردن گستره و کاهش سرعت شیوع منجر به اجرای قرنطینه نیز بشود.

مشکلات دیگری نیز سایه خود را بر سر بازار نفت افکنده‌اند. یکی از جدی‌ترین خطرات تهدیدکننده بازار نفت در آینده افزایش عرضه بی رویه نفت همزمان با کاهش تقاضا است. بازار از یکسو با بازگشت لیبی و افزایش سریع عرضه از سوی این کشور روبه‌روست که برخی از انتظارات درباره رشد بازار در ۳ ماه پایانی سال را از بین برد. انتظار می‌رود که تولید روزانه لیبی در هفته‌های آینده به حدود یک میلیون بشکه برسد. در چنین شرایطی کشورهای عضو توافق کاهش تولید اوپک پلاس مجبور به اتخاذ تصمیماتی سخت و تعیین‌کننده برای آینده تولید هستند. چنین وضعیتی می‌تواند منجر به بازنگری در مسیر ترسیم شده برای توافق کاهش تولید در ماه‌های آینده شود.  دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه اذعان کرد که بسته محرک اقتصادی ویروس کرونا ممکن است پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ارائه شود. به نظر می‌رسد کاخ سفید در حال حاضر از حل مشکلاتی که با همتایان جمهوری‌خواه خود در سنا و دموکرات‌های کنگره بر سر این بسته محرک دارد ناتوان است. این مساله نیز بر بدبینی‌های بازار در روز گذشته افزود.

تا لحظه تنظیم این گزارش، یعنی ساعت ۱۶:۱۰ به وقت تهران، بهای هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در بازار نایمکس با کاهشی یک دلار و ۸۱ سنتی روبه‌رو شده است. این شاخص نفتی روز گذشته به قیمت ۳۷ دلار و ۷۶ سنت بر بشکه معامله شد که حاکی از افت ۵۷/ ۴ درصدی است. نفت برنت دریای شمال نیز با کاهشی ۸۸/ ۳ درصدی به زیر ۴۰ دلار سقوط کرد و به ارزش ۳۹ دلار و ۶۰ سنت بر بشکه معامله شد که نشانگر عقب نشینی یک دلار و ۶۰ سنتی این شاخص نفتی بود.