کارنامه تابستانی 10 غول نفتی

در بین ۱۰ شرکت مورد بررسی «دنیای اقتصاد»، آرامکوی عربستان با ۸/ ۱۱ میلیارد دلار سود خالص بزرگ‌ترین حجم سود را از آن خود کرده است، هرچند نسبت به سه ماه سوم سال گذشته ۴۵ درصد کاهش درآمد خالص را تجربه کرد. شرکت‌های اروپایی بی‌پی، شل و توتال نیز توانستند زیر یک میلیارد دلار سود خالص ثبت کنند. با این حال، چهار شرکت آمریکایی اکسون موبیل، شورون، ماراتن پترولیوم و کونوکو فیلیپس خسارت فصلی به ثبت رسانده‌اند؛ با وجود این، عملکرد آنان نیز نسبت به فصول گذشته بهبود یافته است.

۱۰ شرکت مورد بررسی با توجه به رتبه‌بندی اینوستوپدیا انتخاب شده‌اند با این استثنا که دهمین شرکت بزرگ نفتی بر اساس درآمد ناخالص از نظر این وب‌سایت، لوک اویل روسیه است که به دلیل ارائه نشدن گزارش فصلی این شرکت، کونوکو فیلیپس جایگزین آن شده است.  

سود ساینوپک ۴ برابر شد

بزرگ‌ترین پالایشگر آسیا، ساینوپک در سه ماه سوم سال ۲۰۲۰ توانست به یک رکورد از نظر سود خالص دست یابد. این شرکت چینی در فاصله جولای تا سپتامبر امسال درآمد خالصی برابر ۳۹/ ۴۶ میلیارد یوآن (۹۲/ ۶ میلیارد دلار) کسب کرد که چهار برابر سود آن در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ به شمار می‌رود. ساینوپک که در نیمه اول سال خسارت مالی ثبت کرده بود، در سه ماه سوم به لطف بالا رفتن حاشیه سود پالایشگاهی و درآمد حاصل از انتقال دارایی‌های خط لوله نفت و گاز این شرکت به یک بازیگر جدید بازار به بیشترین سود فصلی در تاریخش رسید. حاشیه سود ساینوپک نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد افزایش یافت و به ۸/ ۹ دلار در هر بشکه نفت رسید. در ۹ ماه ابتدایی سال اما شرکت چینی هنوز ۴۵ درصد نسبت به همین بازه سال گذشته در سود خالص ضرر کرده است و درآمد ناخالصش نیز ۳۰ درصد پایین آمده است.

رشد ۳۵۰ درصدی درآمد خالص پتروچاینا

بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت و گاز آسیا در فصل سوم سال ۳۵۰ درصد سود بیشتری نسبت به سه ماه سوم سال قبل کسب کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، پتروچاینا در این دوره به دلیل ریکاوری قیمت نفت و همچنین درآمد ناشی از مشتق شدن بخشی از این شرکت به‌عنوان یک شرکت مستقل خط لوله به نام PipeChina توانست ۰۵/ ۴۰ میلیارد یوآن (۶ میلیارد دلار) سود خالص داشته باشد که ۵/ ۳ برابر سود ۸۶/ ۸ میلیارد یوآنی در همین بازه در سال ۲۰۱۹ است. این شرکت همچنین در فصل دوم سال ضرری برابر با ۷۵/ ۱۳ میلیارد یوآن به ثبت رسانده بود. با وجود سود بزرگ پتروچاینا در فصل سوم، شرکت چینی در ۹ ماه نخست سال با ۷۳ درصد کاهش سود سالانه مواجه شد.

آرامکو و ۴۵ درصد کاهش سود

سود خالص غول نفتی عربستان، آرامکو که بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده نفت جهان نیز است، در فصل سوم سال ۲/ ۴۴ میلیارد ریال معادل ۸/ ۱۱ میلیارد دلار ثبت شد. این رقم ۴۵ درصد کاهش را نسبت به همین دوره در سال گذشته نشان می‌دهد و مطابق انتظار تحلیلگران بود. این شرکت اعلام کرده با وجود اینکه جریان آزاد پولش در این مدت فقط ۴/ ۱۲ میلیارد دلار بوده است، به سهامدارانش برای فصل سوم در مجموع ۷۵/ ۱۸ میلیارد دلار سود می‌پردازد. فروش آرامکو نیز ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته و به ۳/ ۵۳ میلیارد دلار رسیده است. ارزش هر سهم آرامکو برابر ۴/ ۳۴ ریال عربستان برآورد می‌شود که کاهش ۴/ ۲ درصدی نسبت به سطح ابتدای سال را نشان می‌دهد. رشد اخیر این سهم به دلیل اصرار مدیریت این شرکت به توزیع سود به میزان ۷۵ میلیارد دلار در کل سال ۲۰۲۰ رخ داده است.

بازگشت شل به سیاست افزایش سود سهام

غول نفتی انگلیسی هلندی، رویال داچ شل در گزارشی اعلام کرد در فصل سوم امسال ۹۵۵ میلیون دلار سود خالص داشته که از پیش‌بینی کارشناسان بیشتر بود اما نسبت به سه ماه سوم سال گذشته بسیار پایین‌تر است. بر این اساس، شل پس از آنکه ۶ ماه پیش برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم سود سهامش را پایین آورد، اکنون می‌گوید حدود ۴ درصد به آن برای فصل سوم می‌افزاید تا سود هر سهم به ۶۵/ ۱۶ سنت برسد. سهام این شرکت از ابتدای سال سقوطی ۶۱ درصدی را تجربه کرده است. شل در فصل سوم سال گذشته ۷۷/ ۴ میلیارد دلار و در فصل دوم امسال ۶۳۸ میلیون دلار سود کسب کرده بود که به خوبی کاهش شدید آن نسبت به سال گذشته ولی روند صعودی آن نسبت به فصل قبل را نشان می‌دهد.

بی‌پی در مدار سوددهی قرار گرفت

شرکت بریتانیایی بی‌پی در فصل سوم امسال فقط ۱۰۰ میلیون دلار سود کسب کرد. با این حال، این رقم هم از انتظار کارشناسان مبنی بر ضرر ۳۴۷ میلیون دلاری بسیار بهتر بود و هم فاصله زیادی با خسارت ۷/ ۶ میلیارد دلاری این شرکت در فصل دوم ۲۰۲۰ داشته است. بی‌پی در فصل سوم سال گذشته اما ۳/ ۲ میلیارد سود خالص به دست آورده بود. به این ترتیب بی‌پی به دلیل بالا رفتن قیمت نفت نسبت به فاجعه فصل دوم و کاهش نیافتن ارزش دارایی‌هایش در این مدت توانست به روند سوددهی بازگردد. بی‌پی اعلام کرده برای فصل سوم به هر سهمش ۲۵/ ۵ سنت سود اختصاص خواهد داد.  

ثبت سومین خسارت فصلی اکسون

اکسون موبیل، غول نفتی آمریکایی جمعه اعلام کرد در فصل سوم امسال ۶۸۰ میلیون دلار ضرر کرده، اما نسبت به فصل قبل به دلیل ریکاوری تقاضای نفت عملکرد بهتری داشته است. به گفته این شرکت، ارزش هر سهم اکسون در این بازه ۱۸ سنت کاهش یافته است. این در حالی است که این شرکت در این مدت ۲/ ۴۶ میلیارد دلار درآمد ناخالص ثبت کرده است. تحلیلگران رفینیتیو انتظار کاهش ۲۵ سنتی ارزش هر سهم و درآمد ناخالص ۰۱/ ۴۶ میلیارد دلاری را داشتند. یک سال قبل اکسون در همین بازه زمانی توانسته بود ۷۵ سنت به ارزش هر سهمش بیفزاید و ۰۵/ ۶۵ میلیارد دلار درآمد ناخالص داشته باشد. این شرکت در سه فصل گذشته خسارت مالی داشته است.

تاب‌آوری توتال در فصل سوم

پاتریک پویانه، رئیس شرکت فرانسوی توتال در جلسه‌ای که هفته گذشته برگزار شد، گفت: «پس از فصل دوم که طی آن توتال با شرایط استثنایی روبه‌رو شد، قیمت نفت به زیر ۲۰ دلار بر بشکه تنزل یافت و فعالیت جهانی به دلیل شیوع کرونا بسیار کاهش یافت، این گروه در فصل سوم در فضایی خوشایندتر که قیمت نفت حدود ۴۰ دلار بود، توانست به سود برسد.» توتال در این مدت ۸۵۰ میلیون دلار سود خالص داشت و جریان پولش به بیش از ۴ میلیارد دلار رسید. بر اساس این گزارش سود هر سهم توتال برابر ۶۶/ ۰ یورو باقی خواهد ماند.

درآمد شورون ۳۲ درصد آب رفت

شرکت آمریکایی شورون جمعه اعلام کرد با ثبت دومین فصل کاهشی خود، میزان سودش در سه ماه سوم سال ۳۲ درصد از یک سال گذشته کمتر بوده است. بر این اساس این غول نفتی در فصل سوم ۲۰۷ میلیون دلار ضرر کرد اما ارزش هر سهمش ۱۱ سنت بالا رفت. تحلیلگران رفینیتیو پیش‌بینی کاهش ۲۷ سنتی ارزش هر سهم شورون را کرده بودند. درآمد ناخالص این شرکت نیز در این مدت به ۴۵/ ۲۴ میلیارد دلار رسید که نتوانست به ۸/ ۲۵ میلیارد مورد انتظار کارشناسان برسد. در فصل دوم امسال شورون برای هر سهم ۵۹/ ۱ دلار ضرر کرد و درآمد ناخالصش به ۴۹/ ۱۳ میلیارد دلار رسیده بود. با این حال این شرکت در فصل سوم سال قبل ۱۲/ ۳۶ میلیارد دلار سود ناخالص کسب کرده بود و هر سهمش ۵۹/ ۱ دلار رشد ارزش پیدا کرد.

خسارت میلیاردی ماراتن پترولیوم

ضرر خالص شرکت پالایشگاهی آمریکایی یعنی ماراتن پترولیوم در بازه جولای تا سپتامبر برابر یک میلیارد دلار بوده است که قابل مقایسه با ۱/ ۱ میلیارد سود خالص این شرکت در همین بازه سال گذشته است. به گفته اینوستیگ، هر سهم مارتن پترولیوم در سه ماه تابستان یک دلار کاهش ارزش را تجربه کرده است که از کاهش ۵۶/ ۱ دلاری مورد انتظار کارشناسان بهتر بود. همچنین این شرکت درآمد ناخالصی برابر با ۵۵/ ۱۷ میلیارد دلار را در فصل سوم امسال کسب کرد. با این حال تحلیلگران پیش‌بینی کرده بودند این شرکت در این دوره بتواند ۷۱/ ۲۱ میلیارد دلار داشته باشد. سهام مارتن از ابتدای سال تاکنون ۰۴/ ۵۱ درصد کاهش یافته است و اکنون ۰۸/ ۵۷ درصد از اوج ۵۲ هفته‌ای خود که به ۷۳/ ۶۸ دلار برای هر سهم رسیده بود، پایین‌تر است.

ضرر ۳۰۰ میلیون دلاری کونوکو فیلیپس

دیگر شرکت آمریکایی، کونوکوفیلیپس در گزارشی از عملکرد فصل سوم امسال اعلام کرده ۵۰۰ میلیون دلار خسارت داشته اما پس از حذف مواردی به ضرر خالص ۳۰۰ میلیون دلاری می‌رسد. این در حالی است که این شرکت در فصل سوم سال گذشته ۹۰۰ میلیون دلار سود خالص کسب کرده بود. کونوکو فیلیپس همچنین ۳۸/ ۴ میلیارد دلار درآمد ناخالص را در این مدت سه ماهه تجربه کرده که کمتر از انتظار ۱۹/ ۵ میلیاردی کارشناسان بود. ارزش هر سهم کونوکوفیلیپس در این دوره ۳۱ سنت کاهش یافته است. سهام این شرکت از ابتدای سال سقوطی ۵۵ درصدی را از سر گذرانده است.