آمار اداره کل گمرک چین نشان داد چین که بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان است، در اکتبر ۵۶/ ۴۲ میلیون تن نفت خرید که معادل ۱۰ میلیون بشکه در روز است.

این کشور در سپتامبر ۸/ ۱۱ میلیون بشکه در روز و در اکتبر سال گذشته ۷۲/ ۱۰ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده بود. طبق آمار رسمی، چین در فاصله ژانویه تا اکتبر مجموعا ۵۶/ ۴۵۸ میلیون تن نفت خریداری کرده که معادل ۱۱ میلیون بشکه در روز بوده و ۶/ ۱۰ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.

تحلیلگران برآورد کرده‌اند که ذخایر نفت چین به‌طور متوسط ۷/ ۱ میلیون بشکه در روز در مدت ۹ ماه گذشته رشد کرده است. بسیاری از پالایشگاه‌های مستقل که در حدود یک‌چهارم از واردات نفت چین سهم دارند، تقریبا همه سهمیه واردات امسال را استفاده کرده‌اند. اما اوضاع ممکن است تغییر کند. چین سهمیه واردات نفت خام غیردولتی در سال ۲۰۲۱ را به میزان ۲۰ درصد نسبت به سطح سال ۲۰۲۰ افزایش داده و به ۲۴۳ میلیون تن خواهد رساند. گمرک چین هم آماری منتشر کرد که نشان داد صادرات فرآورده‌های نفتی این کشور در اکتبر نسبت به سپتامبر ۶/ ۴۶ درصد رشد کرد و به ۷۹/ ۵میلیون تن رسید.

بر اساس گزارش رویترز، واردات گاز طبیعی شامل LNG در اکتبر به ۵۳/ ۷ میلیون تن رسید که ۵/ ۱۵ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشت.