به گزارش «ایسنا»، تحریم‌های سختگیرانه آمریکا علیه ایران و ونزوئلا باعث حذف میلیون‌ها بشکه در روز نفت از بازار شد و اگر بایدن بخواهد در سال‌های آینده این تحریم‌ها را تسهیل کند، افزایش تولید این کشورها تلاش اوپک برای متوازن کردن عرضه و تقاضا در بازار را دشوار خواهد کرد. بایدن اظهار کرده که دیپلماسی چندجانبه را به تحریم‌های یک‌جانبه‌ای که ترامپ وضع کرده است، ترجیح می دهد اما به این معنا نیست که تحریم‌ها به زودی لغو می‌شوند. بایدن در کمپین خود گفت: اگر تهران پایبندی به توافق را ازسربگیرد، به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازخواهد گشت. یک منبع آگاه در اوپک پیش از اینکه نتیجه انتخابات آمریکا معلوم شود، به رویترز گفته بود تحریم‌های ایران ممکن است مورد بازنگری قرار گیرند و نفت ایران به بازار برگردد؛ بنابراین مازاد عرضه ایجاد خواهد شد و توافق فعلی اوپک پلاس به خطر می‌افتد.

این ریسک وجود دارد که روسیه نیز از توافق اوپک پلاس خارج شود و در نتیجه این پیمان دچار فروپاشی شود ؛ زیرا این ترامپ بود که مسکو را به توافق با اوپک بازگرداند. بایدن روسیه را به عنوان مهم‌ترین تهدید جهانی واشنگتن معرفی کرده و در طول کارزار انتخاباتی خود، وعده داد در روابط با عربستان سعودی بازنگری کند. ترامپ در آوریل بر مذاکراتی که به توافق اعضای گروه اوپک پلاس با کاهش کم سابقه تولید منتهی شد، نظارت کرد. وی با اعمال فشار سیاسی روی عربستان سعودی و روسیه، سران این دو کشور را وادار کرد اختلافی که به بروز جنگ قیمت نفت منتهی شده بود را کنار بگذارند و توافق جدیدی را برای متوقف کردن ریزش قیمت‌ها مهندسی کنند. ترامپ روابط نزدیکی با عربستان سعودی داشت که حاکم واقعی آن محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور است و روی دریافت تسلیحات آمریکایی حساب می‌کند. او برخلاف روسای جمهور قبلی آمریکا ارتباط بیشتری با اوپک داشت، اما تصور می‌رود بایدن فاصله خود را با این گروه حفظ کند.

شکیب خلیل که به مدت یک دهه وزیر نفت الجزایر و رئیس سابق اوپک بود، اظهار کرد: از نظر من بایدن بیشتر به مشورت حرفه‌ای با مشاورانش تکیه خواهد کرد و مانند ترامپ به کنترل ریز امور نمی پردازد. بایدن روابط صمیمانه‌ای که به نظر می‌رسید ترامپ با پوتین داشته را نخواهد داشت.

یک منبع آگاه دیگر با استقبال از پیروزی بایدن، به رویترز گفت: تردید دارد تحریم‌ها به سرعت برداشته شوند. این امر به اعضای اوپک پلاس فرصت کافی خواهد داد تا با بازنگری در توافقشان، فضا را برای ورود نفت بیشتر ایران به بازار فراهم کنند. وی در ادامه افزود: حتی اگر تحریم‌های ایران برداشته شوند، به دلیل مسائل فنی دو یا چهار ماه طول خواهد کشید تا صادرات نفت ایران به سطح پیش از تحریم‌ها برگردد. بنابراین اوپک پلاس زمان کافی برای تصمیم‌گیری درباره سقف جدید تولید خواهد داشت.