بیژن زنگنه دیروز (دوشنبه، ۱۹ آبان‌ماه) در مراسم آغاز عملیات و بهره‌برداری از پروژه‌های گازرسانی استان فارس و در صحبت‌هایی پایانی خود در واکنش به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه مدیران ارشد نفتی اظهار کرد: آقای ترامپ در روزهای آخری که در کاخ سفید است تعدادی از مدیران ارشد نفت را به بهانه حمایت از تروریست تحریم کرد، ما قربانی تروریست هستیم، اما حامی آن نیستیم. ما دشمن تروریست هستیم و به این دلیل با آقای ترامپ مخالف بودیم و هستیم. ایشان در این سال‌ها سرکرده جریان‌های تروریستی بودند. وی با بیان اینکه این تحریم‌ها نوعی انتقام‌جویی و کینه‌جویی است وگرنه تاثیری ندارد، تصریح کرد: امروز برخی‌ها نوشتند سیلابی از تحریم در راه است! اصلا چیزی برای تحریم نمانده است؟! هر چیزی هست را تحریم کردند. مگر اینکه همکاران ما در بخش خدمات را هم تحریم کنند.

وزیر نفت ادامه داد: ما نه از تحریم می‌ترسیم نه تاثیری در کار ما دارد، فقط عزم‌مان را برای خدمت به‌مردم راسخ‌تر می‌کند. افتخار ما این است خدمتگزار مردم هستیم و محکم پای مردم ایستاده‌ایم. همان‌گونه که در صفحه شخصی خود در توییتر نوشتم جان، مال و آبرویمان را فدای ملت و سربلندی ایران می‌کنیم.

چرایی موفقیت در گازرسانی

زنگنه با بیان اینکه همه تلاش‌های صورت‌گرفته در گازرسانی از یک‌سو حاصل نگاه وزارت نفت و مدیریتش به توسعه یکپارچه صنعت گاز (ما نیامدیم گازرسانی کنیم و بعدش هم گاز نداشته باشیم که توزیع کنیم) و از سوی دیگر به برکت تلاش بزرگ خستگی‌ناپذیر مجاهدان گمنام ما در پارس‌جنوبی است، تصریح کرد: تولید گاز از میدان پارس‌جنوبی با افزایش 5/ 2درصدی از روزانه ۲۸۰ میلیون مترمکعب در سال ۹۲ به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده است. این اعداد، عددهای ساده‌ای نیستند و اعداد بسیار بسیار بزرگی هستند. کسی تا کار نکرده باشد معنای این اعداد را متوجه نمی‌شود.

وزیر نفت ادامه داد: راه‌اندازی ۱۷ پالایشگاه، نصب بیش از ۳۰ سکو، حفر صدها چاه، هزار کیلومتر لوله‌کشی در پارس‌جنوبی و... به‌خوبی و شایستگی و در شرایط سخت تحریم و بالاترین فشارها به بهره‌برداری رسید. این موفقیت بزرگی است که صنعت نفت به آن رسید و توانست گاز را تامین کند تا اکنون ما سربلند باشیم و به رکورد روزانه هزار مترمکعب گاز خام برسیم.

فارس؛ دومین استان گازخیز

وی یادآور شد: استان فارس دومین استان گازخیز کشور است. میدان‌های متعددی در این استان داریم؛ میدان‌های شانول، وراوی، هما، تابناک، آغار و دالان میدان‌هایی هستند که هم‌اکنون از آنها گاز تولید می‌شود. البته میدان‌های زیادی هم در این استان هستند که باید توسعه یابند و در برنامه قرار دارند.

وزیر نفت با بیان اینکه در تراز تولید و مصرف گاز تا افق ۱۴۲۰ تقریبا توسعه همه میدان‌های گازی شناخته‌شده برنامه‌ریزی شده است، تصریح کرد: استان فارس تا سه سال پیش از نظر گازرسانی عقب بود و مشکل داشتیم، اما خوشبختانه با همت دوستان خود را خیلی سریع جلو کشید که این جای قدردانی دارد. 

زنگنه با اشاره به اینکه ۸۶ درصد بخش روستایی استان فارس هم‌اکنون تحت‌پوشش گازرسانی قرار دارد و تا شهریورماه ۱۴۰۰ به این میزان 5/ 8 درصد افزوده و به حدود ۹۵ درصد می‌رسد، تصریح کرد: همچنین مجموع گازرسانی شهری و روستایی به این استان در سال ۱۴۰۰ به ۹۸ درصد می‌رسد.

به گفته وی، استان فارس اکنون جزو استان‌های پیشتاز است و استفاده از واژه «پویش سبز» برایش صدق می‌کند.