جهش طلای سیاه به اوج 6 ماهه

واکنش خوش بینانه بازار در میان نگرانی‌ها

قیمت نفت روز دوشنبه با جهشی خیره‌کننده به اوج ۶ ماهه خود از ماه ژوئن تاکنون رسید و تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۶:۵۰ به وقت تهران) نفت برنت دریای شمال به بهای ۴۲ دلار و ۷۹ سنت در هر بشکه معامله شد که نشان‌دهنده رشد چشمگیر ۴۷/ ۸ درصدی بهای این شاخص است. قیمت شاخص نفتی برنت ۳ دلار و ۳۴ سنت نسبت به روز کاری پیشین خود افزایش یافت. امیدواری‌ها پس از اعلام خبر واکسن اما چشم‌اندازی قدرتمندتر به نفت وست تگزاس اینترمدییت اعطا کرد تا با جهش ۳ دلار و ۴۹ سنتی بتواند بار دیگر از مرز ۴۰ دلاری عبور کند و هر بشکه آن در بازار نایمکس به قیمت ۴۰ دلار و ۶۳ سنت معامله شود. رشد خیره‌کننده بهای نفت وست تگزاس اینترمدییت حاکی از افزایش ۴/ ۹ درصدی آن در معاملات بود.

پس از انتشار گزارش شرکت فایزر و بایو ان تک که از تولید واکسنی با تاثیر 90 درصدی  روی ویروس کرونا خبر دادند قیمت شاخص‌های نفتی به سرعت اوج گرفتند. شرکت داروسازی فایزر در گزارش خود عنوان کرده است که واکسن تجربی ساخت این شرکت براساس داده‌های اولیه یک مطالعه گسترده، بیش از 90 درصد در جلوگیری از بیماری کووید-19 موثر است. در ابتدای روز نیز رشد بازارهای سرمایه در کشورهای اروپا و آسیایی به دلیل پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار اثر مثبتی گذاشت و اثر نگرانی‌های ناشی از کاهش تقاضا به دلیل شیوع مجدد گسترده ویروس کرونا را بر بازار کاهش داد.

جیووانی استاونوو، تحلیلگر نفت در یو بی‌اس (UBS) می‌گوید: «قیمت‌های نفت در روز دوشنبه با بهره‌گیری از موضع ریسک‌پذیری خود و تضعیف دلار آمریکا در نتیجه دستیابی جو بایدن به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب افزایش یافت.» بایدن روز دوشنبه یک گروه ویژه برای ویروس کرونا تشکیل می‌دهد تا مهم‌ترین مشکل دولت او در زمان روی کار آمدن در ژانویه را بررسی کند. با اعمال اقدامات محدود‌کننده و قرنطینه در اروپا با هدف مهار افزایش موارد ابتلا به بیماری کووید-19، کماکان قیمت‌های نفت تحت فشار کاهشی هستند.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی نیز در پاسخ به سوالی درباره اینکه اعضای اوپک پلاس به کاهش تولید 7/ 7 میلیون بشکه در روز کماکان پایبند خواهند بود یا خیر گفت: معاهده کاهش تولید نفت در صورت توافق بین اعضای گروه، می‌تواند مانند گذشته تنظیم شود و ادامه یابد یا تعدیل شود مطابق برنامه از پیش تعیین شده قرار است که از ماه ژانویه توافق اوپک پلاس حجم کاهش تولید را به حدود 7/ 5 میلیون بشکه در روز برساند. رویترز هفته گذشته با استناد به یک منبع اوپکی و یک منبع آشنا به افکار روس‌ها گزارش داد که اوپک پلاس در حال بررسی کاهش عمیق‌تر تولید در اوایل سال آینده است.

اعضای اصلی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نسبت به اقدامات بایدن در مورد ایران و ونزوئلا محتاط هستند، چرا که کاهش تحریم‌ها می‌تواند به معنی افزایش تولید نفت باشد که حفظ تعادل عرضه و تقاضا را دشوارتر کند. با این حال، تحلیلگران آی‌ان‌جی (ING) بر این باورند که بازگشت نفت ایران به بازار جهانی به احتمال زیاد در پایان سال 2021 یا 2022 اتفاق بیفتد. چین نیز به‌عنوان بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت خام جهان، طی ماه اکتبر در مقایسه با ماه سپتامبر 12 درصد کاهش واردات داشته است. تحلیلگران بانک اوسی‌بی‌سی سنگاپور (OCBC) معتقدند که این داده‌ها ممکن است برای بازارهای جهانی کالایی ناخوشایند باشد.

قرنطینه اروپا تقاضا‌ی کوتاه مدت را تهدید می‌کند

یک مقام آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) اذعان کرد که اقدامات محدود‌کننده در اروپا با هدف مهار افزایش موارد جدید ابتلا به بیماری کووید-19 چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت را نزولی‌ می‌کند. کیسوکه ساداموری، مدیر بخش بازارها و امنیت انرژی، آژانس بین‌المللی انرژی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز اعلام کرد که احتمالا تاثیر این دور از اعمال محدودیت‌ها و قرنطینه‌ها کمتر از قرنطینه‌های اوایل سال میلادی جاری خواهد بود. او در ادامه افزود که بخش‌های عمده‌ای از قاره اروپا قرنطینه هستند. و این امر بی تردید تاثیرات منفی خواهد داشت. اما این مقام رسمی آژانس حاضر نشد عنوان کند که این نهاد پیش‌بینی خود از آینده نفت را به‌طور رسمی کاهش می‌دهد یا خیر. ساداموری همچنین ادامه داد: مطمئنا انتظار داریم که این دور از اجرای محدودیت‌ها تاثیر کمتری نسبت به قرنطینه‌های قبلی داشته باشد. این بار مدارس قرار است باز نگه داشته شوند و برخی از فروشگاه‌ها نیز هنوز باز هستند. 

ترس از افت چشمگیر تقاضا همچنان ادامه دارد در حالی که بازارها ایستاده بر لبه تیز چاقو، منتظر نتایج نهایی انتخابات پرحاشیه و جنجال ایالات‌متحده هستند که به نظر می‌رسد قرار است با چالش‌های حقوقی روبه رو شود. ساداموری بر این باور است که صنعت نفت و گاز، به ویژه در ایالات متحده، مشتاقانه به نتیجه این انتخابات نگاه می‌کند. او با اشاره به تفاوت سیاست‌های دو حزب اصلی آمریکا در قبال نفت افزود: «اگر دموکرات‌ها کماکان به دنبال برنامه‌ریزی برای اجرای طرح رادیکال تغییر فاز در حوزه انرژی به سوی کربن زدایی باشند و سنا هم کماکان در دستان جمهوری‌خواهان باقی بماند، موانع زیادی برای تصویب قوانین در این حوزه وجود خواهد داشت. به‌طور کل، باید منتظر ماند و دید چه می‌شود.»

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود که 14 اکتبر منتشر شد، پیش بینی تقاضای نفت در سال 2020 و 2021 را بدون تغییر و ثابت نگه داشت، اما باید توجه داشت که این گزارش مربوط به زمانی بوده است که کشورهای مهم اروپایی از جمله آلمان، فرانسه و بریتانیا هنوز محدودیت‌های جدیدی را برای کنترل شیوع ویروس اعمال نکرده بودند. آژانس بین‌المللی انرژی، روز پنج شنبه هفته جاری تحلیل بعدی خود رااز بازار نفت  منتشر می‌کند. ساداموری همچنین با اشاره به نقش چین در تقاضا عنوان کرد: «چین پس از سرکوب ویروس کرونا در اوایل سال جاری همچنان مهم‌ترین نقطه درخشان در بازار جهانی شناخته می‌شود و در تلاش است تا تنها کشور بزرگ دنیا باشد که تقاضای سالانه خودرابرای نفت افزایش داده است.»

بانک سیتی پیش‌بینی قیمت‌های نفت را کاهش داد

بانک سیتی روز دوشنبه پیش‌بینی قیمت نفت 2021 خود را پس از افزایش بیش از حد انتظار موارد جدید ابتلا به کووید-19 کاهش داد، اما عنوان کرد که سیاست عرضه اوپک و متحدانش همچنان منجر به افزایش تدریجی قیمت‌ها در سال آینده خواهد شد. بانک سیتی متعلق به شرکت خدمات مالی و بانکداری سیتی گروپ، چشم انداز قیمت نفت برنت دریای شمال و وست تگزاس اینترمدییت در سال 2021 را هر کدام 5 دلار کاهش داد و به ترتیب 54 دلار و 49 دلار اعلام کرد. در این گزارش پیش بینی می‌شود که تقاضای نفت در سال 2020 تا 9/ 8 میلیون بشکه در روز کاهش یابد اما در سال 2021 بیش از 7 میلیون بشکه در روز افزایش یابد.

بانک سیتی در یادداشتی عنوان کرد که با باقی ماندن قیمت‌ها در محدوده 40 دلاری، اوپک و متحدان آن، که به گروه اوپک پلاس معروفند، به جای افزایش تولید در ژانویه احتمالا به توافق کنونی کاهش تولید خود تا سه ماه چهارم سال 2020 و سه ماه نخست سال آینده ادامه خواهند داد. بانک سیتی هم انتظار دارد که ریاست جمهوری بایدن، روسیه و عربستان را به هم نزدیک‌تر کند و هم‌راستایی آنها را در مدیریت بازارهای نفت از طریق اوپک پلاس تقویت کند.