وزیر انرژی سعودی: اوپک پلاس با افزایش عرضه ایران کنار می‌آید

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در این کنفرانس مجازی با اشاره به پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا عنوان کرد: اگر جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات متحده با تهران توافق کند، اوپک پلاس قادر خواهد بود تا با افزایش عرضه از سوی ایران کنار بیاید. وزیر انرژی عربستان سعودی در ادامه افزود: ائتلاف اوپک پلاس در گذشته نیز با چالش‌هایی در بخش عرضه مواجه بوده و توانسته است آن را مدیریت کند، کما اینکه در مورد لیبی نیز این کار را انجام داده است. او گفت: انعطاف‌پذیر بودن ائتلاف اوپک و متحدانش امری کاملا تضمین شده است.

هشدار فاتح بیرول درباره گمانه زنی‌ها پیرامون تقاضا

فاتح بیرول رئیس آژانس بین‌المللی انرژی طی سخنرانی خود در این کنفرانس عنوان کرد: این ادعا که جهان اوج تقاضا برای نفت را پشت سر گذاشته کاملا گمراه‌کننده است. بیرول بر این باور است که اگر اقتصادهای جهان بتوانند به سرعت خود را از تبعات بیماری کووید-۱۹ رها کنند و احیا شوند، تقاضا برای نفت خام می‌تواند به سطوحی بالاتر از دوران پیشا کرونایی افزایش پیدا کند.

چشم انداز انی ایتالیا و اُکسی از قیمت نفت

کلودیو دسکالزی، مدیر عامل اجرایی شرکت انی (Eni SpA) ایتالیا در این کنفرانس گفت که شرکت انی بر این باور است که قیمت نفت در سال آینده احتمالا بین ۴۰ تا ۴۵ دلار در هر بشکه خواهد بود و با بازیابی اقتصاد از مشکلات ویروس کرونا، قیمت‌ها می‌توانند بهبود پیدا کنند. مدیرعامل شرکت آمریکایی اکسیدنتال پترولیوم (Occidental Petroleum)، ویکی هولوب نیز درباره قیمت‌ها در آینده اظهار کرد که بهبود تقاضا می‌تواند باعث افزایش قیمت‌ها از میانه‌های سال ۲۰۲۲ شود.

غول نفتی فرانسه: تقاضا در حدود سال ۲۰۳۰ به اوج می‌رسد

پاتریک پویان، مدیرعامل اجرایی شرکت توتال فرانسه (Total SE) نیز در این کنفرانس گفت انتظار دارد تا مصرف نفت در سال ۲۰۳۰ یا در همان حدود به اوج خود برسد. او معتقد است که زمان‌بندی گذار انرژی از نفت خام کاملا به میزان تقاضای انرژی بستگی دارد و بعضی از پروژه‌های مربوط به آب‌های عمیق مانند آنچه در برزیل وجود دارد کماکان می‌توانند اجرا شوند. او در ادامه افزود که شرکت توتال فرصت‌هایی را در ایالات متحده هم در بخش گاز و هم در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر برای خود می‌بیند.

پیش‌بینی ادنوک از مصرف نفت تا سال۲۰۳۰

سلطان بن احمد الجابر، مدیر عامل شرکت ملی نفت ابوظبی (Adnoc) و وزیر صنعت و فناوری‌های پیشرفته امارات متحده عربی در کنفرانس ادیپک گفت تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۳۰ به ۱۰۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید. او عنوان کرد که دنیا هنوز به نفت و گاز نیاز دارد و حتی در زمان اوج اجرای قرنطینه در جهان طی ماه‌های مارس و آوریل، باز هم روزانه ۷۵ میلیون بشکه نفت در دنیا به مصرف می‌رسید و تخمین ما این است که تقاضا برای نفت در دوران کرونا فقط برای ۱۲ هفته کمتر از ۹۰ میلیون بشکه در روز بوده است. ما به خوبی می‌دانیم که جهان کماکان به نفت و گاز نیاز دارد و این یک واقعیت است. همچنین در ادامه سخنان سلطان بن احمد از سوی او مطرح شد که ماه‌های پیش رو بسیار سخت و پر چالش خواهد بود، چرا که او معتقد است تقاضا برای نفت در ماه‌های آتی نوسان خواهد داشت.