ناکامی یک واکسن در بهبود پیش‌بینی‌های نفتی

کفه موانع کوتاه مدت برای تقاضای نفت همچنان نسبت به هر خبر مثبت از نتایج واکسن کرونا سنگینی می‌کند و این موضوع کار تولیدکننده‌ها را در چند ماه پیش رو دشوار می‌کند و پس از نیمه سال ۲۰۲۱ یک ریکاوری که آن‌قدر هم اطمینان بخش نیست آغاز می‌شود. در پیش‌بینی‌های موسسات گویا است که آنها چشم‌انداز کوتاه‌مدت را همراه با تخریب تقاضا می‌بینند و نه ریکاوری آن. همه این موسسات تخمین خود برای تقاضای فصل آخر امسال و نیمه اول سال میلادی بعد را کاهش داده‌اند، چراکه موارد ابتلا به کووید -۱۹ در اروپا و آمریکا به شدت در حال افزایش است و این موضوع محدودیت بیشتری برای تردد و همچنین فعالیت اقتصادی ایجاد خواهد کرد. آژانس که مقر آن در پاریس است گفته تقاضای نفت در این دوره ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی ماه گذشته آن خواهد بود. اوپک هم تقریبا همین برآورد را داشته و این فقط اداره اطلاعات انرژی بود که میزان کاهش تقاضا را در این مدت فقط ۳۰۰ هزار بشکه نسبت به تخمین ماه قبلش دانسته است.

همه این موسسات هم نظرند که فصل سرد در نیمکره شمالی با بهبود اندکی همراه خواهد شد و انتظاراتشان را برای نیمه اول ۲۰۲۱ نیز کاهش داده‌اند. اینجا چشم‌انداز سه موسسه بسیار نزدیک به هم است و آنها پیش‌بینی خود از تقاضا در ۶ ماه اول سال آینده را حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز کم کرده‌اند. آژانس هشدار داده بعید است واکسن‌ها تا زمانی که کاملا وارد سال آینده شویم (اواسط ۲۰۲۱)، تقاضا را به‌طور قابل ملاحظه‌ای بهبود بخشند.

حتی پس از آن نیز اثر واکسن احتمالی کرونا نامطمئن است. چشم‌انداز این موسسات برای نیمه دوم سال آینده متفاوت است. برای این بازه زمانی فقط آژانس بین‌المللی انرژی ارزیابی خود را از تقاضا افزایش داده است.  این موضوع ممکن است به دلیل زمان انتشار گزارش این سازمان باشد که آخرین در این بین بود و این اجازه بررسی بیشتر جوانب بالقوه اثرگذاری واکسن کرونا بر تقاضا در بلند‌مدت را داد. این در حالی است که گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا فقط یک روز پس از اعلام موفقیت ۹۰ درصدی واکسن فایزر منتشر شد.

اصلاح رو به پایین کوچک در برآوردهای عرضه خارج از اوپک نیز کمک زیادی به جبران تخریب تقاضا نمی‌کند و تولیدکننده‌های اوپک پلاس را با تضعیف چشم‌انداز تقاضا برای نفت‌شان در ماه‌های آینده مواجه می‌کند. به گفته بلومبرگ، اوپک و آژانس تبر برداشته و پیش‌بینی هایشان از تقاضا برای نفت اعضای اوپک را به شدت کاهش داده‌اند. این دو ارزیابی‌شان برای تقاضای نفت اوپک را حدود ۷۰۰ هزار بشکه نسبت به ماه گذشته کم کرده‌اند. هرچند اداره اطلاعات انرژی آمریکا کاهش بسیار کوچک تری در این مورد دیده است. خود اوپک معتقد است تقاضا برای نفتش در فصل جاری ۹۶۰ هزار بشکه در روز کمتر از برآورد اکتبر خواهد بود.

موضوع دیگر برای اوپک بازگشت پرشتاب تولید لیبی است که در زمانی نامناسب و با سرعتی بسیار بیشتر از آنچه قبل از این انتظار می‌رفت رشد می‌کند. تولید نفت لیبی طبق خبرها از ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز عبور کرده است. متوسط تولید این کشور آفریقایی در اکتبر به ۴۵۴ هزار بشکه در روز رسید. این در حالی بود که در سپتامبر تولید این کشور ۱۵۵ هزار بشکه روزانه برآورد می‌شود. در ماه جاری میلادی نیز متوسط تولید لیبی در حال نزدیک شدن به یک میلیون بشکه در روز است و این کشور امید دارد تا پایان سال تولیدش را به ۳/ ۱ میلیون بشکه برساند. تولید اضافه شده لیبی در محاسبات اوپک پلاس برای توافق کاهش تولید که آوریل به نتیجه رسید، لحاظ نشده است. در حالی که لیبی از محدودیت تولید معاف است، طبق توافق عرضه اوپک‌پلاس از ابتدای ۲۰۲۱ به میزان ۹/ ۱ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. پیش از این نیز اوپک پلاس در مورد این موضوع بسیار مردد بود اما با تحولات اخیر و چشم‌انداز ارائه شده توسط سه موسسه معتبر، احتمال تمدید محدودیت‌های فعلی در نشست بعدی این گروه در پایان نوامبر بالا است.

گزارش هشدارآمیز آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی تخمین خود از تقاضای جهانی نفت را در پی اقدامات محدودکننده کاهش داده و هشدار داد پیشرفت بزرگ در واکسن کرونا نمی‌تواند به سرعت بازارها را احیا کند.

 آژانس گفته در حالی که قیمت نفت در این هفته با انتشار خبر مثبت واکسن شرکت فایزر به اوج ۱۰ هفته اخیر یعنی بیش از ۴۵دلار بر بشکه رسید، این موضوع برای بهبود قابل ملاحظه مصرف سوخت تا نیمه دوم سال آینده میلادی کافی نخواهد بود. این موسسه که به اقتصادهای بزرگ دنیا مشاوره می‌دهد برآوردش از تقاضای نفت در فصل جاری را ۲/ ۱میلیون بشکه در روز کاهش داد. آژانس گفته بدتر شدن چشم‌انداز مصرف در کنار رشد تولید در کشورهایی نظیر لیبی فشار بیشتری بر اوپک و متحدانش در اوپک پلاس که برای نشست آتی آماده می‌شوند، خواهد گذاشت. به همین دلیل است که این گروه که ابتدا قصد داشت طبق توافق محدودیت‌های تولید را از ابتدای سال بعد کاهش دهد، اکنون بر تعویق این مرحله از توافق متمرکز شده است. آژانس همچنین عنوان کرده اگر اوپک پلاس به برنامه خود مبنی بر بازگشت تولیدش ادامه دهد نخواهد توانست موجودی‌های جهانی نفت را در فصل اول ۲۰۲۱ آنچنان که هدفش بوده به‌طور جدی کاهش دهد. این موسسه می‌گوید بر اساس اطلاعات موجود برای فصل سوم سال، در این بازه موجودی‌های جهانی نفت روزانه ۸۰۰هزار بشکه کاهش یافته که یک سوم چیزی است که انتظار می‌رفت. طبق این گزارش، مصرف جهانی نفت احتمالا در سال جاری میلادی ۸/ ۸ میلیون بشکه در روز کمتر از سال گذشته باشد و متوسطی برابر ۳/ ۹۱ میلیون بشکه داشته باشد.  آژانس همچنین تخمینش از تقاضا در فصل اول سال ۲۰۲۱ را ۷۰۰ هزار بشکه در روز کم کرده. با این حال، آژانس همچنان معتقد است سال آینده تقاضا به‌طور متوسط ۸/ ۵میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت. آژانس می‌گوید تولید نفت نیز در ماه جاری (نوامبر) یک میلیون بشکه روزانه بیشتر از ماه قبل باشد چراکه هم عرضه آمریکا بالا رفته و هم لیبی به‌شدت در حال تولید است.    

اوپک ناامیدتر از همیشه

سازمان کشورهای صادرکننده نفت مجددا برآوردش از تقاضا را کاهش داد؛ هم تقاضای جهانی و هم تقاضا برای نفت اعضایش. این گروه تولیدکننده‌ها معتقد است تقاضای جهانی در فصل جاری ۲/ ۱ میلیون بشکه در روز کمتر از پیش‌بینی ماه گذشته‌اش خواهد بود. اوپک همچنین گفته تقاضا برای اعضایش نیز در همین بازه ۹۶۰ هزار بشکه کمتر از تخمین اکتبرش خواهد بود و به ۵۱/ ۲۶ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

این رقم در ادامه دو کاهش تخمین قابل‌ملاحظه در ماه‌های گذشته است.

اوپک که مقرش در وین اتریش است در گزارش ماهانه جدید خود گفته اثر منفی ویروس کرونا سال بعد هم با وجود اعلام پیشرفت در تولید واکسن باقی خواهد ماند. اوپک افزود: «ریکاوری تقاضای نفت به‌شدت با مشکل روبه‌رو خواهد شد و اکنون فرض می‌شود کندی در بهبود بخش‌های حمل‌و‌نقل و سوخت صنعتی تا اواسط سال ۲۰۲۱ ادامه یابد.»

اوپک در گزارش خود که چهارشنبه منتشر شد می‌گوید تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۰ نسبت به سال گذشته ۸/ ۹ میلیون بشکه کمتر خواهد بود که همین رقم نیز ۳۰۰ هزار بشکه بدتر از گزارش قبلی اوپک است. برای سال بعد، اوپک معتقد است تقاضای جهانی ۲/ ۶ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد یافت که این هم ۳۰۰ هزار بشکه کمتر از برآورد پیشین است. اوپک که در جولای انتظار رشد ۷ میلیون بشکه‌ای تقاضا در ۲۰۲۱ را داشت به‌طور پی‌در‌پی تخمینش را پایین آورده است. اوپک در گزارشش گفته این اصلاحات نزولی در تخمین‌ها عمدتا تغییرات منفی در چشم‌انداز اقتصادی در کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD) به دلیل شیوع کووید- ۱۹ را در نظر می‌گیرد.

کاهش قرنطینه عمومی در فصل سوم سال ۲۰۲۰ به تقاضای جهانی نفت کمک کرد اما اوپک از این هراس دارد که حالا افزایش موارد ابتلا به کووید- ۱۹ ریکاوری که انتظارش را می‌کشید از ریل خارج کند. اوپک می‌گوید: «در حالی موارد ابتلا به کرونا در اروپا و آمریکا افزایش می‌یابد که دولت‌ها را واردار به اعمال مجدد شماری از اقدامات محدودکننده کرده، سوخت‌های مختلف از جمله سوختی که برای حمل و نقل از آن استفاده می‌شود برای رشد با دشواری زیادی مواجه می‌شوند.»

EIA: برنت در محدوده ۴۰ دلار باقی خواهد ماند

به گفته اداره اطلاعات انرژی آمریکا، برنت در اکتبر به‌طور متوسط ۴۰ دلار بر بشکه بوده که انتظار می‌رود تغییر چندانی در آن تا پایان سال مشاهده نکنیم. هرچند نوسان بازار امری طبیعی و محتمل است. این اداره دولتی همچنین شاخص برنت را برای سال بعد نزدیک ۴۷ دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده است. EIA می‌گوید برنت در ماه اکتبر به دلیل بازگشت لیبی به تولید و شروع مجدد رشد موارد مبتلایان به کرونا صورت گرفته است که می‌تواند تقاضا را برای ماه‌های آینده کاهش دهد. با وجود این، اداره اطلاعات انرژی انتظار دارد موجودی‌های جهانی نفت در ماه‌های پیش‌رو به کاهش خود ادامه دهد. با این حال، این موسسه همچنین گفته سطوح بالای موجودی‌ها فشار صعودی بر قیمت نفت را محدود خواهد کرد.

این اداره بر این باور است که مصرف جهانی نفت و سوخت‌های مایع برای سال ۲۰۲۰ به‌طور متوسط ۹/ ۹۲ میلیون بشکه در روز بشود که ۶/ ۸ میلیون بشکه کمتر از سال گذشته است. EIA همچنین گفته سال آینده این رقم ۹/ ۵ میلیون بشکه افزایش خواهد یافت. این موسسه آمریکایی همچنین می‌گوید تولید این کشور در آگوست ۶/ ۱۰ میلیون بشکه در روز بوده است که ۴۰۰ هزار بشکه کمتر از جولای است. EIA پیش‌بینی کرده تولید در ماه جاری به ۲/ ۱۱ میلیون بشکه در روز برسد.