بانک گلدمن ساکس در یادداشتی عنوان کرد با نزدیک شدن به زمان تصمیم‌گیری گروه اوپک پلاس در مورد تولید نفت، نگرانی‌های جدیدی درباره آینده این توافق به وجود آمده است. این نهاد به دنبال آن است بازار را متعادل کند و درآمد و سهم بیشتری از بازار را در میان مدت تامین کند. اوپک پلاس، متشکل از اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت، روسیه و سایر تولیدکنندگان، قرار است در ۳۰ نوامبر و اول دسامبر نشستی داشته باشد و احتمالا در مورد بحث کاهش محدودیت‌های تولید نفت، به دلیل ضعف تقاضا در میانه افزایش رشد همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ به دنبال تعویق افزایش تولید خواهد بود. بانک گلدمن ساکس می‌گوید: «به‌طور بالقوه دشوارترین بخش این نشست می‌تواند فشار امارات متحده عربی برای افزایش سهمیه پایه خود باشد که نسبت به عربستان سعودی و روسیه کمتر به نظر می‌رسد، هرچند که ما تصور نمی‌کنیم این امر روند کلی را به هم بزند.»

این بانک با توجه به مقادیر بالای موجودی نفت خام، بهبود تولید لیبی و موج جدیدی از موارد جدید ابتلا به ویروس کرونا که منجر به ایجاد مجدد قرنطینه‌های محدود شده است؛ اقدامی هماهنگ برای محدود کردن تولید را بهترین اقدام کوتاه‌مدت برای قیمت نفت می‌داند. گلدمن ساکس انتظار دارد که اوپک پلاس افزایش تولید خود را به مدت سه ماه به تعویق بیندازد و به این ترتیب میزان کسری عرضه بازار جهانی در سه ماه اول ۲۰۲۱ به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید. این بانک پیش‌بینی می‌کند که در صورت تمدید محدودیت‌های مرتبط با تولید توسط اوپک و غیراوپک، قیمت شاخص نفتی برنت در سه ماه اول سال آتی به‌طور متوسط ۴۷ دلار در هر بشکه باشد. بانک بارکلیز بریتانیا نیز روز دوشنبه اعلام کرد انتظار دارد که اوپک پلاس کاهش محدودیت‌های تولید نفت خام را تا سه ماه به تاخیر بیندازد. این بانک نیز در یادداشتی عنوان کرد احتمال عرضه‌ شدن واکسن‌های کارآمد برای کرونا در دوره زمانی کوتاه‌مدت نقطه عطفی برای تقاضای نفت خواهد بود و می‌تواند منجر به بازیابی اقتصادی پایدارتری شود. بارکلیز پیش‌بینی قیمت خود در باره نفت برنت در سال ۲۰۲۱ را نیز ارائه کرد که در آن میانگین بهای هر بشکه نفت برنت را ۵۳ دلار عنوان کرده است. همچنین بارکلیز هر بشکه نفت وست‌تگزاس اینترمدییت را در ۵۰ دلار به‌صورت میانگین برای سال آتی پیش بینی کرده است.

قیمت نفت خام برنت در روز سه‌شنبه به بالاترین سطح خود از ماه مارس رسید، زیرا اخبار مثبت پیرامون واکسن کرونا امیدها را درباره بهبود سریع تقاضای نفت برانگیخته کرده است. همزمان جو بایدن، رئیس‌جمهور منتخب ایالات‌متحده نیز روند انتقال قدرت را به‌طور رسمی آغاز کرده است. تا لحظه تنظیم این گزارش (ساعت ۱۴:۱۰ به وقت تهران) در روز سه‌شنبه هر بشکه نفت خام وست تگزاس اینترمدییت به بهای ۴۳ دلار و ۵۶ سنت معامله شد که افزایش ۵۰ سنتی نسبت به سطح بسته شده روز پیشین خود را نشان می‌دهد. این رقم نشانگر رشد ۱۶/ ۱ درصد قیمت در روز گذشته بود. شاخص نفتی برنت دریای شمال ۴۶ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه به فروش رسید حاکی از رشد ۹۸/ ۰ درصدی قیمت این شاخص است. در معاملات سه‌شنبه نفت برنت با ۴۵ سنت افزایش قیمتی روبه‌رو شد.